جلد 24، شماره 4 - ( 11-1400 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 83-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eisavi M, Moayedfard A. Budget Trends and Financing Methods of the Health Sector in Iran: an Operational Proposal. jha 2022; 24 (4) :71-83
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3879-fa.html
عیسوی محمود، مویدفرد احمد. روند بودجه ای و شیوه های تامین مالی بخش سلامت در ایران: یک پیشنهاد عملیاتی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1400; 24 (4) :71-83

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3879-fa.html


1- دانشیار، گروه اقتصاد اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
2- کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، amoayedfard@gmail.com
چکیده:   (2212 مشاهده)
مقدمه: تخصیص بهینه منابع به بخش سلامت همیشه از مهم‌ترین تصمیمات پیش روی مدیران این حوزه است. هدف از این پژوهش، بررسی منابع بودجه تخصیص‌یافته به بخش سلامت در ایران طی برنامه ششم توسعه و ارائه پیشنهاد مشخصی برای جبران بخشی از کمبود منابع است.
روش­ ها: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با روش توصیفی انجام شد. برای گرداوری داده‌ها از روش اسنادکاوی در بازه زمانی برنامه ششم­ توسعه (بین سال‌های 1396 تا 1400) استفاده شد. در پژوهش حاضر روند منابع بودجه­ای بخش سلامت شامل برنامه­های محوری سلامت (شامل پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت) و تغییرات منابع در مقایسه با تورم کل و تورم بخش بهداشت بررسی شد. داده‌ها با روش آمار توصیفی با استفاده از نرم­افزار اکسل تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که به‌طور متوسط در حدود 76 درصد منابع به بخش درمان اختصاص­یافته است. روند تخصیص اعتبارات اختصاصی در سال 1396 از حدود 63 درصد به 35 درصد در لایحه بودجه 1400 رسیده است. تورم بخش بهداشت و درمان از تورم کل کمتر بوده و رشد اعتبارات توانسته تورم بخش بهداشت را در سال‌های 1396، 1397 و 1400 جبران کند. همچنین، رشد اعتبارات از میزان تورم کل کشور در سال­های 1396 و 1400 بیشتر بوده است. مهم‌ترین موانع در اعتبارات تخصیص‌یافته به بخش سلامت به ترتیب شامل ناپایداری، درمان­محور بودن اعتبارات، تخصیص ندادن منابع کافی، بی‌توجهی به برنامه‌های پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت بود.
نتیجه‌گیری: برای جبران بخشی از کاستی‌های موجود در زمینه اعتبارات مالی و ایجاد فرصت برای برنامه­های محوری در بخش سلامت کشور و پایداری بیشتر منابع پیشنهاد می‌شود که شرکت تخصصی سرمایه‌گذاری سلامت برای استفاده از منابع بخش خصوصی جهت تأمین مالی پروژه­های توجیه­پذیر فنی-مالی و زیست محیطی تشکیل شود.
واژه‌های کلیدی: بودجه، تأمین مالی، بخش سلامت
متن کامل [PDF 388 kb]   (777 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد سلامت
دریافت: 1400/7/8 | پذیرش: 1400/9/30 | انتشار: 1400/12/15

فهرست منابع
1. Phua KH. Governance issues in health financing. Reference Module in Biomedical Sciences. 2018:330-41. [DOI:10.1016/B978-0-12-801238-3.66207-4]
2. Planning and Budget Organization.The summary of performance report of sixth five-year development plan (2016-2021). Tehran: Planning and Budget Organization; 2016. [in Persian]
3. Planning and Budget Organization.The summary of performance report of sixth five-year development plan (2016-2021). Tehran: Planning and Budget Organization; 2017. [in Persian]
4. Folland S, Goodman AC, Stano M. The economics of health and health care: Pearson new international edition.7th ed. New York: Routledge; 2016. [DOI:10.4324/9781315510736]
5. Sadeghi N, Zare H. The effect of financing system on improvement of hospital performance. Payesh. 2009 Apr 15;8(2):135-45. [in Persian]
6. Vaez Mahdavi MR, Seifi Sh. A comparative study of the trend of changes in health credits in the budget laws of the years 74 to 80 to fixed and current prices. Teb va Tazkiyeh. 2001;10(2):16-29. [in Persian]
7. Gorji HA, Nakhaei N. Study and analysis of health and medical education in the budget bills of the Islamic Republic of Iran in the twenty-year period from 1979 to 1999. Teb va Tazkiyeh. 2005;14(1):85-92. [in Persian]
8. Neamatshahi M, Ebrahimipour H, keyvanlo Z, Khajedaluee M, Keykhosravi A. Assessment of health budget during the first to fifth socioeconomic developmental programs in Iran. Management Strategies in Health System. 2020;5(2):85-88. [in Persian] [DOI:10.18502/mshsj.v5i2.4246]
9. Daneshfard K, Shiravand S. Obstacles to establishing operational budgeting in the field of ministry of health and medical education. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2012;14(2):90-6. [in Persian]
10. Maleki J, Nazaripour M, Amini P. Investigating the relationship between accrual accounting and performance based budgeting (case study: Ministry of health and medical education). Journal of Health accounting. 2015;3(4):59-79. [in Persian]
11. Mossadeghrad AM, Tolouie Rakhshan Sh, Afshari M, Isfahani P. Health financing system indicators: A scoping review. Hakim Health System Research. 2021;23(3):353-66. [in Persian]
12. Mojdehkar R, Hajinabi K, Jahangiri K, Riahi L. Prioritizing influential financial indicators in equitable health financing based on the fairness benchmarking framework. Feyz. 2020;23(6):698-705. [in Persian]
13. Goudarzi R, Malekpoor Z, Amiresmaili MR, Barouni M, Taghizadeh SM. The effect of health care financing on income distribution in Iran: 2008-2010. Health and Development Journal. 2015;4(1):10-19. [in Persian]
14. Saadati M, Rezapour R, Derakhshani N, Naghshi M. Comparative study of fair financing in the health insurance. Journal of Healthcare Management Research. 2017;7(4):65-74. [in Persian]
15. Majlis Islamic Studies Center. The General Accounting of the country act 1987: Majlis Islamic Studies Center; 2021. [In Persian]
16. Majlis Islamic Studies Center. Review of the budget bill for the year 2016 of the whole country. Tehran: Majlis Islamic Studies Center; 2016. [in Persian]
17. Majlis Islamic Studies Center. Review of the budget bill for the year 2017 of the whole country. Tehran: Majlis Islamic Studies Center; 2017. [in Persian]
18. Majlis Islamic Studies Center. Review of the budget bill for the year 2018 of the whole country. Tehran: Majlis Islamic Studies Center; 2018. [in Persian]
19. Majlis Islamic Studies Center. Review of the budget bill for the year 2019 of the whole country. Tehran: Majlis Islamic Studies Center; 2019. [in Persian]
20. Majlis Islamic Studies Center. Review of the budget bill for the year 2020 of the whole country. Tehran: Majlis Islamic Studies Center; 2020. [in Persian]
21. Majlis Islamic Studies Center. Review of the budget bill for the year 2021 of the whole country. Tehran: Majlis Islamic Studies Center; 2021. [in Persian]
22. Plan and Budget Organization. Budget act of 2016. Tehran: Plan and Budget Organization; 2016. [in Persian]
23. Plan and Budget Organization. Budget act of 2017. Tehran: Plan and Budget Organization; 2017. [in Persian]
24. Plan and Budget Organization. Budget act of 2018. Tehran: Plan and Budget Organization; 2018. [in Persian]
25. Plan and Budget Organization.Budget act of 2019. Tehran: Plan and Budget Organization; 2019. [in Persian]
26. Plan and Budget Organization.Budget act of 2020. Tehran: Plan and Budget Organization; 2020. [in Persian]
27. Plan and Budget Organization.Budget act of 2021. Tehran: Plan and Budget Organization; 2021. [in Persian]
28. Jones FM. Foundations of financial markets and institutions. 4th ed. United States of America: Pearson Education; 2014.
29. Tehran Stock Exhange. Securities market act of the Islamic Republic of Iran 2005. Tehran: Tehran Stock Exhange; 2005. [in Persian]
30. Lim J. Sustainable health care financing: The singapore experience. Glob Policy. 2017 Mar;8:103-9. [DOI:10.1111/1758-5899.12247]
31. Weiss MC, Sutton J. The changing nature of prescribing: Pharmacists as prescribers and challenges to medical dominance. Sociol Health Illn. 2009;31(3):406-21. [DOI:10.1111/j.1467-9566.2008.01142.x]
32. Freidson E. Professionalism reborn: Theory, prophecy and policy. Cambridge: Polity Press; 1994.
33. Traynor M. Indeterminacy and technicality revisited: How medicine and nursing have responded to the evidence based movement. Sociol Health Illn. 2009;31(4):494-507. [DOI:10.1111/j.1467-9566.2008.01146.x]
34. Freidson E. The profession of medicine: A study of the sociology of applied knowledge. New York: Dodd, Mead & Company; 1970.
35. Allsop J. Medical dominance in a changing world: The UK case. Health Sociol Rev. 2006;15(5):444-57. [DOI:10.5172/hesr.2006.15.5.444]
36. Weiss MC. The rise of non-medical prescribing and medical dominance. Res Soc Admin Pharm. 2021 Mar;17(3):632-7. [DOI:10.1016/j.sapharm.2020.05.015]
37. Struckmann V, Quentin W, Busse R, Van Ginneken E. How to strengthen financing mechanisms to promote care for people with multimorbidity in europe? Copenhagen: European Observatory on Health Systems and Policies; 2017. 30 p. Report No.: Policy Brief 24.
38. World Health Organization. WHO global strategy on people-centred and integrated health services: Interim report. Geneva: World Health Organization; 2015. 48p. Report No.: WHO/HIS/SDS/2015.6.
39. Stokes J, Lau YS, Kristensen SR, Sutton M. Does pooling health & social care budgets reduce hospital use and lower costs? Soc Sci Med. 2019;232:382-8. [DOI:10.1016/j.socscimed.2019.05.038]
40. Stadhouders N, Koolman X, Tanke M, Maarse H, Jeurissen P. Policy options to contain healthcare costs: A review and classification. Health Policy. 2016;120:486-94. [DOI:10.1016/j.healthpol.2016.03.007]
41. World Health Organization. Access to new medicines in Europe: Technical review of policy initiatives and opportunities for collaboration and research. Geneva: World Health Organization; 2015. 180 P. Report No.: WHO/EURO:2015-3211-42969-60044.
42. Statista. Global spending on medicines from 2010 to 2022 (in billion U.S. dollars). United States: Pharmaceutical Products & Market; 2019.
43. Carone G, Schwierz C, Xavier A. Cost-containment policies in public pharmaceutical spending in the EU. Eur Econ. 2012 Sep 14;1(461):1-64. [DOI:10.2139/ssrn.2161803]
44. Mills M, Kanavos P. Do pharmaceutical budgets deliver financial sustainability in healthcare? Evidence from europe. Health Policy. 2020 Mar;124(3):239-51. [DOI:10.1016/j.healthpol.2019.12.002]
45. Karimi I, Nasiripour AA, Maleki MR, Mokhtare H. Assessing financing methods and payment system for health service providers in selected countries: Designing a model for Iran. Journal of Health Administration. 2006;8 (22):15-79. [in Persian]
46. Carrin G, Mathauer I, Xu K, Evans DB. Universal coverage of health services: Tailoring its implementation. Bull World Health Organ. 2008;86(11):857-63. [DOI:10.2471/BLT.07.049387]
47. Mathauer I, Carrin G. The role of institutional design and organizational practice for health financing performance and universal coverage. Health Policy. 2011 Mar;99(3):183-92. [DOI:10.1016/j.healthpol.2010.09.013]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb