مقدمه: رضایت کاربر به عنوان ضمانت اجرای موفق یک سیستم اطلاعات محسوب میشود. ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی (HIS) بدون در نظر گرفتن نوع کاربر و تجربه کامپیوتری آنها ارزشی ندارد. نظر مثبت کاربران نسبت به سیستم اطلاعات بیمارستانی ضامن موفقیت این سیستمهاست. به همین منظور در این پژوهش میزان قابلیت استفاده سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از نظر پرستاران، کاربران واحدهای پاراکلینیک و منشی بخشها بررسی شده است.
روش کار: مطالعه توصیفی-مقطعی بوده و در سال 1388 انجام شده است. به منظور ارزیابی از پرسشنامه استاندارد بین المللی ایزومتریک9241.10 استفاده شد. در این پژوهش نمونه گیری انجام نشد. به منظور انجام این پژوهش ابتدا همه بیمارستانهای دارای HIS در شهر تهران مشخص شدند. سپس همه شرکتهای ارائه دهنده این سیستمها مشخص شدند. در مرحله بعد با توجه به اینکه پژوهشگران میخواستند حتماً از هر شرکت ارائه دهنده HIS، یک بیمارستان را مطالعه کنند، از بین هر چند بیمارستانی که توسط یک شرکت پشتیبانی میشد، یک بیمارستان به صورت تصادفی انتخاب شد. در نهایت میزان قابلیت استفاده سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از نظر منشی بخشها، پرستاران و کاربران واحدهای پاراکلینیک بررسی شد. پس از جمع آوری پرسشنامه، دادهها با استفاده از SPSS و آمارهای توصیفی و آزمون یک نمونه ای تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد نرم افزار HIS بررسی شده در ایران از دید پرستاران نسبت به کاربران واحدهای پاراکلینیک و منشی بخشها دارای قابلیت استفاده بیشتری بوده است. در این پژوهش کاربران واحدهای پاراکلینیک نسبت به سایر کاربران، سیستم اطلاعات بیمارستانی را کمتر مفید و قابل استفاده دانسته اند.
بحث: با توجه به متفاوت بودن نظر پرستاران، منشی بخشها و کاربران واحدهای پاراکلینیک به نظر میرسد وظیفه کاربران بر میزان رضایت آنها از سیستم و مفید دانستن سیستم تأثیر گذار بوده است. پیشنهاد میشود هنگام طراحی و توسعه سیستمهای اطلاعاتی به نیاز کاربران واحدهای پاراکلینیک توجه بیشتری شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |