جلد 7، شماره 17 - ( 7-1383 )                   جلد 7 شماره 17 صفحات 27-36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati A, Khalilnezhad R. Hospital Performance Measuring. jha. 2004; 7 (17) :27-36
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-83-fa.html
براتی احمد، خلیل نژاد رقیه. اندازه گیری عملکرد بیمارستان. فصلنامه مدیریت سلامت. 1383; 7 (17) :27-36

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-83-fa.html


1- استادياردانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانيايران (ph-D)
2- کارشناسی ارشد مديريت خدمات بهداشتی درمانی ، دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی
چکیده:   (6504 مشاهده)

  مقدمه :شرط موفقیت سازمان های پیشرو انجام دادن کارهای درست و انجام کارها با درستی می باشد. امروزه سازمان ها باید بتوانند از نظر عملیاتی و استراتژیکی عمل نمایند تا بتوانند با چالش های دنیای امروز و فردا روبه رو شوند . یکی از راههایی که می تواند حرکت سازما را در مسیر درست هدایت نماید و هر گونه انحراف در اقدامات سازمان را گوشزد نماید اندازه گیری عملکرد است. اندازه گیری مؤثر عملکرد موجب می گردد پاسخگویی و مسئولیت پذیری در سازمان تقویت شود و حداکثر بهره برداری از منابع محدود و در دسترس سازمان میسر می گردد. در این مقاله برخی چارچوب ها و ابعاد اندازه گیری عملکرد معرفی و بررسی شده است و پس از بحث مدل مفهومی برای تعیین شاخص ها و ابعاد عملکردی پیشنهاد گردیده است.

  روش بررسی : این مقاله به روش مروری نگاشته شده و تهیه متون مورد نیاز با مطالعه کتابخانه ای و جستجوی مقالات اینترنتی صورت گرفته است.

  مروری بر مطالعات: در این مقاله پس از ذکر تاریخچه مختصری از اندازه گیری عملکرد و ویژگی های مدل های سنتی اندازه گیری عملکرد ، چارچوب ها و مدل های اندازه گیری عملکرد سیستم های بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها از جمله مدل BSC مورد استفاده در بیمارستانهای بنیادهای NHS و بیمارستانهای کانادا و مدل RDF چارچوب دانشگاه مونترال مدل به کار برده شده در دانمارک پروژه شاخص کیفیت در امریکا و چارچوب ارزیابی عملکرد NHS و ابعاد عملکردی مورد تاکید در هر یک بررسی شده است.

  نتیجه گیری : بررسی هر یک از چارچوب ها و مدل ها براساس اصول مطرح شده نشان می دهد که هر یک از آنها دارای نکات قوت و کمبودهای فراوانی هستند که یکی از دلایل آنها ماهیت چندگانه عملکرد سیستم های بهداشتی و بیمارستانها است. لیکن در اندازه گیری عملکرد بیمارستانها و سیستم های بهداشتی نباید هیچ کدام از نواحی عملکردی مورد غفلت قرار گیرد . از این رو در هنگام مطالعه عملکرد داخلی بیمارستان ها نیز باید ویژگی های سازمانی و تئوریکی بیمارستان کاملاً مورد توجه قرار گیرد تا امکان تحلیلی جامع و کامل از عملکرد بیمارستان به دست آید . در پایان مقاله چاچوب مفهومی ارائه شده است که ضمن تاکید بر اهداف و استراتژی های بیمارستانی متمرکز بر بیماران اندازه گیری داده ها عملکرد فرآیند ها و ساختار سازمانی ستانده ها و مهم تر از همه نتایج سازمانی را ضروری می شمارد تا از این طریق بتوان از عملکرد یک بیمارستان تصویری متوازن و کامل ارائه نمود .

متن کامل [PDF 292 kb]   (2008 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۵/۲۰

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb