جلد 7، شماره 17 - ( 7-1383 )                   جلد 7 شماره 17 صفحات 42-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaderi A, Naeimi A. A Study the performance of Kohlciloye and Boyer Ahmad's Divectors' of Health care networks as seen by their staff.. jha. 2004; 7 (17) :42-50
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-85-fa.html
قادری اعظم، نعیمی ابراهیم. بررسی عملکرد مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد از دیدگاه پرسنل. فصلنامه مدیریت سلامت. 1383; 7 (17) :42-50

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-85-fa.html


1- عضو هيئت علمی دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ايران
2- کارشناس ارشد مديريت خدمات بهداشتی و درمانی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ايران
چکیده:   (5203 مشاهده)

  مقدمه:مدیریت علم و هنر به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع انسانی در برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به هدف های سازمانی صورت می گیرد . هدف از انجام پژوهش حاضر به منظور بررسی عملکرد مدیران سطح دوم شبکه های بهداشت و در مان استان کهگیلویه و بویر احمد در زمینه های مختلف برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و رهبری ، ارتباطات و کنترل و نظارت بود .

  روش بررسی : پژوهش با روش مقطعی انجام شده است و به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه 36 سؤالی بسته استفاده شده و از 432 نفر از پرسنل بیمارستانها و مراکز بهداست تحت بررسی در مورد نحوه عملکرد مدیران آنها نظرخواهی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار Eq16info وارد کامپیوتر شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل میانگین انحراف معیار جداول توزیعی فراوانی و جهت مقایسه عملکرد مراکز با یکدیگر از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شده است . پرسشنامه شامل پنج گزینه همیشه معمولاً بعضی مواقع به ندرت هیچ وقت بود که به ترتیب از 0 تا 4 امتیاز داده شد ، میانگین کمتر از 2 به عنوان مدیریت نامطلوب و میانگین بیشتر از 2 به عنوان مدیریت مطلوب در نظر گرفته شد .

  یافته ها : در بیمارستان های مورد بررسی ، بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج با میانگین و انحراف معیار (24/1- + 6/2) و بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با میانگین و انحراف معیار (36/1- + 26/2) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی مطلوب می باشند و بیمارستانهای امام خمینی (ره) دهدشت با میانگین و انحراف معیار (22/1- + 91/1) و بیمارستان شهید رجایی گچساران با میانگین و انحراف معیار (33/1- + 79/1) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی نامطلوب هستند در بین مراکز بهداشت تحت بررسی مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه با میانگین و انحراف معیار (03/1- + 88/2) در کلسه زمینه های مدیریتی مورد بررسی مطلوب بود و مرکز بهداشت شهید علیزاده گچساران با میانگین و انحراف معیار (26/1- + 79/2) مرکز بهداشت شهید دامیده یاسوج با میانگین و انحراف معیار (24/1- + 65/1) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی نامطلوب بوده و در مجموع عملکرد مدیران شبکه های بهداشت و درمان با کسب میانگین و انحراف معیار (32/1- + 1/2)در کل مطلوب است.

  نتیجه گیری : علی رغم اینکه عملکرد مدیران شبکه های بهداشت و درمان نسبتاً مطلوب بوده است ، اما برگزاری دوره های آموزشی جهت بهبود عملکرد مدیران خدمات بهداشتی درمانی ضروری به نظر می رسد .

 

متن کامل [PDF 222 kb]   (1063 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۵/۲۰

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb