جلد 11، شماره 34 - ( 10-1387 )                   جلد 11 شماره 34 صفحات 20-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki M, Khoshgam M, Goharinezhad S. The Effect of Six Sigma Approach in reducing the hospital stays of patients of the Orthopedic Surgical Ward in Firoozgar Teaching Hospital 2008 . jha 2009; 11 (34) :15-20
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-324-fa.html
ملکی محمدرضا، خوشگام معصومه، گوهری نژاد سلیمه. تأثیر اجرای رویکرد شش سیگما در کاهش مدت اقامت بیماران بستری در مرکز آموزشی و درمانی فیروزگر؛1387. فصلنامه مدیریت سلامت. 1387; 11 (34) :15-20

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-324-fa.html


چکیده:   (11642 مشاهده)

مقدمه:شرایط رقابت جهانی به گونه‌ای ست که سازمان‌ها همزمان ناچار به بهبود کیفیَت، افزایش رضایتمندی مشتریان، کاهش هزینه‌ها، و افزایش بهره‌وری می‏باشند.چنین فضایی منجر به پیدایش تکنیک‌ها و رویکرد‌های متعدد نظیر مدیریَت کیفیَت فراگیر، مهندسی مجدد، مهندسی ارزش، تولید ناب و شش سیگما شده است. شش سیگما به‌عنوان جدیدترین برنامه ی مدیریَت کیفیَت در جهت افزایش رضایتمندی مشتری و سودآوری مالی به سازمان‌ها کمک می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اجرای شش سیگما در کاهش مدت اقامت بیماران بستری در بخش ارتوپدی مرکز آموزشی و درمانی فیروزگر با استفاده از آموزش چرخه ی DMAIC به اعضای تیم پروژه می باشد.

روش بررسی: این پژوهش به صورت مقطعی ـ طولی ست. جمع آوری داده‌های مدت زمان بستری قبل از آموزش(در ماه های آذر، دی، بهمن) و بعد از آموزش شش سیگما (در ماه های اسفند، فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر) در یک دوره ی زمانی 7ماهه با استفاده از پرونده های پزشکی صورت گرفته ؛و با نرم افزار آماری MINITAB و آزمون t-test تحلیل شده است.

یافته ها: میانگین مدت زمان بستری قبل از آموزش چرخه ی DMAIC در نمونه 200 نفری برابر با 915/7 روز و بعد از آموزش در همان تعداد نمونه برابر با 375/6 روز بود.با استفاده از آزمون مقایسه ی میانگین در دو جامعه‌ ، رابطه‌ی میان آموزش چرخه ی DMAIC و میانگین مدت زمان بستری تایید شد. یافته ها نشان داد که آموزش شش سیگما موجب کاهش مدت اقامت بیماران بخش ارتوپدی شده است. (p value=0/001).

نتیجه گیری: برای بهره گیری از شش سیگما در بهبود کیفیَت خدمات بیمارستانی، آموزش این ابزار اهمیَت دارد.این بر یادگیری توأم ابزارها و فرایند DMAIC تاکید دارد واستقرار آن را در سازمان تسهیل می کند.

واژه‌های کلیدی: شش سیگما، چرخه ی DMAIC، آموزش.
متن کامل [PDF 227 kb]   (3053 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1388/2/15 | انتشار: 1387/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb