جلد 24، شماره 4 - ( 10-1400 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 20-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhtaheri A, Khanahmadi S, Sourtiji H. A mobile-based sensory diet application to educate parents of children with attention deficit / hyperactivity disorder. jha. 2021; 24 (4) :10-20
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3481-fa.html
شیخ طاهری عباس، خان احمدی ثریا، سورتیجی حسین. ایجاد برنامه کاربردی رژیم حسی مبتنی بر تلفن همراه برای آموزش والدین کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1400; 24 (4) :20-10

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3481-fa.html


1- دانشیار، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران
2- کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران ، s_kh_hit91@yahoo.com
3- استادیار، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، اصفهان
چکیده:   (226 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شیوع بالای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی و مشکلاتی که برای افراد مبتلا و والدین آن‌ها ایجاد می‌شود، درمان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از بین درمان‌های موجود یکپارچگی حسی و رژیم حسی تأثیر بسزایی در بهبود این افراد دارد. هدف از مطالعه حاضر طراحی و ارزیابی برنامه کاربردی رژیم حسی برای کودکان مبتلابه نقص توجه/ بیش‌فعالی بود.
روش ­ها: این پژوهش از نوع توسعه‌ای-کاربردی در دو مرحله انجام شد. ابتدا نیازسنجی از 15 متخصص کاردرمانی صورت گرفت. سپس، نمونه اولیه برنامه کاربردی تحت پلتفرم اندروید طراحی شد. درنهایت، از پرسشنامه استاندارد کوئیز نسخه 5/5 جهت ارزیابی قابلیت استفاده و رضایت کاربران از برنامه کاربردی استفاده شد و برنامه دو هفته در اختیار 12 نفر از والدین کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی قرار گرفت. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد.
یافته­ ها: افراد شرکت‌کننده در پژوهش، شش نیاز از میان 14 نیاز آموزشی، نُه ویژگی از میان 10 ویژگی برنامه کاربردی و از میان 67 تمرین ارائه‌شده، تمامی تمرینات ارائه‌شده در پرسشنامه نیازسنجی را ضروری دانستند. برنامه طراحی‌شده شامل بخش‌های پروفایل بیمار، تعریف نقص توجه/ بیش‌فعالی، تعریف رژیم حسی، فهرست تمرینات، برنامه هفتگی، ثبت تاریخ انجام تمرین و تنظیمات بود. ارزیابی قابلیت استفاده از برنامه کاربردی نشان داد که کاربران برنامه کاربردی را با میانگین امتیاز 35/8 از مجموع نُه امتیاز (در سطح خوب) ارزیابی نموده‌اند.
نتیجه‌گیری: از برنامه‌های کاربردی رژیم حسی می‌توان جهت کمک به بهبود کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی استفاده نمود.
متن کامل [PDF 993 kb]   (216 دریافت)    
نوع مقاله: مروری | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات سلامت
دریافت: 1399/11/18 | پذیرش: 1400/9/29 | انتشار: 1400/10/4

فهرست منابع
1. Pordel H, Lilo M, Tajvar A, Hejazipor M. Effectiveness of children's management skills training in decrease of attention deficit hyperactivity disorder. Thought & Behavior in Clinical Psychology. 2013;7(26):67-76. [In Persian]
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington: American Psychiatric Association; 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
3. Feizollahi J, Sadeghi M, Rezaei F. The effect of cognitive behavioral play therapy and its integration with parental management training on symptoms of ADHD in 7-11 year old children: A quasi-experimental study. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2020;19(2):155-72. [In Persian] [DOI:10.29252/jrums.19.2.155]
4. Hassanzadeh S, Amraei K, Samadzadeh S. A meta-analysis of atention deficit/hyperactivity disorder prevalence in Iran. Empowering Exceptional Children. 2019;10(2):165-77. [In Persian]
5. Mauri M, Nobile M, Bellina M, Crippa A, Brambilla P. Light up ADHD: I. cortical hemodynamic responses measured by functional near infrared spectroscopy (fNIRS): Special Section on "Translational and Neuroscience Studies in Affective Disorders" Section Editor, Maria Nobile MD, PhD. This Section of JAD focuses on the relevance of translational and neuroscience studies in providing a better understanding of the neural basis of affective disorders. The main aim is to briefly summarise relevant research findings in clinical neuroscience with particular regards to specific innovative topics in mood and anxiety disorders. J Affect Disord. 2018;234:358-64. [DOI:10.1016/j.jad.2017.11.087]
6. Silverstein M, Hironaka LK, Walter HJ, Feinberg E, Sandler J, Pellicer M, et al. Collaborative care for children with ADHD symptoms: A randomized comparative effectiveness trial. Pediatrics. 2015;135(4):e858-67. [DOI:10.1542/peds.2014-3221]
7. Brown TE. ADHD From stereotype to science. Educ Leadersh. 2015;73(2):52-6.
8. Beh-Pajooh A, Parand A, Emami N, Seyyed Noori SZ. Comparison of academic achievement in elementary students with and without attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD). J Child Ment Health. 2016;3(2):31-9. [In Persian]
9. Haack L, Villodas MT, McBurnett K, Hinshaw S, Pfiffner L. Parenting mediates symptoms and impairment in children with ADHD-inattentive type. J Clin Child Adolesc Psychol. 2016;45(2):155-66. [DOI:10.1080/15374416.2014.958840]
10. Aduen PA, Kofler MJ, Sarver DE, Wells EL, Soto EF, Cox DJ. ADHD, depression, and motor vehicle crashes: A prospective cohort study of continuously-monitored, real-world driving. J Psychiatr Res. 2018;101:42-9. [DOI:10.1016/j.jpsychires.2018.02.026]
11. Maia CR, Stella SF, Wagner F, Pianca TG, Krieger FV, Cruz LN, et al. Cost-utility analysis of methylphenidate treatment for children and adolescents with ADHD in Brazil. Braz J Psychiatry. 2016;38(1):30-8. [DOI:10.1590/1516-4446-2014-1516]
12. Vaziri S, Lotfi Kashani F, Sorati M. Effectiveness of family training in reduced symptoms of the children with attention deficit hyperactivity disorder. Procedia Soc Behav Sci. 2014;128:337-42. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.03.167]
13. Saha T, Chatterjee M, Verma D, Ray A, Sinha S, Rajamma U, et al. Genetic variants of the folate metabolic system and mild hyperhomocysteinemia may affect ADHD associated behavioral problems. Progr NeuroPsychopharmacol Biol Psychiatr. 2018;84 (Pt A):1-10. [DOI:10.1016/j.pnpbp.2018.01.016]
14. Wolraich ML. The frontiers of research about attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatrics. 2015;135(4):e1042-3. [DOI:10.1542/peds.2015-0070]
15. Ramalho R, Pereira AC, Vicente F, Pereira P. Docosahexaenoic acid supplementation for children with attention deficit hyperactivity disorder: A comprehensive review of the evidence. Cline Nutr ESPEN. 2018;25:1-7 [DOI:10.1016/j.clnesp.2018.03.126]
16. Ebrahimi M, MahvashWernosfaderani A, Haghgoo HA, Pourmohamad Rezaye Tajrishi M, Danaiefard F. The effectiveness of sensory-motor integration with an emphasis on proprioceptive and vestibular senses on the symptoms of attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Research in Rehabilitation Sciences.2013;9(2): 220-31. [In Persian]
17. Salami F, Ashayeri H, Estaki M, Farzad V, Koochak Entezar R. Mother-based combined training and Its effect on the symptoms attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD). Neuropsychology. 2016;2(4):31-44. [In Persian]
18. Powell L, Parker J, Robertson N, Harpin V. Attention deficit hyperactivity disorder: is there an app for that? suitability assessment of apps for children and young people with ADHD. JMIR Mhealth Uhealth. 2017;5(10):e145. [DOI:10.2196/mhealth.7371]
19. Ayres AJ. Sensory integration and learning disorders. Los Angeles: Western Psychological Services; 1972.
20. Polatajko HJ, Cantin N. Exploring the effectiveness of occupational therapy interventions, other than the sensory integration approach, with children and adolescents experiencing difficulty processing and integrating sensory information. Am J Occup Ther. 2010;64(3):415-29. [DOI:10.5014/ajot.2010.09072]
21. Mulligan S. An analysis of score patterns of children with attention disorders on the sensory integration and praxis tests. Am J Occup Ther.1996;50(8):647-57. [DOI:10.5014/ajot.50.8.647]
22. Yochman A, Parush S, Ornoy A. Responses of preschool children with and without ADHD to sensory events in daily life. Am J Occup Ther. 2004;58(3):294-302. [DOI:10.5014/ajot.58.3.294]
23. Heydari Sufiani Z, Gholizadeh M. Children sensory integrity disorder and therapeutic approaches. Proceedings of the First National Conference on Knowledge and Technology of Psychology, Educational Sciences and Comprehensive Psychology of Iran; 2015 Nov 4; Tehran,Iran; Tehran: Soroush Hekmat Mortazavi Center for Islamic Studies and Research and Civilica; 2015. [In Persian]
24. Horowitz LJ, Röst C. Helping hyperactive kids-a sensory integration approach: Techniques and tips for parents and professionals [Hatami R, Behnia F, trans]. Tehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences; 2014. p. 190.
25. Cohn ES. Parent perspectives of occupational therapy using a sensory integration approach. Am J Occup Ther. 2001; 55:285-94. [DOI:10.5014/ajot.55.3.285]
26. Devlin S, Healy O, Leader G, Hughes BM. Comparison of behavioral intervention and sensory-integration therapy in the treatment of challenging behavior. J Autism Dev Disord. 2011;41(10):1303-20. [DOI:10.1007/s10803-010-1149-x]
27. Leong HM, Carter M, Stephenson JR. Meta-analysis of research on sensory integration therapy for individuals with developmental and learning disabilities. J Dev Phys Disabil. 2014;27(2):183-206. [DOI:10.1007/s10882-014-9408-y]
28. Kumari Sahoo S, Senapati A. Effect of sensory diet through outdoor play on functional behaviour in children with ADHD. Indian J Occup Ther. 2014;46(2):49-54.
29. Arjmandi Rad Sh, Faramarzi S, Abedi A. Efficacy of sensory integration training on neuropsychological skills of students with attention deficit and hyperactivity disorder. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2015;13(4):595-601. [In Persian]
30. Moghaddasi H, Mehdizadeh H. Mobile health for diagnosis and management of skin lesion. Journal of Health and Biomedical Informatics. 2016;3(2):155-65. [In Persian]
31. Jenkinson J, Hyde T, Ahmad S. Building blocks for learning occupational therapy approaches:Practical strategies for the inclusion of special needs in primary school.NewJercy: John Wiley & Sons Ltd; 2008. [DOI:10.1002/9780470988138]
32. Nazari S, Karaminegad R. Methods of accommodation and modification near senses processing disorder in children. Exceptional Education. 2015;3(131):39-46. [In Persian]
33. Han BI, Song HS, Kim JS. Vestibular rehabilitation therapy: Review of indications, mechanisms, and key exercises. J Clin Neurol. 2011;7(4):184-96. [DOI:10.3988/jcn.2011.7.4.184]
34. Lotfi Y, Rezazadeh N, Moossavi A, Haghgoo HA, Farokhi Moghadam S, Pishyareh E, et al. Review papre: introduction of pediatric balance therapy in children whit vestibular dysfunction: Review of indications, mechanisms, and key exercises. Iranian Rehabilitation Journal. 2016;14(1):5-14. [DOI:10.15412/J.IRJ.08140102]
35. Sabzi AH, Karami K, Damanpak S. The effect of vestibular training on the quality of life and components of physical fitness in the inactive elderly. Int J Med Invest. 2019;8(3):55-67.
36. Shahmohamadi M, Entesar Fomani G, Hejazi M, Asadzade H. The effect of sensory integration program on nonverbal intelligence, focus attention and academic performance of students with mathematical learning disorder. Journal of Learning Disabilities. 2019;9(1):92-113. [In Persian]
37. SheikhTaheri A, Norouzi E, Sadoughi F. Developing a mobile-based self-care application for patients with breast cancer undergoing chemotherapy. Journal of Health Administration. 2020;22(4):39-45. [In Persian]
38. Shakarami R, Nikravan A, Rezaee f. The effect of sensory-motor integration training with help of interested parent on balance in autism children. Devalopment and Motor Learning. 2020;11(4):413-28. [In Persian]
39. Salehi SM, Estaki M, Salehi M, AmiriMajd M. The effectiveness of play therapy based on sensory diet in sensory adjustment vestibular sense / balance in autistic children. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2020;62(6):1934-44. [In Persian]
40. Motahari-Muyed M, Asgari M, Gharebaghi S. The effectiveness of group-based sensory integration intervention on attention, hyperactivity and impulsivity of elementary students with ADHD. Journal of Clinical Psychology. 2015;7(3):11-20. [In Persian]
41. Wu W-L, Wang C-C, Chen C-H, Lai C-L, Yang P-C, Guo L-Y. Influence of therapy ball seats on attentional ability in children with attention deficit/hyperactivity disorder. J Phys Ther Sci. 2012;24:1177-82. [DOI:10.1589/jpts.24.1177]
42. Jorge J, De Witt PA, Franzsen D. The effect of a two-week sensory diet on fussy infants with regulatory sensory processing disorder. S Afr j occup ther. 2013;43(3):28-34.
43. Ghazisaeedi M, Sheikhtaheri A, Dalvand H, Safari A. Design and evaluation of an applied educational smartphone-based program for caregivers of children with cerebral palsy. J Clin Res Paramed Sci. 2015;4(2):128-39. [In Persian]
44. Ghazisaeedi M, Safari A, Sheikhtaheri A, Dalvand H. The effect of an android-based application on the knowledge of the caregivers of children with cerebral palsy. Med J Islam Repub Iran. 2016;30(1):1149-55.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb