جلد 25، شماره 2 - ( 4-1401 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 77-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malgard S, Asadzandi S, Aalaa M, Aghashahi M. The Role of Digital Reality Technologies in Libraries: A Systemic Review. jha 2022; 25 (2) :62-77
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4124-fa.html
مالگرد شیوا، اسدزندی شادی، اعلا مریم، آقاشاهی مطهره. نقش فناوری‌های واقعیت دیجیتال در کتابخانه‌ها: مروری نظام‌یافته. فصلنامه مدیریت سلامت. 1401; 25 (2) :62-77

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4124-fa.html


1- دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
2- استادیار، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، asadzandi.sh@iums.ac.ir
3- استادیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
4- دانشجوی کارشناسی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
چکیده:   (1004 مشاهده)
مقدمه: کتابخانه‌های نسل چهارم دیگر نمی‌توانند به امکانات نرم‌افزارهای وب اکتفا کنند و باید از فناوری‌هایی از جمله واقعیت‌های دیجیتالی برای بالا بردن میزان خدمات‌رسانی و جذب مخاطب استفاده نمایند. لذا هدف از مطالعه حاضر، شناسایی نقش و تأثیرات این فناوری‌ها در کتابخانه‌ها با استفاده از مروری نظام‌یافته است.
روش­ ها:. مطالعه حاضر از نوع مروری نظام‌یافته بود که با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط در پایگاه‌های داده پابمد، وب آو ساینس، اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکالر از ابتدا تا سال 2020 جستجو شد. مطالعات مرتبط پس از حذف موارد تکراری و براساس معیار ورود و خروج انتخاب شد.
یافته­ ها: از مجموع 4614 مقاله، 52 مطالعه مرتبط بررسی شد. یافته‌ها نشان داد که در انواع کتابخانه‌ها، استفاده از فناوری‌های واقعیت دیجیتال می‌تواند در ارائه و دریافت خدمات نوین، تقویت فرآیند آموزش کاربران، هدایت و تقویت سواد اطلاعاتی آن‌ها، بهبود حرفه‌ای فعالیت کتابداران، صرفه‌جویی اقتصادی، مدیریت و غنی‌سازی منابع کتابخانه و اشتراک دانش در شبکه‌های پژوهشی کمک شایانی نماید.
نتیجه‌گیری: کتابخانه‌های نوین اگرچه با چالش‌هایی چون فقدان بودجه برای فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی، عدم درک و مشارکت گروهی کتابداران، لزوم تربیت نیروی ماهر برای ارائه خدمات همراه است؛ اما به‌واسطه اشتراک دانش در شبکه پژوهشی، تقویت آموزش، افزایش سواد اطلاعاتی کاربران، مدیریت منابع مؤثر می‌تواند تصویری جذاب از ارائه خدمات و نحوه دسترسی به منابع اطلاعاتی ارائه دهد.
متن کامل [PDF 1135 kb]   (458 دریافت)    
نوع مقاله: مروری | موضوع مقاله: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
دریافت: 1401/1/1 | پذیرش: 1401/3/29 | انتشار: 1401/9/16

فهرست منابع
1. Ronaghi MH. Application of augmented and virtual reality technologies in medicine.Payavard Salamat. 2021;14(5):394-403. [In Persian]
2. Kang Y, Yang KCC. Employing digital reality technologies in art exhibitions and museums: A global survey of best practices and implications. In: Guazzaroni G, Pillai AS, editors. Virtual and augmented reality in education, art, and museums. USA: IGI Global; 2019. p. 139-61. [DOI:10.4018/978-1-7998-1796-3.ch008]
3. Esposo-Betan SMS, Santos JF. Advantages and challenges of using augmented reality for library orientations in an academic/research library setting. Proceedings of the 38th IATUL conference; 2017 Jun 18-22; Bolzano ,Italy. Purdue e-Pubs; 2018. p. 12.
4. Freina L, Ott M. A literature review on immersive virtual reality in education: State of the art and perspectives. Proceedings of the 11th International Scientific Conference eLearning and Software for Education; 2015 Apr 23-24; Bucharest, Romania. 2015. p. 9.
5. Maas MJ, Hughes JM. Virtual, augmented and mixed reality in k-12 education: A review of the literature. Tech Pedagog Educ. 2020;29(2):231-49. [DOI:10.1080/1475939X.2020.1737210]
6. Movahedi Y, Pakzad S. The effect of video games virtual reality environment on motor function of children with cerebral palsy. Community Health Journal. 2020;14(1):1-10.
7. Khorasanchi M, Babolhavaeji F, Fattahi R, Hariri N, Nooshinfard F. The impact of industrial revolutions on the evolution of public libraries: Platform library realization in the fourth industrial revolution. Library and Information Sciences. 2021;24(2):112-39. [In Persian]
8. Fang S. Visualization of information retrieval in smart library based on virtual reality technology. Complexity. 2020;2020:1-18. [DOI:10.1155/2020/6646673]
9. Ghanbarpour S. Needs assessment and feasibility study of using augmented reality technology in university libraries: Perspectives of experts working in the central libraries of public universities in tehran [master's thesis]. Tehran: Alzahra University; 2014. [In Persian]
10. Dalili-Saleh M, Salami M, Soheili F, Ziaei S. Augmented reality in the libraries of iranian universities of medical sciences. Health Information Management. 2021;18(1):39-47. [In Persian]
11. Hahn J. Mobile augmented reality applications for library services. New Libr World. 2012;113(9/10):429-38. [DOI:10.1108/03074801211273902]
12. Brinkman B. Willing to be fooled: Security and autoamputation in augmented reality. Proceedings of the IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality - Arts, Media, and Humanities (ISMAR-AMH); 2012 Nov 5-8; Atlanta, Georgia, USA. IEEE; 2012. p. 89-90. [DOI:10.1109/ISMAR-AMH.2012.6483995]
13. Arroyo-Vazquez N. Experiences of augmented reality in libraries: State of the issue. Bid-textos universitaris de biblioteconomia i documentacio. 2016;36:12-27.
14. Fujiuchi K, Riggie J. Academic library collections in the age of extended reality (XR). Collect Manag. 2019;44(2-4):296-303. [DOI:10.1080/01462679.2019.1566109]
15. Alikhani P, Rezaei Zadeh M, Haji Zeinolabedini M, Vahidiasl M. Identifying the impact of augmented reality on library services. Library and Information Science Research. 2018;8(2):355-70. [In Persian]
16. Oyelude AA. Virtual reality (VR) and augmented reality (AR) in libraries and museums. Libr Hi Tech News. 2018;35(5):1-4. [DOI:10.1108/LHTN-04-2018-0023]
17. Ifijeh G, Yusuf F. Covid-19 pandemic and the future of Nigeria's university system: The quest for libraries' relevance. J Acad Librarian. 2020;46(6):1-8. [DOI:10.1016/j.acalib.2020.102226]
18. Meredith TR. Using augmented reality tools to enhance children's library services. Tech Knowl Learn. 2015;20(1):71-7. [DOI:10.1007/s10758-014-9234-4]
19. Lee KJ, King WE, Dahya N, Lee JH. Librarian perspectives on the role of virtual reality in public libraries. Proc Assoc Inf Sci Technol. 2020;57(1):1-11. [DOI:10.1002/pra2.254]
20. Klugkist AC. Virtual and non‐virtual realities: The changing roles of libraries and librarians. Learn Publ. 2001;14(3):197-204. [DOI:10.1087/095315101750240458]
21. LeMire S, Graves SJ, Hawkins M, Kailani S. Libr-Ar-y tours: Increasing engagement and scalability of library tours using augmented reality. College & Undergraduate Libraries. 2018;25(3):261-79. [DOI:10.1080/10691316.2018.1480445]
22. Lee C-I, Xiao F-R, Hsu Y-W. AR book-finding behavior of users in library venue. Appl Sci. 2020;10(20):1-17. [DOI:10.3390/app10207349]
23. Oppenheim C. Virtual reality and the virtual library. Inf Serv Use. 1993;13(3):215-27. [DOI:10.3233/ISU-1993-13303]
24. Huang T-C, Shu Y, Yeh T-C, Zeng P-Y. Get lost in the library? An innovative application of augmented reality and indoor positioning technologies. Electron Libr. 2016;34(1):99-115. [DOI:10.1108/EL-08-2014-0148]
25. Hamilton J, Stapleton B, Plaisance HC. More than just a walk through: Connect library users to resources with new 360 tools. College & Undergraduate Libraries. 2020;27(2-4):176-96. [DOI:10.1080/10691316.2021.1924911]
26. Chaputula A. Effects of digital devices on noise levels in an academic library. Digit Libr Perspect. 2021;37(4):401-15. [DOI:10.1108/DLP-08-2020-0081]
27. Lund BD, Agbaji DA. Augmented reality for browsing physical collections in academic libraries. Publ Serv Q. 2018;14(3):275-82. [DOI:10.1080/15228959.2018.1487812]
28. Cocciolo A. Alleviating physical space constraints using virtual space? A study from an urban academic library. Libr Hi Tech. 2010;28(4):523-35. [DOI:10.1108/07378831011096204]
29. Diaz-Lopez L, Tarango J, Contreras C-P. Strategies for inclusive and safe education using virtual reality: From the digital library perspective. Digit Libr Perspect. 2019;35(3/4):216-26. [DOI:10.1108/DLP-08-2019-0034]
30. Marshall DH, DuBose J, Archer P. Mixed reality lab at mississippi state university libraries. Publ Serv Q. 2019;15(1):51-8. [DOI:10.1080/15228959.2018.1554466]
31. Okunlaya R, Syed Abdullah N, Alias RA. Augmented reality in library services: A panacea to achieving education and learning 4.0. In: Saeed F, Mohammed F, Gazem N, editors. Emerging Trends in Intelligent Computing and Informatics. Switzerland AG: Springer Cham; 2020. p. 991-8. [DOI:10.1007/978-3-030-33582-3_93]
32. ChanLin L-J. Augmented reality for supporting adult-child shared reading. Libri. 2021;71(3):251-65. [DOI:10.1515/libri-2020-0130]
33. Xiao DY. Experiencing the library in a panorama virtual reality environment. Libr Hi Tech. 2000;18(2):177-84. [DOI:10.1108/07378830010333572]
34. Valenti S, Lund B, Wang T. Virtual reality as a tool for student orientation in distance education programs. Inform Tech Libr. 2020;39(2):1-12. [DOI:10.6017/ital.v39i2.11937]
35. Ireton D, Pitts J, Ward BD. Library discovery through augmented reality: A game plan for academics. Int J Technol Knowl Soc. 2014;9(4):119-28. [DOI:10.18848/1832-3669/CGP/v09i04/56407]
36. Tang Y. Help first-year college students to learn their library through an augmented reality game. J Acad Librarian. 2021;47(1):1-5. [DOI:10.1016/j.acalib.2020.102294]
37. Lischer‐Katz Z, Cook M, Boulden K. Evaluating the impact of a virtual reality workstation in an academic library: Methodology and preliminary findings. Proc Assoc Inf Sci Technol. 2018;55(1):300-8. [DOI:10.1002/pra2.2018.14505501033]
38. Lu J. Mobile augmented reality technology for design and implementation of library document push system. J Real Time Image Process. 2021;18(2):283-93. [DOI:10.1007/s11554-020-01048-w]
39. Kannegiser S. Effects of an augmented reality library orientation on anxiety and self-efficacy: An exploratory study. Coll Res Libr. 2021;82(3):352-69. [DOI:10.5860/crl.82.3.352]
40. Aitchison CR. Cataloging virtual reality artworks: Challenges and future prospects. Cat Classif Q. 2021;59(5):492-509. [DOI:10.1080/01639374.2021.1942367]
41. Mohamad AN, Bakri NN, Shahibi MS, Noordin SA, Rahman SA, Izhar TAT, et al. Conceptualising mobile augmented reality (MAR) and e-learning to enhance library wayfinding. Adv Sci Lett. 2017;23(5):4136-40. [DOI:10.1166/asl.2017.8290]
42. Cook M. Virtual serendipity: Preserving embodied browsing activity in the 21st century research library. J Acad Librarian. 2018;44(1):145-9. [DOI:10.1016/j.acalib.2017.09.003]
43. Colegrove PT, Mikel M. Radical inclusion: Immersive 360‐degree video capture, dissemination, and use of emerging technology in support of traditional archival roles at a university library. Proc Assoc Inf Sci Technol. 2018;55(1):779-80. [DOI:10.1002/pra2.2018.14505501113]
44. Smith FA. Virtual reality in libraries is common sense. Libr Hi Tech News. 2019;36(6):10-3. [DOI:10.1108/LHTN-06-2019-0040]
45. De Sarkar T. Library in 3d virtual world: A critical review. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems. 2019;49(2):213-28. [DOI:10.1108/VJIKMS-07-2018-0059]
46. Granchak TY, Bondarenko VI. Immersive technologies in the library: Organization of innovative service for science and education. Science and Innovation. 2021;17(2):94-104. [DOI:10.15407/scine17.02.094]
47. Bhattacharya A. Augmented reality applications in modern day library: A study. Journal of Indian Library Association. 2018;54(4):189-94.
48. Fletcher C. A case for scholarly making in the library: Makerspaces, innovation labs, and the evolution of scholarly communications. College & Undergraduate Libraries. 2020;27(2-4):339-53. [DOI:10.1080/10691316.2021.1899881]
49. Thanuskodi S. Ict skills among library professionals: A case study of universities in tamilnadu, india. In: Handbook of research on inventive digital tools for collection management and development in modern libraries. USA: IGI Global; 2015. p. 1-20. [DOI:10.4018/978-1-4666-8178-1.ch001]
50. Kim B. Gamification in education and libraries. In: Hogan P, editor. Understanding gamification. Chicago: ALA TechSource; 2015. p. 20-8.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb