جلد 19، شماره 64 - ( 4-1395 )                   جلد 19 شماره 64 صفحات 18-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi Talarposhti M, Mahmodi G, Jahani M. Factors Affecting Supply Chain Agility at Hospitals in Iran. jha 2016; 19 (64) :7-18
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1898-fa.html
عبدی تالار پشتی معصومه، محمودی قهرمان، جهانی محمدعلی. عوامل موثر بر زنجیره تامین چابکی بیمارستان‌های ایران. فصلنامه مدیریت سلامت. 1395; 19 (64) :7-18

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1898-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد ساری­، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- استادیار گروه خدمات بهداشتی و درمانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Ghahraman48@yahoo.com(Coressponder Author)
3- استادیار گروه آموزش عمومی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، بابل، ایران
چکیده:   (10748 مشاهده)

مقدمه: چابکی یک بیمارستان نشان‌دهنده‌ی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و بیمارستان‌های چابک توانایی رقابت با سایر بیمارستان‌ها را در ارایه خدمات به بیماران دارند. لذا، این پژوهش به­منظور عوامل موثر زنجیره تامین چابکی در بیمارستان‌های ایران انجام گردید.

 روش­ کار: مطالعه حاضر به­‌صورت کاربردی بوده که در سال 94-93 انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل روسا، مدیران، اعضای هیئت علمی و صاحب‌نظران مراکز بهداشتی و درمانی بوده‌اند. تعداد 260 نمونه براساس نمونه ­گیری خوش ه­ای از پنج منطقه از کشور انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته با 53 مولفه چابکی بین نمونه‌ها توزیع گردید. روایی سازه‌ای پرسشنامه از طریق آزمون تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 97/0 مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها پس از جمع‌آوری در نرم‌افزار SPSS، لیزرل وارد شده و با آزمون‌های رگرسیون، کای­ دو و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرارگرفت.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که توسعه‌ی مهارت‌های کارکنان (008/0p =)، به‌کارگیری فن­آوری اطلاعات (IT) (008/0p =)، ادغام فرایندها (001/0p =)، حساسیت و پاسخگویی به بازار (000/0p =)، برنامه‌ریزی متناسب (004/0p =)، معرفی خدمت جدید   (008/0p =)، کاهش هزینه‌ها (000/0p =)، رضایت بیمار (005/0p =) و کیفیت خدمات (005/0p =) در چابکی بیمارستان‌های عمومی ایران تأثیر دارد و معرفی خدمت جدید بیشترین رتبه و توسعه مهارت کارکنان کمترین رتبه را کسب نموده‌اند.

 نتیجه‌گیری: پاسخگویی سریع به نیازهای روزافزون و متغیر مشتری لازمه‌ی کسب مزایای رقابتی برای بیمارستان‌ها می‌باشد که با ایجاد استراتژی‌های جدید و بهبود زیر­­ساختارها می‌توانند قابلیت‌های چابکی را در خود افزایش دهند.


متن کامل [PDF 605 kb]   (8556 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1394/3/28 | پذیرش: 1395/2/29 | انتشار: 1395/2/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb