جلد 8، شماره 22 - ( 10-1384 )                   جلد 8 شماره 22 صفحات 33-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Byek M, Jamshidi R, Faraji Z. A Feasibility Study on Distance Learning thorough Internet for Library Staffs in Central Libraries of Universities of Ministry of Health and Medical Education (MoH) and Ministry of Science, Research and Technology in Tehran . jha. 2006; 8 (22) :33-40
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-347-fa.html
علی بیک محمد رضا، جمشیدی روح انگیز، فرجی زهرا. امکان سنجی آموزش از راه‌ دور از طریق اینترنت برای کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیِ شهر تهران. فصلنامه مدیریت سلامت. 1384; 8 (22) :33-40

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-347-fa.html


چکیده:   (8372 مشاهده)

مقدمه: با توجه به پیشرفتهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطی، آموزش از راه دور به وسیله ی اینترنت از موثرترین روش ها برای ارتقای سطح علمی کتابداران است. این آموزش مزایایی همچون محدود نبودن به زمان و مکان خاص، ارائه ی اطلاعات به صورت چند رسانه ای، تعاملِ همزمان آموزشگر با فراگیررادارد.هدف این پژوهش مشخص کردن موضوعات جدید در رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی، تعیین میزان علاقه به آموزش از راه دور در کتابداران، تعیین مهارت های کتابداران و تعیین امکانات و محدودیت ها در راه اندازی دوره های آموزش از راه دور، امکان ارائه آموزش از طریق اینترنت را در کتابخانه های دانشگاهی بود.

روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی _توصیفی بوده است. داده ها با پخش 137 پرسشنامه بین کتابداران شاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ووزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران در مرداد و شهریور 1387 گرد آوری شد.

یافته ها: کتابداران وزارت علوم 5/90 درصد و کتابداران وزارت بهداشت95 درصد به شرکت در دوره های آموزش از طریق اینترنت علاقه مند بوده اند،100درصد کتابداران وزارت بهداشت و 8/92 درصد کتابداران وزارت علوم می توانند نیاز اطلاعاتی خود را به وسیله ی اینترنت برطرف کنند. پایگاه های اطلاعاتی بیشترین؛ و کتابخانه مجازی کمترین موضوع های تجربه شده توسط کتابداران برای دسترسی به اطلاعات بوده اند. وب سایت های آموزشی بیشترین و گفت وگو کمترین سهم را در زمینه روش های مورد نظر کتابداران برای ارائه آموزش داشته اند. به طور میانگین 70درصد کتابداران تایید کرده اند که کتابخانه های آنان آمادگی لازم- شامل وجود تکنیسین کامپیوتر، دسترسی به نرم افزار ها و سخت افزار های مورد نیاز و وجود سایت اختصاصی یا کارگاه آموزشی- برای ایجاد دوره های آموزش از راه دور از طریق اینترنت را دارند. پنجاه درصد کتابداران وزارت علوم و 6/21 درصد کتابداران وزارت بهداشت آمادگی کتابخانه-هاشان را برای برگزاری دوره های آموزش اینترنتی تایید کرده اند. از موضوعات جدید رشته کتابداری بیشتر پاسخ دهندگان در دو وزارتخانه در زمینه ی مدیریَت با موضوع مهندسی دانش، در زمینه ی مجموعه سازی با موضوع ارزشیابی مجموعه، در زمینه ی خدمات فنی با موضوع رده بندی چند بر چسبی، در زمینه ی خدمات عمومی با موضوع معماری وب سایت آشنایی نداشته اند و به یادگیری موضوع سیستم-های پایگاه اطلاعاتی در زمینه ی مدیریَت، یادگیری مجموعه سازی منابع الکترونیک در زمینه ی مجموعه سازی، وب کاوی در زمینه ی خدمات فنی، کتابخانه ی دیجیتال در زمینه ی خدمات عمومی علاقه بسیار داشته اند.موافق نبودن بالا دستان، عدم اطمینان به اعتبار این دوره ها، مشکلات فنَی، سرعت پایین خطوط اینترنت، فقدان و یا آشنا نبودن مدرسان مجرب برای آموزش این دوره ها و فقدان مسئول اجرایی این نوع آموزش از مشکلات بیان شده، در راه اندازی دوره های آموزشی توسط کتابداران می باشد.

نتیجه گیری: کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ؛ و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهر تهران امکانات بالقوه و قابلیت های لازم برای برگزاری دوره های آموزش کتابداری و اطلاع رسانی از طریق اینترنت را دارند.

متن کامل [PDF 259 kb]   (1233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۳/۱۲

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb