مقدمه: به تازگی از شاخص های علم سنجی هرش، جی و پارامتر ام به منظور ارزیابی کمَی و کیفی انتشارات ارتقاء علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها استفاده می شود. هدف مقاله ی حاضر ارزیابی کمی و کیفی انتشارات و رتبه بندی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از شاخ صهای مذکوربود.
روش بررسی: این پژوهش پیمایشی- توصیفی و کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیست و مشاهده ی مستقیم است. جامعه ی پژوهش انتشارات نمایه شده ی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایگاه های استنادی وبگاه علوم، اسکوپوس،گوگل اسکولار و نمایه ی استنادی علوم ایران تا پایان سال 2008 است.
یافته ها: اعضای جامعه ی پژوهش 4276 مقاله منتشر شده کرده اند و به این مقاله ها 8291 مورد استناد شده است، برای 56 درصداز اعضای هیأت علمی شاخص هرش صفر کسب بوده است. بالاترین شاخص هرش و جی (هر دو 16 ) متعلق به یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی با رتبه علمی استاد از گروه نفرولوژی است و یکی دیگر از اعضای هیأت علمی در رتبه بعدی قرار دارد. هیچ یک از اعضای هیأت (g= و 16 h= دانشکده مذکور با رتبه علمی استاد از گروه میکروبیولوژی ( 13 علمی حد نصاب شاخص هرش را کسب ننمودند.
نتیجه گیری: اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی با توجه به تعریف شاخص و پژوهش های بین اللملی شاخص های در حوزه ی پزشکی و زیست- پزشکی (m و پارامتر g علم سنجی از جمله شاخص هرش و شاخص های تکمیلی آن(شاخص بسیار ضعیف اند و اکثر آنان تعداد کل انتشارات و استنادات شان نیز در سطح پایینی قرار دارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |