جلد 26، شماره 4 - ( 7-1403 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 46-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabaghinejad Z, Ghasemi A, Badinizadeh L. Explaining the status of COVID-19 health literacy among the students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. jha 2024; 26 (4) :30-46
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4464-fa.html
صباغی نژاد زیور، قاسمی علی حسین، بدینی زاده لیلا. وضعیت سواد سلامت کووید-19 در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. فصلنامه مدیریت سلامت. 1403; 26 (4) :30-46

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4464-fa.html


1- گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ، saba.darya@gmail.com
2- گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز
چکیده:   (93 مشاهده)
مقدمه: باتوجه به اپیدمی کووید-19 و تاثیر آن بر شرایط زندگی، پژوهش حاضر با هدف تبیین سواد سلامت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.
روش ­ها: پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. تعداد 320 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در کلیه مقاطع تحصیلی در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه سواد سلامت کووید-19(شامل 22 سوال) بود. این ابزار پس از انجام اعتبارسنجی و  تایید روایی و پایایی، مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل یافته‌ها با استفاده از آمار توصیفی و سایر آزمون‌ها مانند همبستگی، آزمون لون، آنوای یک طرفه و تعقیبی انجام گرفت.
یافته­ ها: سواد سلامت دانشجویان در رابطه با تصمیم‌گیری‌های مربوط به پیشگیری از انتقال به دیگران و محافظت از خود در سطح بالا قرار داشتند. سواد سلامت دانشجویان در درک اطلاعات کووید بالاتر از متوسط قرار داشت (میانگین 06/3) ولی در یافتن اطلاعات مربوط به کووید، سواد آنها کمتر از حد میانگین (95/2) بود. نتایج آزمون لون بیانگر وجود اختلاف معنی‌دار در میانگین سواد سلامت کووید دانشجویان دختر و پسر در سواد یافتن اطلاعات سلامت  بود (Sig=0.028). نتایج آزمون آنوای یک طرفه بیانگر اختلاف معنی‌دار بین تمامی مولفه‌های سواد سلامت کووید، در دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی بود. همچنین همبستگی معناداری بین مقطع تحصیلی با کلیه مولفه‌های سواد سلامت کووید وجود دارد.
نتیجه‌گیری: دو متغیر جنسیت و مقطع تحصیلی رابطه معنی‌داری با سواد سلامت کووید دارد. این رابطه می‌تواند در تبیین سواد سلامت و وضعیت سلامتی در سطوح مختلف دانشجویان مدنظر قرار گیرد. پیشنهاد می‌گردد مسئولین آموزش به تهیه بستری مناسب جهت آموزش دانشجویان در هنگام بروز همه‌گیری بیماری، آموزش گروهی دانشجویان و تبادل اطلاعات در محیط‌های علمی بپردازند.
متن کامل [PDF 1243 kb]   (88 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
دریافت: 1402/7/12 | پذیرش: 1402/7/29 | انتشار: 1403/7/29

فهرست منابع
1. Jahanpeyma P, Shamsi A, Nejad Rahim R, Aghazadeh Sarhangipour K. Knowledge of the COVID-19 virus, from diagnosis to prevention and treatment: A narrative review. Military Caring Sciences. 2020;7(3):289-300. doi: 10.29252/mcs.7.3.289 [in Persian] [DOI:10.29252/mcs.7.3.289]
2. Peykari N, Mostafavi E, Eybpoosh S, Sharifi H, Haghdoost A. Trend of the COVID-19 pandemic in Iran. Iran J Cult Health Promot. 2020;4(1):14-9. Availabe from: http://ijhp.ir/article-1-183-en.html [in Persian] [DOI:10.1007/s40200-020-00683-1]
3. Rosário R, Martins MRO, Augusto C, Silva MJ, Martins S, Duarte A, et al. Associations between COVID-19-related digital health literacy and online information-seeking behavior among portuguese university students. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(23):8987. doi: 10.3390/ijerph17238987 [DOI:10.3390/ijerph17238987]
4. Mahdizadeh F, Mahdizadeh F, Tatari M, Namghi SME, Sheykhotayefeh M. Study of health literacy and Its related factors in Torbat Heydarieh students of medical sciences in 2019. Journal of Health Literacy. 2019;4(2):44-8. doi: 10.22038/jhl.2019.40673.1061
5. Davis SN, Wischhusen JW, Sutton SK, Christy SM, Chavarria EA, Sutter ME, et al. Demographic and psychosocial factors associated with limited health literacy in a community-based sample of older Black Americans. Patient Educ Couns. 2020;103(2):385-91. Doi: 10.1016/j.pec.2019.08.026 [DOI:10.1016/j.pec.2019.08.026]
6. Berkman ND, Davis TC, McCormack L. Health literacy: what is it? J Health Commun. 2010;15(S2):9-19. doi: 10.1080/10810730.2010.499985 [DOI:10.1080/10810730.2010.499985]
7. De Gani SM, Berger FM, Guggiari E, Jaks R. Relation of corona-specific health literacy to use of and trust in information sources during the COVID-19 pandemic. BMC Public Health. 2022 6;22(1):42. doi: 10.1186/s12889-021-12271-w [DOI:10.1186/s12889-021-12271-w]
8. Nearchou F, Flinn C, French A, Hennessy E, Kerin L, Linehan C. Health literacy of COVID-19 and compliance with precautionary measures: A cross-sectional study in adolescents and young adults in Ireland. Youth. 2022;2(2):165-80. doi: 10.3390/youth2020013 [DOI:10.3390/youth2020013]
9. Chen C, Xu T, Chen Y, Xu Y, Ge L, Yao D, et al. Does health literacy promote COVID-19 awareness? Evidence from Zhejiang, China. Front Public Health. 2022;10:894050. doi: 10.3389/fpubh.2022.894050 [DOI:10.3389/fpubh.2022.894050]
10. Ilic A, Roser K, Sommer G, Baenziger J, Mitter VR, Mader L, et al. COVID-19 information-seeking, health literacy, and worry and anxiety during the early stage of the pandemic in Switzerland: A cross-sectional study. Int J Public Health. 2022;67:1604717. doi: 10.3389/ijph.2022.1604717 [DOI:10.3389/ijph.2022.1604717]
11. Amiri P, Moulaei K, Bahaadinbeigy K, Ghaemi MM, Sheikhtaheri A. The information-seeking behavior of medical sciences students toward COVID-19 in mass and social media: a cross-sectional study. Health Sci Rep. 2022; 5:e648. doi:10.1002/hsr2.648 [DOI:10.1002/hsr2.648]
12. Okan O, Bollweg TM, Berens E-M, Hurrelmann K, Bauer U, Schaeffer D. Coronavirus-related health literacy: A cross-sectional study in adults during the COVID-19 infodemic in Germany. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(15):5503. Doi: 10.3390/ijerph17155503 [DOI:10.3390/ijerph17155503]
13. Silva MJ, Santos P. The impact of health literacy on knowledge and attitudes towards preventive strategies against COVID-19: a cross-sectional study. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(10). doi: 10.3390/ijerph18105421 [DOI:10.3390/ijerph18105421]
14. Raesi B,Nazari Dulabi E,Afzali A. Comparison of the health literacy and the lifestyle of hospitalized COVID-19 patients admitted to the hospital. Psychological Research. 2021;2(23):55-73. Available from: http://psychological-research.com/en/Article/39532/FullText
15. Mahmoudiani, S., Ghaedi, K., Rajabi, M. The impact of health literacy on health-related behaviors against the coronavirus in Shiraz City. Journal of Population Association of Iran 2021; 16(32): 363-385. doi:10.22034/jpai.2022.556112.1235.[In Persian]
16. Saffari M, Sanaeinasab H, Rashidi-jahan H, Rahmati F, Pakpour A. Factors related to health literacy on prevention and control of covid-19: a cross-sectional study. Journal of Military Health Promotion. 2021; 2 (1) :256-266. Available from: http://military-health.ir/article-1-60-en.html.[In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb