مقدمه: چابکی یک بیمارستان نشاندهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و بیمارستانهای چابک توانایی رقابت با سایر بیمارستانها را در ارایه خدمات به بیماران دارند. لذا، این پژوهش بهمنظور عوامل موثر زنجیره تامین چابکی در بیمارستانهای ایران انجام گردید.
روش کار: مطالعه حاضر بهصورت کاربردی بوده که در سال 94-93 انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل روسا، مدیران، اعضای هیئت علمی و صاحبنظران مراکز بهداشتی و درمانی بودهاند. تعداد 260 نمونه براساس نمونه گیری خوش های از پنج منطقه از کشور انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته با 53 مولفه چابکی بین نمونهها توزیع گردید. روایی سازهای پرسشنامه از طریق آزمون تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 97/0 مورد تایید قرار گرفت. دادهها پس از جمعآوری در نرمافزار SPSS، لیزرل وارد شده و با آزمونهای رگرسیون، کای دو و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که توسعهی مهارتهای کارکنان (008/0p =)، بهکارگیری فنآوری اطلاعات (IT) (008/0p =)، ادغام فرایندها (001/0p =)، حساسیت و پاسخگویی به بازار (000/0p =)، برنامهریزی متناسب (004/0p =)، معرفی خدمت جدید (008/0p =)، کاهش هزینهها (000/0p =)، رضایت بیمار (005/0p =) و کیفیت خدمات (005/0p =) در چابکی بیمارستانهای عمومی ایران تأثیر دارد و معرفی خدمت جدید بیشترین رتبه و توسعه مهارت کارکنان کمترین رتبه را کسب نمودهاند.
نتیجهگیری: پاسخگویی سریع به نیازهای روزافزون و متغیر مشتری لازمهی کسب مزایای رقابتی برای بیمارستانها میباشد که با ایجاد استراتژیهای جدید و بهبود زیرساختارها میتوانند قابلیتهای چابکی را در خود افزایش دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |