جلد 10، شماره 30 - ( 10-1386 )                   جلد 10 شماره 30 صفحات 21-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gorji A, Sadoughi F, Asgari F. A Comparative study on the job description of medical record professional in selected countries and submit a model. jha. 2008; 10 (30) :21-24
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-55-fa.html
حسن گرجی ابوالقاسم، صدوقی فرحناز، عسگری فاطمه. مقایسه شرح شغل کارکنان مدارک پزشکی در کشورهای منتخب و ارائه الگو. فصلنامه مدیریت سلامت. 1386; 10 (30) :21-24

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-55-fa.html


چکیده:   (10536 مشاهده)

 مقدمه: با توجه به اینکه سازمان یک پدیده پویا و متغییر اجتماعی، لذا طرح طبقه بندی مشاغل نیز پدیده ثابتی نیست. سیستم های مدارک پزشکی کاغذی روز به روز بیشتر به سیستم های پرونده کامپیوتری بیمار تبدیل می‌شوند، بنابراین، به دلیل اینکه محتوی شغل با پیشرفت تکنولوژی تغییر می کند بهتر است شرح شغل ها نیز، هرازگاهی به ویژه در زمان ارزشیابی سالیانه مورد بررسی قرار گیرد. همچنین مدیر بخش مدارک پزشکی نیز بایستی در حدامکان تغییرات آینده را هم پیش بینی کند. هدف این مطالعه مقایسه شرح شغل کارکنان مدارک پزشکی در کشورهای منتخب و ارائه الگو بود.

روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و بصورت توصیفی- مقایسه ای بوده است. بدین صورت که پژوهشگر ساختار شرح شغل های موجود در انجمن های مدیریت اطلاعات بهداشتی را بطور کامل و توسط چک لیست مقایسه کرد. سپس بر اساس مقایسه انجام شده الگوی اولیه را طراحی و به نظرخواهی متخصصان مدارک پزشکی گذاشته شد. نهایتاً الگوی پیشنهادی نهایی ارائه گردید.

یافته ها: شرح شغل های نگاشته شده توسط انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی آمریکا، دارای ساختار عنوان شغل، ناظر مستقیم، هدف اصلی شغل، مسئولیت ها و شرایط احراز شغل می باشد. در صورتیکه در ساختار شرح شغل های انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی استرالیا، کد وطبقه شغلی، نام واحد و مسئول ناظر و همچنین ثبت شرایط ضروری و مطلوب و شرایط احراز و حتی ساعت کار و استراحت ثبت شده است. این انجمن به ثبت شاخص های عملکردی در قالب فرم شرح شغل معتقد است. در حالیکه در انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی کانادا، فرم شرح شغل در قالب فرم ارزشیابی کارکنان با قید زمان بندی مسئولیت ها و مجزا از فرم شرایط احراز آورده شده است.

نتیجه گیری: پژوهشگر طی دو مرحله دلفی کردن الگوی نهایی به این نتیجه نایل آمد که فرم شرح شغل بایستی دارای پنج محور عنوان شغل، هدف شغل، مسئولیت های شغل، شاخص های عملکردی و شرایط احراز شغل باشد. از نظر صاحب نظران میزان اهمیت این عناصر به ترتیب 88 ، 82 ، 88 ، 87 و 91 درصد می باشد.

متن کامل [PDF 140 kb]   (2921 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۲/۲۴

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb