مقدمه: هسته اصلی پژوهش در دانشگا هها و مؤسسات علمی، گرو ههای آموزشی و مراکز تحقیقاتی آن هستند که جهت ارزیابی آ نها از عواملی چون تعداد استادان و دانشجویان، تعداد مقالات و ثبت اختراعات، تعداد استنادات به این مقالات، مجله محل انتشار این مقالات، میزان پژوهانه های جذب شده و ... به عنوان شاخ صهای ارزیابی استفاده م یشود.
روش بررسی: دپارتمان دانشگاهی به عنوان واحد ارزشیابی محیط فعالیت محقق در نظر گرفته م یشود اما دو خصوصیت بسیار مهم در مورد گرو ههای آموزشی دانشگاهی که عبارتند از: تمرکز تحقیقاتی گروه و تعداد استادانی که بر روی این تمرکز تحقیقاتی به فعالیت مشغول هستند در هی چیک از ارزیاب یهای علمی مورد توجه قرار نگرفته است. (hrs-index) " پژوهشگر در موضوع h" و (hs-index) " موضوعی h"
یافته ها: در این مقاله دو شاخص جدید تحت عناوین پیشنهاد م یگردد که م یتواند به انداز هگیری کمی دو خصوصیت مورد اشاره بپردازد.
نتیجه گیری: این دو شاخص ارزیابی و پایش مراکز و دپارتما نهای دانشگاهی را در تمرکز موضوعات تحقیقاتی و تعدد پژوهشگران فعال در آن موضوعات امکا نپذیر م یسازند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |