جلد 13، شماره 42 - ( 10-1389 )                   جلد 13 شماره 42 صفحات 35-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahbakhsh M., Nikniaz A.R, Tajaddini N, Entezar S., Hasanzade A.R.. Comparing Total Quality Management (TQM)and Management Effectiveness Program (MEP) in Improving of Health Facilities Management. jha. 2011; 13 (42) :35-44
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-765-fa.html
فرح بخش مصطفی، نیک نیاز علیرضا، تاج الدینی نازیلا، انتظار صمد، حسن زاده علیرضا. مقایسه ی استمرار «مدیریت کیفیت جامع» و اجرای همزمان « مدیریت کیفیت جامع و برنامه اثر بخشی مدیریت» در بهبود مدیریت سازمانهای سلامت. فصلنامه مدیریت سلامت. 1389; 13 (42) :35-44

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-765-fa.html


1- کارشناس مسيول گسترش شبکه های بهداشتی، مرکز بهداشت استان آذربايجان شرقی، دانشگاه علوم پزشکی تبريز
2- استاد بيماری های کودکان، مرکز آموزشی درمانی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تبريز
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، مرکز کشوری مديريت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبريز
4- داروسازی و کارشناسی ارشدامور دارويی، مرکز بهداشت استان آذربايجان شرقی، دانشگاه علوم پزشکی تبريز
چکیده:   (6860 مشاهده)
مقدمه: مدیریت کیفیت با تشویق مشارکت فعال نیروی انسانی کارآمد در گذر از چالش های مرتبط محدودیت منابع، تغییرات اپیدمیولوژیک و جمعیتی، پدیده جهانی سازی و فناوری های پیشرفته نظام سلامت، نقشی اساسی دارد.هدف این مطالعه ارزشیابی و مقایسه ی دو رویکرد مدیریت کیفیت در استان آذربایجان شرقی بود. روش بررسی: این مطالعه ی تحلیلی دردو گروه: یکی مدیریت کیفیت جامع شش بیمارستان، سه دانشکده و یک معاونت ستادی دانشگاه و دیگر ی دو بیمارستان، یک دانشکده و یک معاونت ستادی دانشگاه اجرا شد. دو گروه ابتدا با مفاهیم مدیریت کیفیت جامع شروع کردند و دو سال بعد چهار واحد تابعه دانشگاه، برنامه مدیریت اثربخش را شروع کردند و واحدهای دیگر همان روال قبلی را ادامه دادند.با یک پرسشنامه تغییر در سبک مدیریت سازمان از دیدگاه کارکنان در زمان پردازش؛ وبه صورت میانگین و SPSS مطالعه و پنج سال قبل در مقیاس ده امتیازی اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار مقدار تغییر در دوره ی پنجساله گزارش شدند. یافته ها: مقدار تغییر در زمینه ی رهبری در دو گروه به ترتیب 0.7 و 1.03 ؛ در زمینه ی برنامه ریزی 1.12 و 1.76 ، مدیریت خواسته و نیاز مشتری 1 و 1.48 ، مدیریت نیروی انسانی 0.9 و 1.46 ؛ مدیریت اطلاعات 1.05 و 1.32 ، مدیریت فرایندها 1 و 1.36 و در مجموع 1.01 و 1.36 بود. در زمینه های توسعه ی نیروی انسانی، برنامه ریزی، مدیریت مشتری بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود دارد. نتیجه گیری: به کارگیری رویکردی خلاق و یکسان در سازمان بهتر از رویکردهای مختلف است.
متن کامل [PDF 198 kb]   (1220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۵

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb