مقدمه:شرایط رقابت جهانی به گونهای ست که سازمانها همزمان ناچار به بهبود کیفیَت، افزایش رضایتمندی مشتریان، کاهش هزینهها، و افزایش بهرهوری میباشند.چنین فضایی منجر به پیدایش تکنیکها و رویکردهای متعدد نظیر مدیریَت کیفیَت فراگیر، مهندسی مجدد، مهندسی ارزش، تولید ناب و شش سیگما شده است. شش سیگما بهعنوان جدیدترین برنامه ی مدیریَت کیفیَت در جهت افزایش رضایتمندی مشتری و سودآوری مالی به سازمانها کمک میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اجرای شش سیگما در کاهش مدت اقامت بیماران بستری در بخش ارتوپدی مرکز آموزشی و درمانی فیروزگر با استفاده از آموزش چرخه ی DMAIC به اعضای تیم پروژه می باشد.
روش بررسی: این پژوهش به صورت مقطعی ـ طولی ست. جمع آوری دادههای مدت زمان بستری قبل از آموزش(در ماه های آذر، دی، بهمن) و بعد از آموزش شش سیگما (در ماه های اسفند، فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر) در یک دوره ی زمانی 7ماهه با استفاده از پرونده های پزشکی صورت گرفته ؛و با نرم افزار آماری MINITAB و آزمون t-test تحلیل شده است.
یافته ها: میانگین مدت زمان بستری قبل از آموزش چرخه ی DMAIC در نمونه 200 نفری برابر با 915/7 روز و بعد از آموزش در همان تعداد نمونه برابر با 375/6 روز بود.با استفاده از آزمون مقایسه ی میانگین در دو جامعه ، رابطهی میان آموزش چرخه ی DMAIC و میانگین مدت زمان بستری تایید شد. یافته ها نشان داد که آموزش شش سیگما موجب کاهش مدت اقامت بیماران بخش ارتوپدی شده است. (p value=0/001).
نتیجه گیری: برای بهره گیری از شش سیگما در بهبود کیفیَت خدمات بیمارستانی، آموزش این ابزار اهمیَت دارد.این بر یادگیری توأم ابزارها و فرایند DMAIC تاکید دارد واستقرار آن را در سازمان تسهیل می کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |