مقدمه: بیشک حرکت هدفمند و یکپارچه بهرهوری در رسیدن به اهداف تعیین شده و در نتیجه آن تصمیمسازی برای حرکتهای آتی سازمان میتواند به عنوان مهمترین راهکار برای سازمانها مطرح باشد که در نتیجه سبب ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میگردد. این پژوهش با هدف بهکارگیری مدل ملی بهرهوری در بیمارستانهای تأمین اجتماعی استان تهران انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مقطعی بوده است. محیط پژوهش شامل دو بیمارستان تأمین اجتماعی البرز کرج و شهدای پانزده خرداد ورامین میباشد که این بیمارستانها گواهینامه ایزو داشتهاند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه خود ارزیابی مدل ملی بهرهوری بوده که طی جلسات کار گروهی و مصاحبه با مدیران و مراجعه به واحدهای مورد لزوم تکمیل گردیده است. دادههای پژوهش بر اساس 9 معیار مدل در بیمارستانهای مورد مطالعه جمعآوری شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادهاند که بیمارستان البرز در زمینه معیار رهبری با کسب 1/46 درصد، خطمشی و استراتژی 6/50 درصد و فرآیندها با 61 درصد از کل امتیاز قابل اکتساب امتیاز بالاتری نسبت به بیمارستان 15 خرداد کسب کرده است. از طرف دیگر بیمارستان پانزده خرداد امتیاز بالاتری را در معیارهای کارکنان با کسب 39/47 درصد، مشارکتها و منابع 5/49 درصد، نتایج مشتری 1/46 درصد، نتایج کارکنان 39 درصد، نتایج جامعه 6/40 درصد و نتایج کلیدی عملکرد 5/56 درصد بهدست آورده است. امتیاز کلی بهرهوری در بیمارستانهای مورد مطالعه نشان داده که امتیاز بالاتر مربوط به بیمارستان ورامین با 56/471 امتیاز و سپس بیمارستان البرز با 55/439 امتیاز میباشد.
نتیجهگیری: به کارگیری این مدل به عنوان اولین قدم جهت معرفی یک دیدگاه سیستماتیک و زبان مشترک در جهت ارزیابی بهرهوری در بیمارستان بوده است. اقدام بعدی مشارکت در اجرای فعالیتهای بهبود به همراه مجریان خواهد بود. نتایج این پژوهش گویای قابلیت زیاد این مدل در بهینهکاوی و نظارت بر عملکرد بیمارستانها با تمرکز بر بهبود مستمر میباشد. استفاده از این معیارها در رتبهبندی بیمارستانها و ارزیابیهای رسمی وزارت بهداشت توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |