جلد 7، شماره 18 - ( 10-1383 )                   جلد 7 شماره 18 صفحات 67-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi moonaghi H. Qualitative Research Parallel to Quantitative Research. jha 2005; 7 (18) :60-67
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-95-fa.html
کریمی مونقی حسین. تحقیق کیفی به موازات تحقیق کمی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1383; 7 (18) :60-67

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-95-fa.html


چکیده:   (13095 مشاهده)

  مقدمه:آشنایی ناکافی با رویکردهای نوین پژوهشی ، نظیر تحقیق کیفی ، باعث عدم به کارگیری آنها و یا استفاده نابجا از آنها شده است . لذا معرفی کامل جنبه های مختلف پژوهش کیفی و کمی به برطرف شدن ابهامات موجود در مورد آنها و به ویژه تحقیق کیفی کمک می کند و در به کارگیری آنها نقش مؤثری دارد . بدین منظور با هدف معرفی و مقایسه ویژگی های مطالعات کیفی و کمی این مقاله تهیه شده و آنها را در جنبه های مختلف با یکدیگر مقایسه نموده است.

  روش بررسی : برای رسیدن به هدف اسن پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای ، اینترنتی و مکاتبه با انجمن های پژوهش اطلاعات جمع آوری و سپس مقالات و مطالبی که با موضوع ارتباط بیشتری داشتند ، انتخاب و مطالب آنها استخراج شده است .

  مروری بر مطالعات : پژوهش کیفی ، نظیر پژوهش کمی یک روش منظم بررسی است . در این نوع تحقیقات ، اطلاعات به صورت شرح و توصیف پدیده ها ارائه می شود . گرچه امکان دارد در مواردی نظیر پژوهش کمی از اعداد و ارقام نیز استفاده شود . از طرفی هدف عمده تحقیقات کیفی توصیف پدیده ، تدوین فرضیه و ایجاد نظریه است در حالی که پژوهش های کمی به دنبال آزمون فرضیه هستند تا ارتباط بین متغیرهای خاص را توضیح بدهند . روش های جمع آوری داده ها در پژوهش های کیفی عمدتاً شامل مصاحبه و مشاهده است که این روش ها علیرغم پژوهش های کمی با یک استراتژی خاص استفاده می شوند. تحلیل اطلاعات کیفی بیشتر روش استقرایی است در صورتی که پژوهشگران کمی از تحلیل قیاسی بهره می جویند . تعامل نزدیک محقق با نمونه های مورد بررسی و نمونه گیری تئوریک از ویژگی های دیگر پژوهش های کیفی است که در این خصوص پژوهش کمی تابع نمونه گیری آماری و محقق معمولاً منفک از نمونه ها بوده و به کنترل و اندازه گیری متغیرها می پردازد.

  نتیجه گیری : تحقیقات کیفی از نظر موضوع مورد مطالعه اهداف و کاربردها ، تکنیک های جمع آوری اطلاعات ، تعداد نمونه ها و روش نمونه گیری و چگونگی تحلیل داده ها با رویکردهای کمی متفاوت هستند . لذا معرفی و آموزش تحقیقات کیفی برای همه پژوهشگران و به ویژه دانشجویان مقطع دکترای تخصصی و رزیدنت ها توصیه می شود.

متن کامل [PDF 219 kb]   (3914 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/5/20 | انتشار: 1383/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb