جلد 24، شماره 2 - ( 4-1400 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 59-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi S, Mohammadi M, Yaghoubi N M, Jarahi Friz J. Components of Employee Relationship System Based on Knowledge-based Organizational Structures at Medical Universities. jha. 2021; 24 (2) :59-69
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3653-fa.html
کاظمی سیما، محمدی محمد، یعقوبی نور محمد، جراحی فریز جلیل. مؤلفه‌های سیستم روابط بین کارکنان مبتنی بر تمدن سازمانی دانش‌محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1400; 24 (2) :59-69

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3653-fa.html


1- دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند
2- استادیار، دانشکده حقوق و علوم اداری، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند ، mohammadi@iaubir.ac.ir
3- استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
4- استادیار، دانشکده آمار و ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ، بیرجند
چکیده:   (169 مشاهده)
مقدمه: روابط بین کارکنان در دانشگاه‌ها، مجموعه ای از چارچوب ها، سیاست ها و روش هایی است که می‌تواند منجر به اثربخشی و کارآمدی نیروی انسانی شود. ازاین‌رو، مطالعه حاضر به شناسایی مؤلفه‌های سیستم روابط کارکنان مبتنی بر تمدن سازمانی دانش‌محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخته است.
روش ­ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه آماری اساتید مدیریت خدمات بهداشت درمانی، مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه نُه آمایشی و اساتید گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند بودند که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند 16 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد.یافته های مصاحبه‌ها با روش  تحلیل محتوا (کدگذاری باز و محوری) تحلیل شد.
یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش، هشت تم اصلی روابط مبتنی بر اعتماد، روابط غیررسمی و ارگانیک، روابط مبتنی بر شفافیت، روابط مبتنی بر توسعه دانش و تخصص، همکاری بین سازمانی، روابط مبتنی بر تحقق اهداف، روابط مبتنی بر منشور اخلاقی، ارتباطات گروهی شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت روابط مناسب بین کارکنان سازمان پیش‌شرط موفقیت مدیریت دانش محسوب می‌شود که منجر به افزایش کارایی، ایجاد انگیزه و کارآمدی آن‌ها خواهد شد. بنابراین، برای ایجاد تمدن سازمانی دانش‌محور باید به عوامل مؤثر در روابط کارکنان توجه بیشتری شود.
متن کامل [PDF 837 kb]   (97 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1400/1/15 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/6/20

فهرست منابع
1. Asadi F, Mozafari SAA, Zaree A. The relationship between human resource management and organizational performance from the perspective of experts of Iranian ministry of sport and youth. Contemporary Studies On Sport Management. 2017; 7(13): 23-30. [In Persian]
2. Bamberger P, Meshoulam I. Human resource strategy: Formulation, implementation and impact. Parsayan A, Arabi M, translator. Tehran: Cultural Research Bureau; 2015. [In Persian] [DOI:10.4324/9780203075838]
3. Milkovich GT, Boudreau JW. Human resource management. 6th ed. Homewood: Richard D Irwin; 1991.
4. Mirsepassi N. The role of education in the formation and promotion of the organizational civilization. The Journal of Productivity Management. 2008; 2 (5): 7-20. [In Persian]
5. Zarrinnegar MJ, Fani AA, Danaeefard H, Delkhah J. A survey and exploration on the organizational civilization in Iran governmental organizations. Journal of Public Administration. 2018; 10(1): 89-108. [In Persian]
6. Zarrinnegar MJ. A survey and exploration on the organizational civilization in Iran government organizations [dissertation].Tehran: Tarbiat Modares University; 2018. [In Persian]
7. Bahmanyari H. Explaining the structural model of organizational culture, identity and civilization in Shiraz university of medical sciences [master's thesis]. Shiraz: Payame Noor University; 2015. [In Persian]
8. Chergui Kh. Strategic choice in knowledge-based organizations: The case of the electronic industries in Algeria. J Bus Manag Sci. 2016; 4(6):142-8.
9. Haas NE, Van Craen M, Skogan WG, Fleitas DM. Explaining officer compliance: The importance of procedural justice and trust inside a police organization. Criminol Crim Justice. 2015 Jan 20;15(4): 442-63. [DOI:10.1177/1748895814566288]
10. Hamidi Y, Zare O, Chaleh Chaleh Kh. Explaining the challenges of implementing third generation accreditation measures from the perspectives of Kermanshah hospitals managers: A qualitative study. Journal of Health Promotion Management. 2020; 9 (2):1-10. [In Persian]
11. Mohammadi A, Etebarian A, Ebrahimzadeh Dastjerdi R. Designing the human resource development model for Isfahan tourism industry on the basis of knowledge management process. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge. 2020; 3(8): 207-40. [In Persian]
12. Lin X, Tang H. A framework for human resource configurations in knowledge-intensive organizations. Int J Bus Admin.2016 Jan 4; 7(1):1-11. [DOI:10.5430/ijba.v7n1p1]
13. Butt MA, Nawaz F, Hussain S, Sousa MJ, Wang M, Sumbal MS, et al. Individual knowledge management engagement, knowledge-worker productivity, and innovation performance in knowledge-based organizations: The implications for knowledge processes and knowledge-based systems. Comput Math Organ Theory. 2019; 25: 336-56. [DOI:10.1007/s10588-018-9270-z]
14. Sanchez AA, Marin GS, Morales AM. The mediating effect of strategic human resource practices on knowledge management and firm performance. Revista Europea de Direcciony Economia de la Empresa. 2015;24(3): 138-48. [DOI:10.1016/j.redee.2015.03.003]
15. kazemi S, Naderi A, Ezati M. Investigating the role of human capital in organizational knowledge (case study: Tehran university campus of social and behavioral sciences). Development of Logistics & Human Resource Management. 2019; 14(52): 63-87. [In Persian]
16. Boon C, Eckardt R, Lepak DP, Boselie P. Integrating strategic human capital and strategic human resource management. Int J Hum Resour Manag. 2018; 29(1): 34-67. [DOI:10.1080/09585192.2017.1380063]
17. Aghababaei R, Rahimi H. The study of structural aspects of knowledge-based organizations in Kashan university of medical sciences. Res Med Educ. 2016; 8 (2):1-8. [In Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.1]
18. Chlivickas E. International cooperation and innovations for developing human resources system. Procedia Soc Behav Sci. 2014 Jan 24; 110: 276 - 83. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.12.871]
19. Aghajani H, Alizadeh R. Investigating the organic or mechanical structure of the existing organizational structure of islamic azad university, Nowshahr and Chalous branch and determining the preferred structure from the perspective of staff. Journal of Executive Management. 2004; 41(12): 13-40. [In Persian]
20. Doaei H, Mohamadzadeh Z. Analyzing the moral doctrines in Iranian organizations with a specific attitudes toward universities. Irainian Journal of Management in the Islamic University. 2012; 1(3): 521- 41. [In Persian]
21. Jahanbin P, Abdi K, Khanjani MS, Hosseini MA. Exploring barriers of teamwork in providing rehabilitation services: A qualitative content analysis. Arch Rehabil. 2019 Oct1; 20 (3):210-21. [In Persian] [DOI:10.32598/rj.20.3.210]
22. Mirmolaei ST, Lamyian M, Simbar M, Vedadhir A, Gholipour A. Teamwork barriers and facilitators in the maternity wards: A qualitative study. Hayat. 2016; 21(4):1-29. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb