جلد 25، شماره 4 - ( 12-1401 )                   جلد 25 شماره 4 صفحات 27-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yazdani E, Mazaheri M, Zare Farashbandi F, Rahimi A, Papi A. Persian medicine information needs of general practitioners in Isfahan city. jha 2023; 25 (4) :9-27
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4205-fa.html
یزدانی الهام، مظاهری محمد، زارع فراشبندی فیروزه، رحیمی علیرضا، پاپی احمد. نیازهای اطلاعاتی پزشکان عمومی شهر اصفهان در خصوص طب ایرانی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1401; 25 (4) :9-27

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4205-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
2- استادیار، مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
3- دانشیار، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
4- مربی ،مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، mehrpour48@gmail.com
چکیده:   (957 مشاهده)

مقدمه:تعیین نیازهای اطلاعاتی پزشکان عمومی در حیطه طب ایرانی برای ارتقاء توانمندی این قشر مهم از نظام سلامت کشور ضروری است. هدف پژوهش حاضر تعیین نیازهای اطلاعاتی پزشکان عمومی شهر اصفهان در خصوص طب ایرانی بود.

روش ­ها: پژوهش حاضر کاربردی است که با روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه پزشکان عمومی شهر اصفهان بود که از بین آنان، 204 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه محقق ساخته که شامل هفت حیطه کلیات و امور طبیعیه، دلایل و علائم، تدابیر حفظ‌الصحه، تدابیر درمانی، داروشناسی و اسباب علل بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی و با نرم‌افزار SPSS نسخه 21 انجام شد.

یافته ­ها: به‌طورکلی 177 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند که در بین ابعاد هفت‌گانه طب ایرانی، بیشترین میانگین نیازهای اطلاعاتی پزشکان مربوط به بعد مفردات غذایی 2/72 وکمترین میانگین مربوط به بعد تدابیر درمانی 7/61 بود. بین نیازهای اطلاعاتی پزشکان موردبررسی با متغیرهای سن، سابقه کار، جنسیت و وضعیت استخدام آنان رابطه‌ای وجود نداشت. بین دو متغیر مشارکت قبلی آنان در کارگاه‌های طب ایرانی و تمایل آنان به شرکت در این کارگاه ها با نیاز اطلاعاتی رابطه معنادار وجود داشت.

نتیجه‌گیری: انتظار می‌رود متولیان امر در معاونت های درمان، بهداشت و گروه‌های تخصصی طب سنتی بتوانند با ارائه برنامه های درسی و آموزشی، کارگاه های توانمندسازی و تهیه منابع اطلاعاتی زمینه را برای روزآمدسازی دانش پزشکان عمومی در خصوص طب ایرانی بر اساس حیطه های هفت گانه و اولویت های آموزشی مذکور سازماندهی نمایند.

متن کامل [PDF 889 kb]   (703 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
دریافت: 1401/6/21 | پذیرش: 1401/9/28 | انتشار: 1402/1/2

فهرست منابع
1. Mouris RCT. Towards user information services. J Assoc Inf Sci Technol. 1994;45(1):20-30. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199401)45:1<20::AID-ASI3>3.0.CO;2-N [DOI:10.1002/(SICI)1097-4571(199401)45:13.0.CO;2-N]
2. Paisley WJ. Information needs and uses. Annual Review Information Of Technology. 1968;3:1-30.
3. Crawford S. Information needs and uses. Annual Review of
4. Information Science and Technology. 1978;13:61-81. [DOI:10.1007/978-1-4684-0587-3_5]
5. Rouhani Z, Vaez Mahdavi MR, Montazeri A, Faghihzadeh S, Khoda Doost M. Effectiveness of training Persian Medicine Principles for Maintaining Health on the Lifestyle of Health Workers. Payesh. 2019;18(3):261-8. [In Persian]
6. Taqwi H, Mohammadi Koshki A, Fateh M. The role of complementary and alternative medicine in the treatment of acute and chronic wounds: A narrative review. Lasers in Medicine. 2021;19(1):1-11. [In Persian]
7. Zafarghandi N, Pirasteh A, Khajavi K, Bateni FS. Knowledge, attitude and behaviors of people referred to health centers of Tehran about Iranian traditional medicine. Alborz University Medical Journal. 2012;1(2):65-70. [In Persian] [DOI:10.18869/acadpub.aums.1.2.65]
8. Ghasemi F, Hasnvand Sh, Valizadeh F. The survey of knowledge, and attitude of nurses in teaching hospitals and nursing students towards complementary and alternative therapies in Lorestan University of Medical Sciences. Caring Today. 2012;7(24-25):47-54. [In Persian]
9. Konefal J. The challenge of educating physicians about complementary and alternative medicine. Acad Med. 2002;77(9):847-50. [DOI:10.1097/00001888-200209000-00002]
10. Onal O, Sahin DS, Inanc BB. Should CAM and CAM training programs be included in the curriculum of schools that provide health education? J Pharmacopuncture. 2016;19(4):344-9. [DOI:10.3831/KPI.2016.19.036]
11. Xie H, Sang T, Li W, Li L, Gao Y, Qiu W, et al. A survey on perceptions of complementary and alternative medicine among undergraduates in China. Evid Based Complement Alternat Med. 2020;2020:1-8. [DOI:10.1155/2020/9091051]
12. Rajabzadeh R, Ganji R, Jabari N, Saadati H, Alavinia M, Jalilvand MR, et al. Training needs assessment for general practitioners engaged in north Khorasan University of Medical Science. Educational Developement of Jundishapur. 2017;8(3):251-9. [In Persian]
13. Janamian T, O'Rourke P, Myers SP, Eastwood H. Information resource needs and preference of queensland general practitioners on complementary medicines: Result of a needs assessment. Evid Based Complement Alternat Med. 2011;2011:1-6. [DOI:10.1155/2011/810908]
14. Fathi Vajargah K. Critique of the place of needs assessment studies in the curriculum planning process. Journal of Humanities. 2002;12(42):75-104. [In Persian]
15. Eskrootchi R, Ebadi Fard Azar F, Abolhassani H, Kahouei M. A survey on medical student's information needs in Iran University of Medical Sciences (IUMS) for emergency clinical education. Journal of Health Administration. 2008;11(33):69-76. [In Persian]
16. Naghibi Harat Z, Jalali N, Zarafshan M, Ebadiani M, Karbakhsh M. A glance on Iranian traditional medicine and determining the medical students perspective. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2008;1(3):45-54. [In Persian]
17. Avijgan M, Karamalian H, Ashourioun V, Changiz T. Educational needs assessment of medical school's clinical faculty members in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2009;9(2):93-103. [In Persian]
18. Joulahi L, Tabatabee M, Khademi-Kalantari Kh. Determining the information needs of faculty members and post-graduate students at rehabilitation faculty of Shahid Beheshti of Medical University-2011. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2014;3(1):42-50. [In Persian]
19. Kahoei M, Aalaei S. The survey of information needs and the use of information resources among nursing students in emergency clinical education. Iranian Journal of Nursing Research. 2012;7(24):62-71. [In Persian]
20. Omid A, Yammani N, Heidari K, Mousavi T, Mousavi A. Educational needs of general practitioners who enrolled as family physicians in national family medicine program and referral system. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(6):470-9. [In Persian]
21. Faghihy Maraghi A, Motaghi P, Dehghani Z. Needs assessment of continuing medical education for general physicians: The musculoskeletal signs and diseases. Iranian Journal of Medical Education. 2014,14(8):668-76. [In Persian]
22. Aghebati A, Safdari R, Dargahi H, Gushehgir SA, Saharkhiz P. Evaluation of information traditional medicine. Journal of Islamic and Iranian Traditional Medicine. 2014;5(3):263-9. [In Persian]
23. Kabir MJ, Ashrafian Amiri H, Rabiee M, Momtahen R, Zafarmand R, Nasrollahpour Shirvani D. Educational needs of family physicians and health care providers working in the family physician program of Iran. Medical Education Journal. 2018;6(2):13-21. [In Persian]
24. Rezaei H, Rahimi F, Yamani N. Educational needs of nursing students for working in addiction counseling and treatment centers. Iranian Journal of Medical Education. 2018;18(50):458-69. [In Persian]
25. Tavakoli Dastjerdi F, Neyestani M, Mirshahjafari E, Yamani N. Educational needs assessment of empowerment programs for faculty members of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017;17(51):471-81. [In Persian]
26. Yeo ASH, Yeo JCH, Yeo C, Lee CH, Lim LF, Lee TL. Perceptions of complementary and alternative medicine amongst medical students in Singapore: A survey. Acupunct Med. 2005;23(1):19-26. [DOI:10.1136/aim.23.1.19]
27. Appelbaum D, Kligler B, Barrett B, Frenkel M, Guerrera MP, Kondwani KA, et al. Natural and traditional medicine in Cuba: Lessons for U.S. medical education. Acad Med. 2006;81(12):1098-103. [DOI:10.1097/01.ACM.0000246681.34207.a7]
28. Pearson NJ, Chesney MA. The CAM education program of the national center for complementary and alternative medicine: An overview. Acad Med. 2007;82(10):921-6. [DOI:10.1097/ACM.0b013e31814a5014]
29. Gaylord SA, Mann JD. Rationales for CAM education in health professions training programs. Acad Med. 2007;82(10):927-33. [DOI:10.1097/ACM.0b013e31814a5b43]
30. Kreitzer MJ, Mitten D, Harris I, Shandeling J. Attitudes toward CAM among medical, nursing, and pharmacy faculty and students: A comparative analysis. Altern Ther Health Med. 2002;8(6):44-7.
31. Glazebrook R, Manahan D, Chater B, Barker P, Row D, Steele B, et al. Educational needs of rural and remote Australian non-specialist medical practitioners for obstetric ultrasound. Aust J Rural Health. 2004;12(2):73-80. [DOI:10.1111/j.1038-5282.2004.00559.x]
32. Liem A. I've Only just heard about it: Complementary and alternative medicine knowledge and educational needs of clinical psychologists in Indonesia. Medicina (Kaunas). 2019;55(7):1-14. [DOI:10.3390/medicina55070333]
33. Yildirim Y, Parlar S, Eyigor S, Sertoz OO, Eyigor C, Fadiloglu C, et al. An analysis of nursing and medical students' attitudes towards and knowledge of complementary and alternative medicine (CAM). J Clin Nurs. 2010;19(7‐8):1157-66. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2009.03188.x]
34. Awad AI, Al-Ajmi S, Waheedi MA. Knowledge, perceptions and attitudes toward complementary and alternative therapies among Kuwaiti medical and pharmacy students. Med Princ Pract. 2012;21(4):350-4. [DOI:10.1159/000336216]
35. Clarke MA, Belden JL, Koopman RJ, Steege LM, Moore JL, Canfield SM, et al. Information needs and information-seeking behaviour analysis of primary care physicians and nurses: A literature review. Health Info Libr J. 2013;30(3):178-90. [DOI:10.1111/hir.12036]
36. Lie D, Boker J. Development and validation of the CAM health belief questionnaire (CHBQ) and CAM use and attitudes amongst medical students. BMC Med Educ. 2004;4(1):1-9. [DOI:10.1186/1472-6920-4-2]
37. Templeman K, Robinson A, McKenna L. Resourcing the clinical complementary medicine information needs of Australian medical students: Results of a grounded theory study. Nurs Health Sci. 2016;18(3):321-7. [DOI:10.1111/nhs.12271]
38. Nadas M, Bedenbaugh R, Morse M, McMahon GT, Curry CL. A needs and resource assessment of continuing medical education in Haiti. Ann Glob Health. 2015;81(2):248-54. [DOI:10.1016/j.aogh.2015.03.003]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb