Mohaghegh N, Hojati Zadeh Y, Kousari R, Fayazi N, Sarebandi Z. Knowledge Management Components in Academic Libraries in Iran: A Systematic Review. jha 2018; 20 (70) :22-39
URL:
http://jha.iums.ac.ir/article-1-2256-fa.html
محقق نیلوفر، حجتی زاده یحیی، کوثری رعنا، فیاضی نسترن، سره بندی زهرا. وضعیت استقرار مؤلفههای مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی ایران: مرور نظاممند . فصلنامه مدیریت سلامت. 1396; 20 (70) :22-39
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2256-fa.html
1- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، Hojati.yahya@Gmail.com
3- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز
4- ایران ، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه تهران ، تهران
5- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده: (4383 مشاهده)
مقدمه: دانش از عوامل اساسی ایجاد ثروت، توانایی و دانایی به شمار میآید که با تولید و انتشار، مدیریت و کاربست آن، توسعه ملی تحقق مییابد. مطالعه حاضر با روش مرور نظاممند، وضعیت استقرار و کاربست مؤلفههای مدیریت دانش را در کتابخانههای دانشگاهی ایران بررسی نموده است.
روش کار: همه مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی، با استفاده از کلیدواژههای استاندارد و حساس مرور شدند. سپس همه مقالاتی که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند، پس از کنترل کیفی وارد فرایند مرور نظاممند شده و پس از طبقه بندی مقالات، نتایج آنها به صورت توصیفی و در قالب جدول خلاصه سازی، جمع بندی و تفسیر شد.
یافتهها: در جستجوی اولیه، تعداد 860 مقاله استخراج شد که از میان این مقالات، 28 مقاله شرایط لازم برای شرکت در مطالعه را داشتند. مرور نظاممند مطالعات نشان داد در نیمی ازکتابخانههای دانشگاهی، وضعیت کاربست و استقرار مدیریت دانش پایینتر از حد متوسط و در وضعیت نامطلوبی است. همچنین وضعیت استقرار مدیریت دانش در کمتر از نیمی از کتابخانهها در حد متوسط گزارش شد و در دو کتابخانه وضعیت کاربست مدیریت دانش بیشتر از حد متوسط و در وضعیت مطلوبی قرار داشت.
نتیجهگیری: استقرار و کاربست مؤلفههای مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی، بهطور کلی در وضعیت نسبتاً نامطلوبی قرار دارد اما در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی نسبت به سایر کتابخانههای دانشگاهی از وضعیت بهتری برخوردار است. آگاهی از وضعیت استقرار مدیریت دانش، اولین مرحله در بهبود و رفع موانع اجرای آن است و همچنین برنامه ریزی و سیاست گذاری هدفمند برای مدیریت دانش تولید شده در سطح ملی، به همراه ایجاد یکپارچگی در مدیریت دانش مانع هدر رفت سرمایههای فکری می شود.
نوع مقاله:
مروری |
دریافت: 1395/8/20 | پذیرش: 1396/10/2 | انتشار: 1396/10/2