مقدمه: پرونده ی سلامت فرد ی موجب تسهیل ارتباط بین پزشک- بیمار و حمایت از روش مراقبت از خود و ارتقای کیفیت مراقبت می شود. هدف این تحقیق بررسی پرونده ی سلامت فردی، مراقبت بیمار مدار از طریق اطلاعات بیمار مدار از دیدگاه بیماران بود.
روش بررسی: این پژوهشی مقطعی بر روی 461 نمونه ی تصادفی از بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی شهر کاشان در سال 1387 صورت پذیرفت. گرد آوری داده ها با مصاحبه و توسط پرسشنامه محقق ساخته پایایی (اسپرمن – و روایی (صوری و محتوائی)، در دو قسمت؛ اطلاعات زمینه ای و اهداف صورت پذیرفت. داده ها با استفاده (r= براون 0.83 و آمار توصیفی ارائه شد. SPSS از نرم افزار
یافته ها: نزدیک به 46.6 درصد از بیماران، اطلاعات پزشکی خود را نگهداری می کنند، 87 درصد از افرادی که اطلاعات پرونده پزشکی خود را نگهداری نمی کنند، علت آن را عدم آگاهی از مزایای نگهداری این اطلاعات ذکر نمودند؛ 85.7 درصدبیماران مایل به استفاده از پرونده ی سلامت فردی در موارد اورژانسی و 80 درصدمایل به دریافت اطلاعات مربوط به رژیم غذائی از طریق پرونده سلامت فردی بودند.
نتیجه گیری: بیماران آگاهی لازم در خصوص نحوه تهیه و مزایای پرونده الکترونیک سلامت را ندارند، پیشنهاد می گردد ضمن ارائه آموزش های لازم، پرونده سلامت فردی ابتدا مبتنی بر کاغذ ایجاد، و بتدریج و با شکل گیری وب سایت های بیمارستان ها، سیستم های اطلاعات بیمارستانی و پرونده الکترونیک سلامت و یا بیمار، درگاهی برای دسترسی بیماران به پرونده خود تهیه و در نهایت سیستم های پرونده سلامت فردی کامل تشکیل شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |