Taherizade A,  Mirghafoori S H,  Naser Sadrabadi A. Investigating the Relationship between Social Capital, Organizational Entrepreneurship, and Organizational Performance by SEM and BSC Hybrid Approach: A Case Study.  jha 2018; 21 (72) :77-89
URL: 
http://jha.iums.ac.ir/article-1-2496-fa.html     
                     
                    
                    طاهری زاده آسیه،  میرغفوری حبیب اله،  ناصر صدرآبادی علیرضا. رابطه سرمایه اجتماعی، کارآفرینی سازمانی  و عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری: مورد مطالعه
.  فصلنامه مدیریت سلامت. 1397; 21 (72) :77-89
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2496-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد، یزد 
 2- دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد، یزد ، mirghafoori@yazd.ac.ir
 3- دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (6064 مشاهده)
                    
                    
                     
مقدمه: توجه به عملکرد در بیمارستانها نیز به عنوان یکی از نهادهای اصلی هر جامعه که مسئولیتی خطیر و مستقیم در حفظ بهداشت و سلامت افراد جامعه دارند، نیازی اساسی به حساب میآید. پژوهش حاضر دو متغیر سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی را به عنوان متغیرهای اثرگذار بر عملکرد بیمارستان شهدای کارگر یزد مطالعه کرد. عملکرد سازمانی نیز بر مبنای کارت امتیازی متوازن (BSC) در چهار بعد رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، مشتری و مالی ارزیابی شد.
روش ها: این پژوهش از نوع پیمایشی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه استاندارد بین 248 نفر از مدیران و کارکنان بیمارستان شهدای کارگر یزد گردآوری شد. همچنین، تحلیل دادهها با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و با بهرهگیری از نرمافزارهای Spss22.0 و Amos22.0 انجام گرفت. 
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی سازمانی بر عملکرد سازمانی تأثیر مستقیم دارد و شدت این تأثیر به ترتیب 46/0 و 63/0 بوده است. همچنین، سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمانی تأثیر مستقیم برابر با 18/0 دارد، این تأثیر به صورت غیرمستقیم و به واسطه متغیر میانجی کارآفرینی سازمانی، شدت بیشتری مییابد و به 29/0 میرسد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش و تأیید تأثیر مثبت سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی و عملکرد سازمانی میتوان نتیجه گرفت که با تقویت سرمایه اجتماعی در سازمان میتوان بر افزایش روحیه کارآفرینی و بهبود عملکرد سازمانی تأثیر گذاشت. همچنین، با تأیید تأثیر کارآفرینی سازمانی بر عملکرد و نقش میانجیگری این متغیر در رابطه بین سرمایه اجتماعی بر عملکرد، میتوان با تقویت روحیه کارآفرینی بین کارکنان، سبب بهبود عملکرد سازمان شد.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
مروری |
                    
                      
دریافت: 1396/6/1 | پذیرش: 1397/7/23 | انتشار: 1397/7/23