جلد 8، شماره 19 - ( 1-1384 )                   جلد 8 شماره 19 صفحات 44-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dastjerdi R, Foadadini M, Vejdan S, MehdiZadeh I, Fatemeh Rahimi F. Influential Factors on the Employee Job Satisfaction at Birjand University Of Medical Sciences. jha 2005; 8 (19) :37-44
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-100-fa.html
دستجردی رضا، فوادالدینی محسن، وجدان سید مرتضی، مهدی زاده ایرج، رحیمی فاطمه. عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. فصلنامه مدیریت سلامت. 1384; 8 (19) :37-44

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-100-fa.html


چکیده:   (12655 مشاهده)

   مقدمه: در هر سازمان ، نیروی انسانی مهم ترین رکن تعالی و ترقی سازمان و عامل اساسی تحقق اهداف پیش بینی شده در آن مجموعه است. با توجه به اینکه رضایت شغلی علاوه بر تحقق اهداف سازمانی در سلامتی فردی و اجتماعی نقش ویژه ای ایفا می نماید . بنابراین مطالعه پیرامون عوامل اثرگذار بر آن ، می بایست همواره مورد توجه مدیران دستگاه های دولتی قرار گیرد تا با شناخت دقیق فرصت ها و تهدیدها نقاط ضعف را ترمیم و نقاط قوت را تقویت کنند . تحقیق حاضر در راستای دستیابی به هدف مذکور انجام پذیرفته است.

  روش بررسی : مطالعه حاضر یک پژوهش مقطعی ـ تحلیلی است که بر روی 224 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی که به روش تصادفی انتخاب شده اند ، انجام گرفته است . ابزار جمع آوری داده ها شاخص توصیف شغل بوده است . داده های حاصل از طریق روش های آماری تحلیل واریانس و مجذور کای با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردیده است.

  یافته ها : یافته ها نشان دهنده آن است که بین جنسیت و رضایت شغلی در بعد شیوه ارتقا و حقوق ، رابطه معناداری وجود دارد (p<0/05) همچنین بین کارکنان با سطح تحصیلات مختلف در پنج جنبه شغلی تفاوت معناداری مشاهده می شود. کارکنان با تحصیلات بالاتر از لیسانس ، از ماهیت کار و حقوقشان راضی تر ولی از سرپرست ، همکاران و شیوه ارتقا رضایت کمتری داشتند . بین رسته خدمتی و رضایت شغلی رابطه معناداری مشاهده گردید و بیشترین نارضایتی در زمینه پرداخت حقوق به دو گروه کارکنان درمانی و بهداشتی مربوط بود.

  نتیجه گیری : با توجه به یافته های پژوهش ، اصلاح شیوه های ارزشیابی ، نظام پرداخت حقوق و برنامه ریزی جهت اصلاح برخی نگرش های نامطلوب نسبت به شغل ، روابط نزدیک تر مدیران با کارکنان و توجه به نیازهای مختلف آنان و برنامه ریزی صحیح ، دقیق و بلند مدت در این زمینه می تواند کارآمد و مؤثر باشد .

متن کامل [PDF 380 kb]   (4243 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/5/20 | انتشار: 1384/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb