جلد 7، شماره 16 - ( 4-1383 )                   جلد 7 شماره 16 صفحات 35-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslaminejad T, Zohoor A. Retracted: Patients Satisfaction with Provided Services in the Hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences & Health Services in 2002 . jha 2004; 7 (16) :27-35
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-153-fa.html
اسلامی نژاد طاهره، ظهور علیرضا. باز پس گرفته شده: رضایتمندی بیماران بستری بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ارائه خدمات (1381). فصلنامه مدیریت سلامت. 1383; 7 (16) :27-35

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-153-fa.html


چکیده:   (9483 مشاهده)

  مقدمه: غلبه بر بحرانهای موجود در بیمارستانها، بدون توجه به نیازها و جلب رضایت بیماران غیرممکن است. میزان رضایتمندی بیماران بستری از واحدهای مختلف بیمارستان یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان است.

  روش پژوهش: این پژوهش به صورت مقطعی در بهار سال 1381 به منظور ارزیابی رضایت بیماران بستری از خدمات واحدهای مختلف بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان (شفا، باهنر و کرمان درمان) انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش بیماران 15 سال به بالایی بود که حداقل 48 ساعت در بخشهای داخلی یا جراجی بیمارستانهای مذکور بستری شده اند. حداقل حجم نمونه لازم براساس مطالعه اولیه 564 نفر برآورد گردید کهجهت اطمینان بیشتر با 600 بیمار در زمان ترخیص مصاحبه انجام گرفت. ابزار سنجش رضایت بیماران با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و شهید بهشتی ساخته شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های مجذور کای، تی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردیدند.

  یافته ها: حدود 59% بیماران از خدمات بیمارستانهای تحت بررسی راضی بودند. تفاوت معنی داری در نسبت رضایتمندی بین سه بیمارستان تحت بررسی مشاهده نگردید. از بین واحدهای مختلف بیمارستانی، بیشترین نارضایتی بیماران از کیفیت غذا و امکانات اتاق بستری و بیشترین رضایتمندی از رفتار پزشکان و پرستاران بدست آمد. ارتباط معنی داری بین سن، تحصیلات، تأهل و مدت اقامت بیماران در بیمارستان با رضایتمندی از واحدهای مختلف بیمارستان مشاهده نگردید.

  بحث و نتیجه گیری: حل مسائلی که منجر به نارضایتی بیماران می گردد تلاش و تعهد مدیران را می طلبد. لازم است مدیران بیمارستانها با توجه نمودن به انتظارات و خواست بیماران، رضایت آنان را کسب نمایند تا آنان در برنامه های درمانی و مراقبتی خود بیشتر مشارکت نموده و بیمارستان بهتر به اهداف خود دست یابد.


متن کامل [PDF 2054 kb]   (1838 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/8/13 | انتشار: 1383/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb