جلد 27، شماره 3 - ( 9-1403 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 86-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepehr R, Shekofteh M, Shahbodaghi A, Jambarsang S. The Presence of universities in the Shanghai ranking system in the fields of medicine and related sciences and its relationship with countries R&D expenditure: with emphasis on Iranian universities. jha 2024; 27 (3) :70-86
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4619-fa.html
سپهر رومینا، شکفته مریم، شاهبداغی اعظم، جام برسنگ سارا. حضور دانشگاه‌ها در نظام‌ رتبه‌بندی شانگهای در حوزه‌های پزشکی و علوم وابسته و رابطه آن با هزینه‌کرد تحقیق و توسعه کشورها: با تاکید بر دانشگاه‌های ایران. فصلنامه مدیریت سلامت. 1403; 27 (3) :70-86

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4619-fa.html


1- دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. و گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، shekoftehm@gmail.com
3- گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- مرکز تحقیقات مدل‌سازی داده‌های سلامت، گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
چکیده:   (70 مشاهده)
مقدمه: نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاهی، دانشگاه‌ها را از سرتاسر دنیا در حوزه‌های مختلف رتبه‌بندی می‌کند و عوامل موثر بر حضور دانشگاه‌ها در این رتبه‌بندی‌ها دارای اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت حضور کشورها در نظام‌ رتبه‌بندی دانشگاهی شانگهای در حوزه­‌های پزشکی و علوم‌ وابسته (با تاکید بر ایران) و رابطه آن با میزان هزینه‌‌کرد تحقیق‌ و ‌توسعه انجام شد.
روش­ ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، جامعه آماری شامل تمام دانشگاه‌هایی است که در حوزه پزشکی و علوم‌وابسته در نظام رتبه‌بندی شانگهای حضور دارند. اطلاعات دانشگاه‌ها و کشورهای متبوع آنها از وب‌سایت نظام رتبه‌بندی شانگهای و داده‌های هزینه‌کرد تحقیق‌ و ‌توسعه کشورها از سایت سازمان توسعه ‌و‌ همکاری اقتصادی جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و نرم‌افزار SPSS انجام شد.
یافته­ ها: رتبه‌بندی شانگهای در حوزه‌های پزشکی و علوم‌ وابسته شامل شش زیرحوزه است. 83 کشور با 867 دانشگاه در این نظام حضور دارند. کشورهای آمریکا، چین و انگلستان بیشترین تعداد دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. از ایران تنها 13 دانشگاه در این حوزه‌ها در این رتبه‌بندی حضور دارد. آزمون همبستگی، نشان‌دهنده ارتباط مثبت و معنی‌داری بین حضور دانشگاه‌ها در این رتبه‌بندی و هزینه‌کرد تحقیق‌ و ‌توسعه کشورهای متبوع آنها است          (0/0001> p-value) .
نتیجه‌گیری: برای دستیابی به جایگاه برتر در نظام رتبه‌بندی‌ بین‌المللی شانگهای، ایران و سایرکشورها نیازمند برنامه‌ریزی و اختصاص درصد بیشتری از هزینه‌های خود به تحقیق‌ و‌ توسعه هستند.
متن کامل [PDF 843 kb]   (11 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
دریافت: 1403/11/17 | پذیرش: 1404/3/2 | انتشار: 1404/3/21

فهرست منابع
1. Altaha R, Jabari N, Niaz Azari K. Identification of ranking indexes in Iran's medical sciences universities. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2019;26(1):13-23. [In Persian] Available from: https://jsums.medsab.ac.ir/article_1155.html?lang=en
2. Rigi A, Azizi N, Pourghaz AW. A critical analysis of extracurricular factors affecting the global ranking of Iranian universities. Journal of Research in Educational Systems. 2020;14(49):91-109 [In Persian] Available from: http://www.jiera.ir/article_108275.html
3. Khani Zad R, Montazer GA. A comparative evaluation of world university ranking systems. Science and Technology Policy. 2017;9(3):31-43 [In Persian] Available from: http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12985.html
4. Moustafa K. University rankings: time to reconsider. BioImpacts. 2025(15):30290. doi: 10.34172/bi.2024.30290 [DOI:10.34172/bi.2024.30290]
5. Ramezani SG, Ursin J. University rankings in Nordic higher education: a scoping review. Scandinavian Journal of Educational Research. 2024;68(1):6-21. doi: 10.1080/00313831.2023.2263770 [DOI:10.1080/00313831.2023.2263770]
6. Vasilevska M. Towards development of a new higher education institution ranking model that establishes a meaningful linkage between higher education and economic development. KNOWLEDGE: International Journal. 2024 ;62(2):205-10. Available from: https://ojs.ikm.mk/index.php/kij/article/view/6580
7. Topilovich MA. Assessment of the impact of influencing factors in ensuring the competitiveness of graduates in higher education institutions. World of Scientific news in Science International Journal. 2024;2(2):79-102 Available from: https://worldofresearch.ru/index.php/wsjc/article/view/198
8. Altakhaineh ARM, Zibin A. A new perspective on university ranking methods worldwide and in the Arab region: facts and suggestions. Quality in Higher Education. 2021;27(3):282-305 doi: 10.1080/13538322.2021.1937819 [DOI:10.1080/13538322.2021.1937819]
9. Wildavsky B. The great brain race: how global universities are reshaping the world. 1st ed. Princeton: Princeton University Press; 2012. [DOI:10.1515/9781400842001]
10. Shanghai Jiao Tong University. Academic ranking of world universities: methodology. 2022. Available from: http://www.shanghairanking.com/methodology/arwu/2022
11. Sani'ee N. Futures study of the research performance evaluation using scenario approach [PhD thesis]. [Tehran]: Iran University of Medical Sciences; 2022. [In Persian]
12. Herrera-Viedma E, Arroyo-Machado W, Torres-Salinas D. Losing objectivity: the questionable use of surveys in the global ranking of academic subjects. Quantitative Science Studies. 2024;5(2):484-486. doi: 10.1162/qss_c_00289 [DOI:10.1162/qss_c_00289]
13. The list of foreign universities approved by the Ministry of Health was announced [Internet]. Tehran: Ministry of Health and Medical Education; 2021 Available from: https://edd.behdasht.gov.ir/uploads/178/doc/UnivMotabar_20212022.pdf
14. Shahjahan RA, Baizhanov S. Global university rankings and geopolitics of knowledge. In: Tierney R, Rizvi F, Ercikan K, Smith G, editors. International Encyclopedia of Education. 4th ed. Oxford: Elsevier; 2023. p. 261-71. [DOI:10.1016/B978-0-12-818630-5.08042-8]
15. Fred YY. A quantitative relationship between per capita GDP and scientometric criteria. Scientometrics. 2007;71:407-13. doi: 10.1007/s11192-007-1678-z [DOI:10.1007/s11192-007-1678-z]
16. Rezapour A, Sardareh M, Ghaffarzadeh A, Rostampour M, Nouri M, Dadkhah H, et al. Developing the indicators for assessing entrepreneurship in Iranian universities of medical sciences. Journal of Health Administration. 2024;26(4):85-101 doi: 10.22034/26.4.85
17. Noroozi Chakoli A, Madadi Z. Gross domestic expenditure on R&D indicators and scientific ranking: do countries that better spend on research and development have better scientific rankings? Research on Information Science and Public Libraries. 2015;21(1):177-91. [In Persian]. Available from: https://publij.ir/article-1-1172-fa.html
18. Calderon A. The geopolitics of university rankings not all regions and university networks stand equal. In: Hazelkorn E, Mihut G, editors. Research handbook on university rankings: theory, methodology, influence and impact. Cheltenham: Edward Elgar Publishing; 2021. p. 382-98. [DOI:10.4337/9781788974981.00040]
19. Gross domestic spending on R&D (Indicator) [Internet]. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development; 2021 Available from: https://data.oecd.org/rd/gross-domestic-spending-on-r-d.htm
20. OECD. OECD factbook 2013: economic, environmental and social statistics [Internet]. Paris: OECD; 2012. Available from: https://www.oecd.org/en/publications/2013/01/oecd-factbook-2013_g1g221cf.html
21. World development indicators databank [Internet]. Washington: The World Bank; 2022 [cited 2022 Aug 6]. Available from: https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators#
22. Matlis G, Dimokas N, Karvelis P. Unveiling university groupings: a clustering analysis for academic rankings. Data. 2024;9(5):67. [DOI:10.3390/data9050067]
23. Wu Q, Termizi Borhan M. Sustainable development of Chinese higher education through comparison of higher education indices. Frontiers in Education. 2024;9: 1340637.doi: 10.3389/feduc.2024.1340637 [DOI:10.3389/feduc.2024.1340637]
24. Bekhradnia B. International university rankings: for good or ill? [Internet]. Oxford: Higher Education Policy Institute; 2016 Dec 15. Report No.: 89. Available from: https://www.hepi.ac.uk/2016/12/15/3734/
25. Pusser B, Marginson S. University rankings in critical perspective. The Journal of Higher Education. 2013;84(4):544-68. doi: 10.1080/00221546.2013.11777301 [DOI:10.1080/00221546.2013.11777301]
26. Zare MR, Vahdatzad MA, Owlia MS, Lotfi MM. The survey of university rankings: a critical approach. Iranian Journal of Engineering Education. 2015;17(65):95-132. [In Persian]. doi: 10.22047/ijee.2015.8014
27. Nourmohammadi HA, Safari F. Introduction the global rankings of universities and review criteria of this system. Journal of Science and Technology Policy Letters. 2013;3(2):71-86. [In Persian]. Available from: http://stpl.ristip.sharif.ir/article_1181.html
28. Moradian M, Erfanmanesh MA, Asnafi AR. Relationship between the performances of top world universities based on scientometric indicators and their position in ten international academic ranking systems. Sciences and Techniques of Information Management. 2018;3(4):23-42. [In Persian]. Available from: https://stim.qom.ac.ir/article_1042.html?lang=en
29. Vernon MM, Balas EA, Momani S. Are university rankings useful to improve research? a systematic review. PLoS One. 2018;13(3): e0193762. doi: 10.1371/journal.pone.0193762 [DOI:10.1371/journal.pone.0193762]
30. Williams R, de Rassenfosse G, Jensen P, Marginson S. The determinants of quality national higher education systems. Journal of Higher Education Policy and Management. 2013 ;35(6):599-611. doi: 10.1080/1360080X.2013.854288 [DOI:10.1080/1360080X.2013.854288]
31. Benito M, Gil P, Romera R. Funding, is it key for standing out in the university rankings? Scientometrics. 2019 ;121(2):771-92. doi: 10.1007/s11192-019-03202-z [DOI:10.1007/s11192-019-03202-z]
32. Ebadi A, Schiffauerova A. How to boost scientific production? a statistical analysis of research funding and other influencing factors. Scientometrics. 2016;106:1093-116. doi: 10.1007/s11192-015-1825-x [DOI:10.1007/s11192-015-1825-x]
33. Van Raan AFJ. Two-step competition process leads to quasi power-law income distributions: application to scientific publication and citation distributions. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications. 2001;298(3-4):530-6. doi: 10.1016/S0378-4371(01)00254-0 [DOI:10.1016/S0378-4371(01)00254-0]
34. Zhao L, Cao B, Borghi E, Chatterji S, Garcia-Saiso S, Rashidian A, et al. Data gaps towards health development goals, 47 low- and middle-income countries. Bulletin of the World Health Organization. 2022;100(1):40-9. doi: 10.2471/BLT.21.286254 [DOI:10.2471/BLT.21.286254]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb