جلد 28، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 28 شماره 1 صفحات 55-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moallem E, Ghavami V, Moghri J, Marvi A, Najafi M, Tabatabaee S S. Medical Students’ Attitudes towards Artificial Intelligence and Educational Needs: A Cross-sectional Study. jha 2025; 28 (1) :40-55
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4660-fa.html
معلم احسان، قوامی وحید، مقری جواد، مروی ابوالفضل، نجفی محبوبه، طباطبایی سید سعید. نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به هوش مصنوعی و نیازهای آموزشی: یک مطالعه مقطعی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1404; 28 (1) :40-55

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4660-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران.
5- گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. & مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، tabatabaees@mums.ac.ir
چکیده:   (80 مشاهده)

مقدمه: هوش مصنوعی می‌تواند مراقبت‌های سلامت را متحول سازد. بااین‌حال، شواهد نشان می‌دهد که نظام آموزش پزشکی کنونی پزشکان آینده را برای انقلاب هوش مصنوعی در مراقبت‌های سلامت آماده نمی‌کند. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به هوش مصنوعی و ارزیابی نیازهای آموزشی آنان انجام شد.روش‌ها: این مطالعه مقطعی روی ۲۵۱ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1403 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای ساختارمند بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. داده‌ها از طریق آمار توصیفی و آزمون‌های t مستقل و تحلیل واریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 در سطح معنی‌داری 0/05 P<تحلیل شدند.یافته‌ها: اکثر دانشجویان (76 درصد) هیچ آموزشی در زمینه هوش مصنوعی ندیده بودند. نگرش آنها نسبت به هوش مصنوعی مثبت بود به‌طوری‌که 94/4درصد معتقد بودند که هوش مصنوعی دسترسی پزشکان به اطلاعات را تسهیل می‌کند و 88/8 درصد اظهار نمودند که هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کند تا تصمیم‌های دقیق‌تری بگیرند. از سوی دیگر، به‌ترتیب 73/7 و 53/8 درصد آنها نگرانی‌هایی همچون زیر سوال رفتن اعتبار حرفه پزشکی و نداشتن صلاحیت کافی برای آگاهی‌بخشی به بیماران در زمینه مخاطرات هوش مصنوعی را مطرح کردند. دانش و مهارت‌های مربوط به برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی، هوش مصنوعی در تحقیقات علمی و هوش مصنوعی برای کاهش خطاهای پزشکی، به‌ترتیب نیاز آموزشی 91/2، 89/2 و 88/8 درصد از دانشجویان بود.
نتیجه گیری: آگاهی دانشجویان پزشکی در زمینه هوش مصنوعی و آموزش‌ به آنها ناکافی است اما باتوجه به نگرش مثبت آنان، پیشنهاد می‌شود مباحث هوش مصنوعی بر اساس نیازهای آموزشی دانشجویان در برنامه‌های درسی و فوق برنامه پزشکی گنجانده شوند.

متن کامل [PDF 1091 kb]   (38 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سیاست گذاری
دریافت: 1403/11/14 | پذیرش: 1404/5/5 | انتشار: 1404/6/12

پیوست [PDF 743 KB]  (7 دریافت)
فهرست منابع
1. Schönberger D. Artificial intelligence in healthcare: a critical analysis of the legal and ethical implications. International Journal of Law and Information Technology. 2019;27(2):171-203. [DOI:10.1093/ijlit/eaz004]
2. Lai MC, Brian M, Mamzer MF. Perceptions of artificial intelligence in healthcare: findings from a qualitative survey study among actors in France. Journal of Translational Medicine. 2020;18(1):14. [DOI:10.1186/s12967-019-02204-y]
3. McKinney SM, Sieniek M, Godbole V, Godwin J, Antropova N, Ashrafian H, et al. International evaluation of an AI system for breast cancer screening. Nature. 2020;577(7788):89-94. [DOI:10.1038/s41586-019-1799-6]
4. Jiang F, Jiang Y, Zhi H, Dong Y, Li H, Ma S, et al. Artificial intelligence in healthcare: past, present and future. Stroke and Vascular Neurology. 2017;2(4):230-243. [DOI:10.1136/svn-2017-000101]
5. Aung YY, Wong DC, Ting DS. The promise of artificial intelligence: a review of the opportunities and challenges of artificial intelligence in healthcare. British Medical Bulletin. 2021;139(1):4-15. [DOI:10.1093/bmb/ldab016]
6. Civaner MM, Uncu Y, Bulut F, Chalil EG, Tatli A. Artificial intelligence in medical education: a cross-sectional needs assessment. BMC Medical Education. 2022;22(1):772. [DOI:10.1186/s12909-022-03852-3]
7. McCoy LG, Nagaraj S, Morgado F, Harish V, Das S, Celi LA. What do medical students actually need to know about artificial intelligence? NPJ Digital Medicine. 2020;3(1):86. [DOI:10.1038/s41746-020-0294-7]
8. Park SH, Do KH, Kim S, Park JH, Lim YS. What should medical students know about artificial intelligence in medicine? Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2019;16:18. [DOI:10.3352/jeehp.2019.16.18]
9. Bisdas S, Topriceanu CC, Zakrzewska Z, Irimia AV, Shakallis L, Subhash J, et al. Artificial intelligence in medicine: a multinational multi-center survey on the medical and dental students' perception. Frontiers in Public Health. 2021;9:795284. [DOI:10.3389/fpubh.2021.795284]
10. Kimiafar K, Sarbaz M, Tabatabaei SM, Ghaddaripouri K, Mousavi AS, Mehneh MR, et al. Artificial intelligence literacy among healthcare professionals and students: a systematic review. Frontiers in Health Informatics. 2023;12:168. [DOI:10.30699/fhi.v12i0.524]
11. Imran N, Jawaid M. Artificial intelligence in medical education: are we ready for it? Pakistan Journal of Medical Sciences. 2020;36(5):857. [DOI:10.12669/pjms.36.5.3042]
12. Liu DS, Sawyer J, Luna A, Aoun J, Wang J, Boachie L, et al. Perceptions of US medical students on artificial intelligence in medicine: mixed methods survey study. JMIR Medical Education. 2022;8(4):e38325. [DOI:10.2196/38325]
13. Wood EA, Ange BL, Miller DD. Are we ready to integrate artificial intelligence literacy into medical school curriculum: students and faculty survey. Journal of Medical Education and Curricular Development. 2021;8:23821205211024078. [DOI:10.1177/23821205211024078]
14. Park CJ, Yi PH, Siegel EL. Medical student perspectives on the impact of artificial intelligence on the practice of medicine. Current Problems in Diagnostic Radiology. 2021;50(5):614-619. [DOI:10.1067/j.cpradiol.2020.06.011]
15. Sit C, Srinivasan R, Amlani A, Muthuswamy K, Azam A, Monzon L, et al. Attitudes and perceptions of UK medical students towards artificial intelligence and radiology: a multicentre survey. Insights into Imaging. 2020;11(1):14. [DOI:10.1186/s13244-019-0830-7]
16. Stewart J, Lu J, Gahungu N, Goudie A, Fegan PG, Bennamoun M, et al. Western Australian medical students' attitudes towards artificial intelligence in healthcare. PLoS One. 2023;18(8):e0290642. [DOI:10.1371/journal.pone.0290642]
17. Hawezy DJ, Mahmood KA, Hawezy GA, Sadraldeen GS, Ahmad ST. Medical students' perception toward using AI in medical education in the Kurdistan Region, Iraq: a cross-sectional study. Cureus. 2024;16(9):e70545. [DOI:10.7759/cureus.70545]
18. Doumat G, Daher D, Ghanem NN, Khater B. Knowledge and attitudes of medical students in Lebanon toward artificial intelligence: a national survey study. Frontiers in Artificial Intelligence. 2022;5:1015418. [DOI:10.3389/frai.2022.1015418]
19. Daher OA, Dabbousi AA, Chamroukh R, Saab AY, Al Ayoubi AR, Salameh P. Artificial intelligence: knowledge and attitude among lebanese medical students. Cureus. 2024;16(1):e51466. [DOI:10.7759/cureus.51466]
20. Angkurawaranon S, Inmutto N, Bannangkoon K, Wonghan S, Kham-Ai T, Khumma P, et al. Attitudes and perceptions of Thai medical students regarding artificial intelligence in radiology and medicine. BMC Medical Education. 2024;24(1):1188. [DOI:10.1186/s12909-024-06150-2]
21. Alwadani FAS, Lone A, Hakami MT, Moria AH, Alamer W, Alghirash RA, et al. Attitude and understanding of artificial intelligence among Saudi medical students: an online cross-sectional study. Journal of Multidisciplinary Healthcare. 2024;17:1887-1899. [DOI:10.2147/JMDH.S455260]
22. Allam RM, Abdelfatah D, Khalil MIM, Elsaieed MM, El Desouky ED. Medical students and house officers' perception, attitude and potential barriers towards artificial intelligence in Egypt, cross sectional survey. BMC Medical Education. 2024;24(1):1244. [DOI:10.1186/s12909-024-06201-8]
23. Jebreen K, Radwan E, Kammoun-Rebai W, Alattar E, Radwan A, Safi W, et al. Perceptions of undergraduate medical students on artificial intelligence in medicine: mixed-methods survey study from Palestine. BMC Medical Education. 2024;24(1):507. [DOI:10.1186/s12909-024-05465-4]
24. Rahimi Esbo S, Ghaemi-Amiri M, Mostafazadeh-Bora M. Assessment of medical students' acceptance, knowledge, attitudes, and readiness toward artificial intelligence. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2024;34(239):88-95. [In Persian]. Available from: https://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21008-en.html
25. Sobhanian P, Eslami S, Ghezel MA. Attitudes and readiness of Iranian medical science students toward artificial intelligence: a cross-sectional Study. Iranian Biomedical Journal. 2024;28(7):115-115. [In Persian]. [DOI:10.61186/ibj.25th-11th-IACRTIMSS]
26. Mousavi Baigi SF, Sarbaz M, Ghaddaripouri K, Ghaddaripouri M, Mousavi AS, Kimiafar K. Attitudes, knowledge, and skills towards artificial intelligence among healthcare students: a systematic review. Health Science Reports. 2023;6(3):e1138. [DOI:10.1002/hsr2.1138]
27. Chen M, Zhang B, Cai Z, Seery S, Gonzalez MJ, Ali NM, et al. Acceptance of clinical artificial intelligence among physicians and medical students: a systematic review with cross-sectional survey. Frontiers in Medicine. 2022;9:990604. [DOI:10.3389/fmed.2022.990604]
28. Allam AH, Eltewacy NK, Alabdallat YJ, Owais TA, Salman S, Ebada MA, et al. Knowledge, attitude, and perception of Arab medical students towards artificial intelligence in medicine and radiology: a multi-national cross-sectional study. European Radiology. 2024;34(7):1-14. [DOI:10.1007/s00330-023-10509-2]
29. Amiri H, Peiravi S, Rezazadeh Shojaee SS, Rouhparvarzamin M, Nateghi MN, Etemadi MH, et al. Medical, dental, and nursing students' attitudes and knowledge towards artificial intelligence: a systematic review and meta-analysis. BMC Medical Education. 2024;24(1):412. [DOI:10.1186/s12909-024-05406-1]
30. Jaber Amin MH, Mohamed Elhassan Elmahi MA, Abdelmonim GA, Fadlalmoula GA, Jaber Amin JH, Khalid Alrabee NH, et al. Knowledge, attitude, and practice of artificial intelligence among medical students in Sudan: a cross-sectional study. Annals of Medicine and Surgery. 2024;86(7):3917-3923. [DOI:10.1097/MS9.0000000000002070]
31. Derakhshanian S, Wood L, Arruzza E. Perceptions and attitudes of health science students relating to artificial intelligence (AI): A scoping review. Health Science Reports. 2024;7(8):e2289. [DOI:10.1002/hsr2.2289]
32. Pinto Dos Santos D, Giese D, Brodehl S, Chon SH, Staab W, Kleinert R, et al. Medical students' attitude towards artificial intelligence: a multicentre survey. European Radiology. 2019;29(4):1640-1646. [DOI:10.1007/s00330-018-5601-1]
33. Jackson P, Ponath Sukumaran G, Babu C, Tony MC, Jack DS, Reshma VR, et al. Artificial intelligence in medical education - perception among medical students. BMC Medical Education. 2024;24(1):804. [DOI:10.1186/s12909-024-05760-0]
34. Pupic N, Ghaffari-Zadeh A, Hu R, Singla R, Darras K, Karwowska A, et al. An evidence-based approach to artificial intelligence education for medical students: a systematic review. PLOS Digital Health. 2023;2(11):e0000255. [DOI:10.1371/journal.pdig.0000255]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb