جلد 20، شماره 70 - ( 10-1396 )                   جلد 20 شماره 70 صفحات 78-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhtaheri A, Zarei A, Ahmadi M. A Comparative Study on the Features of Specialized Electronic Dental Record Systems. jha 2018; 20 (70) :68-78
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2330-fa.html
شیخ طاهری عباس، زارعی عایشه، احمدی مریم. بررسی تطبیقی قابلیتهای سیستم پرونده الکترونیک دندانپزشکی تخصصی . فصلنامه مدیریت سلامت. 1396; 20 (70) :68-78

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2330-fa.html


1- دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، ayeshehzarei@gmail.com
2- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،
3- دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (4580 مشاهده)
مقدمه: تحقق پرونده الکترونیک دندان‌پزشکی با مشکلات متعددی روبرواست. قابلیت‌های محدود نرم‌افزار­های دندان‌پزشکی یکی از موانع استفاده از این سیستم‌ها می‌باشد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه قابلیت­های پرونده الکترونیک دندان­پزشکی تخصصی انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی-تطبیقی در سال 1395 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 140 سیستم پرونده الکترونیک دندان‌پزشکی از کشورهای مختلف بود که بر اساس متون شناسایی شد. به وب‌سایت این برنامه‌ها مراجعه شد. نرم افزارهایی که وب‌سایت فعال نداشتند یا سیستم مورد نظر برای استفاده در دندان‌پزشکی عمومی معرفی شده بود، از مطالعه حذف شدند. در نهایت 23 سیستم به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. چک‌لیست مورد استفاده بر اساس بررسی متون طراحی شد و روایی آن، با دریافت نظرات متخصصین تایید شد. پژوهشگر نسخه آزمایشی و فهرست قابلیت‌های این نرم­افزارها را در وب‌سایت‌ آنها بررسی کرد. برای تحلیل داده­ها، از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) استفاده شد.
یافته ­ها: رایج‌ترین قابلیت‌های سیستم‌های پرونده الکترونیک دندان‌پزشکی تخصصی عبارتند از: مدیریت قرارملاقات‌ها (9/73درصد)، رسم نمودارهای بالینی مختلف (9/60درصد)، ردیابی مسائل مالی مطب (5/56درصد)، یادآور برای امور اداری(5/43 درصد)، هشدارهای مختلف در موضوعات بالینی (8/34 درصد)، ایجاد گزارش‌های مختلف (4/30درصد)، پیگیری درخواست‌های بیمه‌ای (4/30 درصد)، ثبت تصویر دهان و دندان بیمار (26درصد) و مدیریت فرآیند پرداخت (7/23درصد).
نتیجه ­گیری: ‌توجه نکردن به قابلیت­های سیستم­های پرونده الکترونیک دندان­پزشکی موجب مشکلاتی در پذیرش این سیستم­ها می­شود. توجه به کارکردها و قابلیت­ها بر اساس نیاز کاربران و ذینفعان این سیستم برای طراحان نرم­افزار در راستای برطرف کردن مشکلات سیستم و تامین نیازهای مدیریتی و بالینی ضروری است.
 
متن کامل [PDF 619 kb]   (2139 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1395/11/8 | پذیرش: 1396/10/2 | انتشار: 1396/10/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb