1- دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، ayeshehzarei@gmail.com
2- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،
3- دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (4580 مشاهده)
مقدمه: تحقق پرونده الکترونیک دندانپزشکی با مشکلات متعددی روبرواست. قابلیتهای محدود نرمافزارهای دندانپزشکی یکی از موانع استفاده از این سیستمها میباشد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه قابلیتهای پرونده الکترونیک دندانپزشکی تخصصی انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی-تطبیقی در سال 1395 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 140 سیستم پرونده الکترونیک دندانپزشکی از کشورهای مختلف بود که بر اساس متون شناسایی شد. به وبسایت این برنامهها مراجعه شد. نرم افزارهایی که وبسایت فعال نداشتند یا سیستم مورد نظر برای استفاده در دندانپزشکی عمومی معرفی شده بود، از مطالعه حذف شدند. در نهایت 23 سیستم بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. چکلیست مورد استفاده بر اساس بررسی متون طراحی شد و روایی آن، با دریافت نظرات متخصصین تایید شد. پژوهشگر نسخه آزمایشی و فهرست قابلیتهای این نرمافزارها را در وبسایت آنها بررسی کرد. برای تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) استفاده شد.
یافته ها: رایجترین قابلیتهای سیستمهای پرونده الکترونیک دندانپزشکی تخصصی عبارتند از: مدیریت قرارملاقاتها (9/73درصد)، رسم نمودارهای بالینی مختلف (9/60درصد)، ردیابی مسائل مالی مطب (5/56درصد)، یادآور برای امور اداری(5/43 درصد)، هشدارهای مختلف در موضوعات بالینی (8/34 درصد)، ایجاد گزارشهای مختلف (4/30درصد)، پیگیری درخواستهای بیمهای (4/30 درصد)، ثبت تصویر دهان و دندان بیمار (26درصد) و مدیریت فرآیند پرداخت (7/23درصد).
نتیجه گیری: توجه نکردن به قابلیتهای سیستمهای پرونده الکترونیک دندانپزشکی موجب مشکلاتی در پذیرش این سیستمها میشود. توجه به کارکردها و قابلیتها بر اساس نیاز کاربران و ذینفعان این سیستم برای طراحان نرمافزار در راستای برطرف کردن مشکلات سیستم و تامین نیازهای مدیریتی و بالینی ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1395/11/8 | پذیرش: 1396/10/2 | انتشار: 1396/10/2