جلد 10، شماره 27 - ( 1-1386 )                   جلد 10 شماره 27 صفحات 7-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab M, Zarei A. Administrators' knowledge of patients rights at governmental hospitals in Tehran. jha. 2007; 10 (27) :7-12
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-67-fa.html
عرب محمد، زارعی اصغر. وضعیت آگاهی مدیران بیمارستان‌های دولتی شهر تهران از حقوق بیمار. فصلنامه مدیریت سلامت. 1386; 10 (27) :7-12

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-67-fa.html


چکیده:   (6104 مشاهده)

مقدمه: امروزه ، بیماران نسبت به گذشته آگاهی بیشتری در مورد خدمات پزشکی و حقوق خود کسب کرده‌اند و خواسته‌ها و انتظارات جدیدی مطرح می‌کنند. با توجه به افزایش آگاهی بیماران از حقوق خود، ضرورت دارد که کلیه اعضای گروه ارائه مراقبت به بیمار و از جمله مدیران بیمارستان که در کانون شبکه تصمیم گیری قرار دارند، از ضوابط و مقررات قانونی مربوط به حقوق بیماران آگاه باشند تا در جهت ارائه خدمات با کیفیت و توام با احترام به بیماران گام بردارند. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی مدیران بیمارستان‌های دولتی شهر تهران از حقوق بیمار می باشد

. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به روش مقطعی در سال 1383 انجام شده‌است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران بیمارستان‌های دولتی شهر تهران بود که 35 نفر آنها به سوالات پاسخ دادند. ابزار سنجش، پرسشنامه‌ای 50 سوالی است که 14 سوال آن درباره مشخصات فردی مدیران بیمارستان و 36 سوال درباره حقوق بیمار بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. اطلاعات توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری و فیشر تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج بدست آمده نشان داد که 5/34 درصد مدیران بیمارستان‌های دولتی از سطح آگاهی خوب، 5/48 درصد از سطح آگاهی متوسط و 17 درصد از سطح آگاهی ضعیف برخوردار بوده‌اند. همچنین آگاهی بیماران در 5 حیطه تخصصی حقوق بیمار مورد بررسی قرار گرفت. بیشترین میزان آگاهی در حیطه "حق دسترسی بیمار به خدمات بهداشتی درمانی" و کمترین آن نیز در حیطه "آگاهی بیمار از بیماری خود" بود. مدرک تحصیلی،رشته تحصیلی و گذراندن دوره‌های مدیریتی سه عامل موثر بر میزان آگاهی مدیران بیمارستان‌های دولتی از حقوق بیمار بود.

نتیجه‌گیری: به طور کلی 5/65 مدیران بیمارستان‌های دولتی تهران آگاهی خوبی نسبت به حقوق بیمار نداشتند و میتوان پیش بینی کرد که آگاهی ضعیف، عملکرد ضعیف را بدنبال خواهد داشت. بنابراین ارتقا آگاهی مدیران بیمارستان از حقوق بیمار با توجه به آگاهی روز افزون بیماران از حقوق خود نیازی است که ضرورت ان احساس می‌شود و باید تدابیر جدی در این زمینه اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته شود.

متن کامل [PDF 223 kb]   (1226 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۳/۵

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb