جلد 23، شماره 3 - ( 7-1399 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 97-85 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khatam M, yaghoubipoor A, Montazeri M, shoul A, Ahmadi Y. Interpretive structural model of the effective factors of bureaucracy phobia: A case study. jha 2020; 23 (3) :85-97
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3351-fa.html
خاتم مهناز، یعقوبی پور علی، منتظری محمد، شول عباس، احمدی یوسف. الگوی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر بوروکراسی هراسی: مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (3) :85-97

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3351-fa.html


1- دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاداسلامی واحدسیرجان،سیرجان
2- استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی واحدسیرجان،سیرجان ، yaghoubipoor@yahoo.com
3- استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه پیام نور،تهران
4- استادیار،گروه مدیریت ،دانشگاه ولی عصر(عج)،رفسنجان
5- استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی واحدسیرجان،سیرجان
چکیده:   (2444 مشاهده)
مقدمه: بوروکراسی هراسی مفهومی جدیددرادبیات مدیریتی است که اخیرا موردتوجه قرارگرفته است،هدف پژوهش حاضر  بررسی عوامل موثر بر بوروکراسی هراسی درحوزه مدیریت بهداشت ودرمان استان کرمان بااستفاده ازرویکرد ساختاری تفسیری است .
روش­ ها: روش گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر مصاحبه وپرسش نامه بود.دراین راستابا 12 نفرازخبرگان شامل اساتیدمدیریت ومدیران ارشددانشگاه علوم پزشکی استان کرمان مصاحبه شد. نتیجه کدگذاری متون مصاحبه ومرورادبیات درقالب 11 مقوله کلی بصورت پرسش نامه تحلیل ساختاری تفسیری تنظیم ودراختیار خبرگان قرار گرفت .
یافته ­ها: یافته های پژوهش نشان داد که قواعدورویه های سخت وانعطاف ناپذیردرجایگاه اول قرار دارد. همچنین بی انگیزگی کارکنان و پایین بودن اعتمادعمومی به سازمان های دولتی درجایگاه دوم قرار دارد ، جایگاه سوم به تصمیم گیری های سلیقه ای مدیران سازمان هاو تشریفات زایداداری تعلق دارد.فساداداری و پاسخگو نبودن درسطح چهارم وطولانی بودن فرآیندهای اداری ، اطلاع رسانی نکردن دقیق فرآیند ها،سلسله مراتب زیاددرسازمان و وجود باندبازی در بعضی ادارات درسطح پنجم قرارگرفت.
نتیجه‌گیری: نتایج بااستفاده ازروش مدل‌سازی ساختاری تفسیری، تحلیل ودر نهایت ارتباط و توالی پیشایند‌هابه‌دست‌آمد. باعنایت به نتایج پژوهش حوزه مدیریت خدمات بهداشت ودرمان باید قوانین دست‌وپا‌گیر را کاهش دهند تا مردم اعتماد خود را نسبت به سازمان های دولتی از دست ندهند.
متن کامل [PDF 1284 kb]   (1152 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10

فهرست منابع
1. Oglu D, Ticchi D, & Vindigni A, Emergence and persistence of inefficient states. Journal of the European Economic Association. 2011, 9 (2), 177-208. [DOI:10.1111/j.1542-4774.2010.01008.x]
2. Hedayati M, Theoretical approaches in the study of government bureaucracy and providing a model for its study. Iranian Sociological Quarterly, 2019; Volume 19, Number 2, pp. 3-35.
3. Omegi N, Review of Bureaucracy: A 21st century public administration imperative. Abakaliki. International Review of Social Sciences and Humanities. 2014, 7(2), 125-129.
4. Mobaraki M, Ali Nejad M, Moradi Kamaliz, Comparative-quantitative study of the relationship between bureaucracy and industrial development (an institutional approach). Journal of Social Sciences, Ferdowsi University, 2019; Volume 16, Number 1, pp. 259-287.
5. Khandouzi A, Kaviani Z, Channels of the effect of bureaucracy on the performance of Iran's economy. Scientific Quarterly of Parliament and Leadership, 2016.
6. Marvel J , "Unconscious Bias in Citizens' Evaluations of Public SectorPerformance". Journal of Public Administration research and Theory.2015, 26(1), 143-158. [DOI:10.1093/jopart/muu053]
7. Molavi Z, Tahmasebi R, Danaeifard H.,, Bureaucracy and perception of national resilience. Quarterly Journal of Management of Government Organizations, 2019; Volume 7, Number 2, pp. 83-96.
8. Kimhi S, "Levels ofresilience: Associations among individual,community, and national resilience",Journal ofhealth psychology.2014, 21(2), 164-170. [DOI:10.1177/1359105314524009]
9. Molavi Z, Tahmasebi R, Danaei Fardeh, Bureaucracy: Citizens' dual view of public services. Quarterly Journal of Public Management (Knowledge Management), 2017; Volume 9, Number 2, pp. 214-234.
10. Del P, Calzada I & Díaz-Pulido, J.M, Conceptualizing and Explaining Bureauphobia: Contours, Scope, and Determinants. Public Administration Review. 2016, 76(5), 725-736. [DOI:10.1111/puar.12570]
11. Atilano J Pena, Manuel S, Individual social capital: Accessibility and mobilization of resourcesembedded in social networks, Social Networks,Volume. 2017 , 49, Pages1-11 [DOI:10.1016/j.socnet.2016.11.003]
12. Jung J, Bozeman B, Gaughan M,Fear in Bureaucracy: Comparing Public and Private Sector Workers' Expectations of Punishment, Administration & Society. 2018, 1-32. [DOI:10.1177/0095399718783647]
13. Azin, M., Study of the effect of social capital on job satisfaction (Case study: Ministry of Energy headquarters). Quarterly Journal of Public Management Mission (Public Management), 2013; (12): pp. 81-88.
14. Safarzadeh H., Management Theories. Research Publishers, Fourth Edition, 2008.
15. Kamali A., Hashemi S, The effect of gradual increase of financial leverage on the amount of cash flow released by the company on the management of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Journal of Accounting Knowledge, 2010; First year, second issue.
16. Zahedi Sh., Khanbashi M, From Public Trust to Political Trust (Research on the Relationship between Public Trust and Political Trust in Iran). Management Research in Iran, 2011; (4): 96-73.
17. Sazora A, Ghaffari M, Investigating the effect of e-government on organizational agility and reducing bureaucracy studied: Mazandaran Governor's Office. International Congress of Engineering Sciences and Sustainable Urban Development, Danish Polytechnic University, Permanent Secretariat of the Conference, 2018.
18. Bozeman B , Bureaucracy and red tape, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. 2000 .
19. Arian, A, Assessing the Impact of Transformational Leadership on Knowledge Sharing, International Research Journal of Management Sciences. 2015, 3 (5), 213-220.
20. Mirsapasi N; Sarmadz, Bazargan A, Research Methods in Behavioral Sciences, Tehran, Agah Publications, Sixth Edition. 2010.
21. Azar a; Momeni M; Bazargan Z, "Statistics and its application in management", Tehran, Samat. 2010.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb