جلد 27، شماره 1 - ( 8-1403 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 70-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffarian A, Cheraghi A, Ferdosi M. Benefits and challenges of the same accreditation standards for all types of hospitals: a qualitative study. jha 2024; 27 (1) :55-70
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4532-fa.html
غفاریان علی، چراغی اعظم، فردوسی مسعود. مزایا و چالش‌های استانداردهای اعتباربخشی یکسان برای همه انواع بیمارستان‌ها: یک مطالعه کیفی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1403; 27 (1) :55-70

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4532-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
2- اداره اعتباربخشی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
3- مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت و گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ferdosi1348@yahoo.com
چکیده:   (129 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی بیمارستان‌ها در سطح جهان با دو رویکرد متفاوت انجام می‌شود: استفاده از استانداردهای اختصاصی برای انواع بیمارستان‌ها و در مقابل استفاده از استانداردهای یکسان برای همه انواع بیمارستان‌ها (مانند آن چه که در ایران و بسیاری دیگر از کشورها در جریان است). این پژوهش با هدف بررسی مزایا و چالش‌های استفاده از استانداردهای یکسان برای همه انواع بیمارستان‌ها از دیدگاه کارشناسان اعتباربخشی انجام شد.
روش­ها: این مطالعه کیفی توصیفی با مشارکت 30 نفر از کارکنان بیمارستان‌های هدف، ارزیابان کشوری اعتباربخشی و کارشناسان اداره نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت انجام شد. مصاحبه‌ها به‌صورت نیمه‌ساختاریافته و طی جلسات فردی انجام شد. داده‌ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا و نرم افزار Max-QDA تحلیل شد.
یافته­ها: مزایای استانداردهای یکسان در قالب سه مضمون («رقابتی»، «کارکردی» و «مالی») و چالش‌ها در قالب سه مضمون («ماهیت بیمارستان»، «فرآیند اعتباربخشی» و «مالی») طبقه‌بندی شدند. انگیزه رقابت با سایر بیمارستان‌‌ها و عدم توجه کافی به شرایط تک تخصصی هر بیمارستان به‌ترتیب در حوزه مزایا و چالش‌ها بیشترین فراوانی را در قالب زیرمضمون‌ها داشتند. مضمون "مالی" در مزایا و چالش‌ها مشترک بود(با زیرمضمون های متفاوت).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان متولی اعتباربخشی بیمارستان‌ها، برای بهینه‌سازی هر چه بیشتر اعتباربخشی، علاوه بر استانداردهای موجود، می‌تواند به سمت توسعه و افزودن استانداردهای تک تخصصی با توجه به نوع بیمارستان‌ها حرکت کند تا علاوه بر حفظ مزایای موجود، چالش‌های اعتباربخشی کاهش پیدا کند
متن کامل [PDF 1207 kb]   (27 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1403/1/11 | پذیرش: 1403/3/31 | انتشار: 1403/9/24

فهرست منابع
1. Baumbach L, Frese M, Härter M, König HH, Hajek A. Patients satisfied with care report better quality of life and self-rated health-Cross-sectional findings based on hospital quality data. Healthcare (Basel). 2023; 6:11(5):775. doi:10.3390/healthcare11050775 [DOI:10.3390/healthcare11050775]
2. Gutacker N, Siciliani L, Moscelli G, Gravelle H. Choice of hospital: Which type of quality matters? J Health Econ. 2016; 50:230-46. doi: 10.1016/j.jhealeco.2016/08/001 [DOI:10.1016/j.jhealeco.2016.08.001]
3. Van Wilder A, Bruyneel L, De Ridder D, Seys D, Brouwers J, Claessens F, et al. Is a hospital quality policy based on a triad of accreditation, public reporting and inspection evidence-based? A narrative review. Int J Qual Health Care. 2021;33(2):085. doi: 10.1093/intqhc/mzab085 [DOI:10.1093/intqhc/mzab085]
4. Conceição A, Picoito C, Major M. Implementing a hospital accreditation programme in a context of NPM reforms: Pressures and conflicting logics. PMM. 2024;44(3):244-51. doi:10.1080/09540962.2022.2133202 [DOI:10.1080/09540962.2022.2133202]
5. Schroeder MC, Gao X, Lizarraga I, Kahl AR, Charlton ME. The impact of commission on cancer accreditation status, hospital rurality and hospital size on quality measure performance rates. Ann Surg Oncol. 2022;29(4):2527-36. doi:10.1245/s10434-021-11304-3 [DOI:10.1245/s10434-021-11304-3]
6. Simpson KR. Why isn't nurse staffing evaluated as part of hospital accreditation and quality designations? MCN Am J Matern Child Nurs. 2023;48(1):55. doi: 10.1097/NMC.0000000000000871 [DOI:10.1097/NMC.0000000000000871]
7. Araujo CA, Siqueira MM, Malik AM. Hospital accreditation impact on healthcare quality dimensions: A systematic review. Int J Qual Health Care. 2020;32(8):531-44. doi: 10.1093/intqhc/mzaa090 [DOI:10.1093/intqhc/mzaa090]
8. Jha AK. Accreditation, quality, and making hospital care better. Jama. 2018;320(23):2410-1. doi:10.1001/jama.2018.18810 [DOI:10.1001/jama.2018.18810]
9. Ministry of Health. A comprehensive guide to national accreditation standards for Iran hospitals. Fifth edition. Trhran: Accreditation office; 2023. [In Persian]
10. Australian commission on safety and quality in health care. Guide for Multi-Purpose Services and Small Hospitals. Third edition. Sydney: NSQHS; 2021. Report No.: GPO5480.
11. National Accreditation Board for Hospitals and Healthcare Providers. Accreditation Standards for Small Healthcare Organizations. Third edition. India:2022.
12. Brubakk K, Vist GE, Bukholm G, Barach P, Tjomsland O. A systematic review of hospital accreditation: The challenges of measuring complex intervention effects. BMC Health Serv Res. 2015; 15:1-10.1. doi: 10.1186/s12913.015.0933.x [DOI:10.1186/s12913-015-0933-x]
13. Raiesi A, Sharbafchizade N, Mohammadi F. Challenges of the third generation of hospital accreditation program from the perspective of accreditation officials in Isfahan city, Iran. HIM. 2021;18(2):53-9. doi:10.22122/him. v18i2.4276.[In Persian]
14. Ferdosi M. Commentary. The development path of local hospitals: Gold plate does not fill belly. HIM. 2021;13. doi: 10.22122/him. v18i1.4305.[In Persian]
15. Algunmeeyn A, Alrawashdeh M, Alhabashneh H. Benefits of applying for hospital accreditation: The perspective of staff. J Nurs Manag. 2020;28(6):1233-40. doi: 10.1111/jonm.13066 [DOI:10.1111/jonm.13066]
16. Ammar W, Wakim R, Hajj I. Accreditation of hospitals in Lebanon: A challenging experience. East Mediterr Health J. 13 (1), 138-149, 2007. https://applications.emro.who.int/emhj/1301/13_1_2007_138_149.pdf
17. Oliveira JLCd, Matsuda LM. Benefits and difficulties in the implementation of hospital accreditation: The voice of quality managers. Escola Anna Nery. 2016; 20:63-9. doi: 10.5935/1414-8145.20160009 [DOI:10.5935/1414-8145.20160009]
18. Tashayoei N, Raeissi P, Nasiripour AA. Challenges of implementation of hospital accreditation in Iran: An exploratory factor analysis. J Egypt Public Health Assoc. 2020; 95:1-10. doi: 10.1186/42506.019.0033.6.[In Persian] [DOI:10.1186/s42506-019-0033-6]
19. Tonon G. Qualitative studies in quality of life: Methodology and practice: Springer; 2015. [DOI:10.1007/978-3-319-13779-7]
20. Braun V, Clarke V. Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health. 2019;11(4):589-97. [DOI:10.1080/2159676X.2019.1628806]
21. Guba EG, Lincoln YS. Competing paradigms in qualitative research. Miguelangelmartinez.1994;2(163-194):105. https://ethnographyworkshop.files.wordpress.com/2014/11/guba-lincoln
22. Duckett SJ. Evolution of hospital accreditation in New South Wales [PhD thesis]. [NSW]: U.S.A: University of New South Wales; 1981. [DOI:10.26190/unsworks/8462]
23. Shepard M. Hospital network competition and adverse selection: Evidence from the Massachusetts health insurance exchange. AER. 2022;112(2):578-615. doi: 10.1257/aer.20201453 [DOI:10.1257/aer.20201453]
24. Boyer R. The logic of action, organizations and institutions. Political Economy of Capitalisms: Springer. 2022; 8(6): 111-37. [DOI:10.1007/978-981-19-3536-7_6]
25. Basarah JC, Andry A, Tahjoo A. Perceived accreditation benefits, participation and organizational commitment in hospital accreditation performance. Int J Public Heal Sci. 2022;11(2):527-36. doi: 10.11591/ijphs. v11i2. 20980 [DOI:10.11591/ijphs.v11i2.20980]
26. Lewandowski R, Goncharuk AG, Cirella GT. Restoring patient trust in healthcare: medical information impact case study in Poland. BMC Health Serv Res. 2021; 24;21(1):865. doi: 10.1186/s12913.021.06879.2. [DOI:10.1186/s12913-021-06879-2]
27. Tucci V, Saary J, Doyle TE. Factors influencing trust in medical artificial intelligence for healthcare professionals: A narrative review. JMAI. 2022;5. doi: 10.21037/jmai.21.25 [DOI:10.21037/jmai-21-25]
28. Rosenbaum KEF, Lasater KB, McHugh MD, Lake ET. Hospital performance on hospital consumer assessment of healthcare providers and system ratings: associations with nursing factors. Med Care. 2024;62(5):288-95. doi: 10.1097/MLR.0000000000001966 [DOI:10.1097/MLR.0000000000001966]
29. Ingraham AM, Cohen ME, Bilimoria KY, Feinglass JM, Richards KE, Hall BL, et al. Comparison of hospital performance in nonemergency versus emergency colorectal operations at 142 hospitals. J Am Coll Surg. 2010;210(2):155-65. doi: 10.1016/j.jamcollsurg.2009.10.016 [DOI:10.1016/j.jamcollsurg.2009.10.016]
30. Joint Commission Resources I. Benchmarking in health care: Joint Commission Resources; 2012.
31. Van Lent WA, De Beer RD, Van Harten WH. International benchmarking of specialty hospitals. A series of case studies on comprehensive cancer centers. BMC Health Serv Res. 2010; 10:1-11.doi: 10.1186/1472.6963.10.253. [DOI:10.1186/1472-6963-10-253]
32. Mosadeghrad AM, Ghazanfari F. Developing a hospital accreditation model: A Delphi study. BMC Health Serv Res. 2021; 21:1-16. doi: 10.1186/12913.021.06904.4 [In Persian] [DOI:10.1186/s12913-021-06904-4]
33. Paymard SP, Najafi L, Roshdi E. Designing a model to evaluating the performance of national accreditation of hospitals. Int J Med Invest. 2020;9(4):41. doi: 20.1001.1.23222913.2020.9.4.5.8. [In Persian]
34. Huang P. An overview of hospital accreditation in Taiwan, Republic of China. Int J Health Plann Manage.1995;10(3):183-91. doi: 10.1002/hpm.4740100304 [DOI:10.1002/hpm.4740100304]
35. Tabrizi JS, Gharibi F, Wilson AJ. Benefits and disbenefits of health care accreditation models. Health Promot Perspect. 2011;1(1):1. doi: 10.5681/hpp.2011.001
36. Yousefinezhadi T, Mosadeghrad AM, Mohammad A, Ramezani M, Sari AA. An analysis of hospital accreditation policy in Iran. Iran J Public Health. 2017;46(10):1347. https://ijph.tums.ac.ir/index.php/ijph/article/view/11244. [In Persian]
37. Hamidi Y, Zare O, Chaleh K. Explaining the challenges of implementing third generation accreditation measures from the perspectives of Kermanshah hospitals managers: A qualitative study. JHPM. 2020;9(2):1-10. https://jhpm.ir/browse.php?a_id=1096&sid=1&slc_lang=fa&ftxt=1. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb