مقدمه: توجه به معایب و مزایای ارائه مراقبتهای بهداشتی درمانی توسط هریک از بخشهای عمومی و خصوصی باعث گردید سیاستگزاران به فکر راه حلهای بینابینی باشند، راه حلهایی که اهداف و ویژگیهای مثبت هر دو بخش عمومی و خصوصی را شامل شوند. یکی از این راهحلها عقد قرارداد با بخش خصوصی است. علیرغم استفاده روز افزون از این روش، مطالعات انجام شده در ایران صرفاً نتایج قراردادها را به لحاظ تأثیر بر کارایی ارائه خدمات ارزیابی نمودهاند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی مناسبی است که تجارب جهانی و بررسیهای علمی در این زمینه را لحاظ نموده و با شرایط نظام بهداشت و درمان کشور سازگار باشد.
روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش کاربردی از نوع توصیفی تحلیلی و مقطعی بوده که طی آن دادههای مربوط به موضوع تحقیق از کشورهای منتخب - نیوزلند، انگلستان، استونی، استرالیا، هند و ایران جمع آوری شد و سپس با استفاده از روشهای کیفی الگوی اولیه جهت ایران ارائه گردید. الگوی اولیه پژوهش با استفاده از پرسشنامهای حاوی 16 سوال از طریق تکنیک دلفی به قضاوت 30 نفر از متخصصین گذاشته شده و الگوی نهایی ارائه گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از تائید به کارگیری عقد قرارداد (در انواع مختلف ) در زمینه خدمات پشتیبانی و پاراکلینیک بیمارستانها، بیماریابی وکنترل بیماریهای خاص، حمل ونقل بیمار و مراقبتهای بهداشتی اولیه است. همچنین استفاده از قراردادهای مبتنی بر عملکرد برای تخصیص بودجه بین سطوح مختلف نظام سلامت و بین سازمانهای بیمه گر و بیمارستانها مورد تائید قرار گرفت. اما استفاده از عقد قرارداد برای برون سپاری خدمات بالینی و عقد قراردادهای ساخت مالکیت اداره مورد تائید قرار نگرفت.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میتواند از نقش خود در ارائه مراقبتهای سلامتی کاسته و از مکانیسم عقد قرارداد برای خرید فعالانه خدمات سلامتی در عرصههای مختلف استفاده نماید بدون آنکه به نقش راهبری و سیاستگزاری آن خدشه وارد شود. کلید واژهها: خصوصیسازی، عقد قرارداد، مطالعه تطبیقی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |