جلد 23، شماره 4 - ( 10-1399 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 20-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zargham Boroujeni H, Taghva M R, Mahmoodzadeh S M, Maleki R. Infrastructure Management of Medical tourism facilitator firms in Iran. jha. 2021; 23 (4) :20-29
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3377-fa.html
ضرغام بروجنی حمید، تقوا محمدرضا، محمودزاده سید مجتبی، ملکی راحله. مدیریت زیرساخت شرکت های تسهیل‌گر گردشگری پزشکی در ایران. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (4) :20-29

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3377-fa.html


1- دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، hzargham@gmail.com
2- دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران
3- استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران
4- دانشجوی دکترا، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران
چکیده:   (99 مشاهده)
 
مقدمه: شرکت های تسهیل‌گر گردشگری پزشکی به عنوان واسطه ای بین عرضه کنندگان این صنعت و بیماران عمل می کنند. این شرکت ها به منظورکارایی بهینه نیاز به مدیریت سازمان یافته زیرساخت خود دارند. درپژوهش حاضر، عوامل تشکیل دهنده مدیریت زیرساخت این شرکت ها بررسی شده است.
روش ­ها: داده ها با استفاده از دو روش دلفی و پرسش نامه ساختارمند جمع آوری شد. جامعه آماری مربوط به روش دلفی، خبرگان و فعالان حوزه گردشگری پزشکی وکسب‏وکار الکترونیکی و جامعه آماری دوم متشکل از شرکت های تسهیل‌گر گردشگری پزشکی بود. روش نمونه‏گیری درجامعه اول غیر تصادفی به روش گلوله برفی و تعداد نمونه با توجه به اشباع نظری تعیین شد. در جامعه دوم با توجه به محدود بودن جامعه، پرسش نامه بین همه اعضای جامعه توزیع شد. برای تحلیل داده‏ها از  نرم افزار اسمارت پی ال اس و روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان می دهد مدیریت زیرساخت شرکت های تسهیل‌گر پزشکی از پنج عامل فعالیت ها، شرکای تجاری، توانایی ها و عوامل داخلی و خارجی تشکیل شده است. فعالیت ها شامل زیرساخت های همکاری، جوامع مجازی و یکپارچه کننده زنجیره ارزش است. در بررسی عامل شرکای تجاری با درنظر گرفتن دیگر شرکا، باید توجه بیشتری به نقش شرکت های بیمه شود. توانایی ها دلالت بروجود منابع در اختیار سازمان دارند که شامل منابع انسانی، پایگاه داده از بیمارستان ها و پزشکان و دسترسی به متخصصان درمانی می شود. تدوین ماموریت، استراتژی و ساختار سازمانی جزء عوامل درونی و توجه به نقش رقبا، نقش دولت در حمایت از سیستم گردشگری پزشکی و همین طور استفاده از فن آوری های روز و بستر الکترونیکی گردشگری پزشکی جزء عوامل خارجی تاثیر گذار در مدیریت زیرساخت شرکت های تسهیل‌گر پزشکی است. 
نتیجه‌گیری: برای مدیریت زیرساخت شرکت های تسهیل‌گر گردشگری پزشکی نیاز به نگاهی یکپارچه به فعالیت ها، شرکای تجاری، توانایی ها وعوامل داخلی و خارجی است که درپژوهش حاضر به طور جامع به آن ها پرداخته شد و در نهایت پیشنهاد شد بستر الکترونیکی مبتنی بر فن آوری برای انجام فعالیت ها و فرآیند ها در بین شرکای تجاری و شرکت های تسهیل‌گر و بیماران و شرکت های تسهیل‌گر طراحی گردد.
متن کامل [PDF 1129 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1399/8/2 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/10/15

فهرست منابع
1. Reddy SG. Medical tourism in India: An exploratory study [PhD thesis]. Manhattan: Kansas State University; 2013.
2. Wendt K. Medical Tourism: Trends and Opportunities [MA Thesis] . Las vegas: University of Nevada; 2012
3. Skountridaki L.Barriers to business relations between medical tourism facilitators and medical professionals. Tourism Management . 2017; 59: 254-66. [DOI:10.1016/j.tourman.2016.07.008]
4. Osterwalder A. The business model ontology a proposition in a design science approach [PhD thesis]. Lausanne: University de lausanne.2004.
5. The Statement of second ECCO Health tourism conference [internet].2019. Tehran:[Updated 11/2020; Cited 2019-06-20]; Available from: http://otaghiranonline.ir/news/29149. [In Persian]
6. The establishment regulations of Medical tourism facilitator firms [ internet]. Tehran: Ministry of health and medical education; [Updated 11-2020; Cited 2019-06-21]; Available from:https://behdasht.gov.ir [In Persian].
7. Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling, 3rd Ed. New York:The Guilford Press;2011.
8. Tenenhaus M.; Amato S.; Esposito Vinzi, V. A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling, In Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting, Bari, Italy, 9-11 June 2004; CLEUP: Padova, Italy, 2004; pp. 739-742.
9. Osterwalder A, Pigneur Y. An e-Business Model Ontology for Modeling e-Business. Procedding of the 15th Bled Electronic Commerce Conference, e-Reality: Constructing the e-Economy. 2002 Jun 15-17; Bled: Slovenia.
10. Timmers P. Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets.1998;8(2):3-8. [DOI:10.1080/10196789800000016]
11. Hyder AS ,RydbackM, Borg E, Osarenkhoe A. Medical tourism in emerging markets: The role of trust, networks, and word-of-mouth. Health Marketing Quarterly, 2019;36(3):1-17 [DOI:10.1080/07359683.2019.1618008]
12. Baum T, Szivas E. HRD in tourism: A role for government? Tourism Management. 2008;29(4);783-794. [DOI:10.1016/j.tourman.2007.09.002]
13. Alt R, Zimmermann HD. Preface: Introduction to Special Section - Business Models. Electronics Markets.2001;11(1): 3-9 [DOI:10.1080/10196780151105302]
14. Afuah A, Tucci CL. Internet business models and strategies. 2nd Ed.New york: MacGrow-Hill Press.2003
15. MandićA, Mrnjavac Ž, Kordić L. Tourism infrastructure,recreational facilities and tourism development. Tourism and Hospitality Management. 2018;24:41-62. [DOI:10.20867/thm.24.1.12]
16. Heung V, Kucukusta D, Song H. A Conceptual model of medical tourism:implications for future research. Journal of Travel & Tourism Marketing, 2010;27(3):236-251. [DOI:10.1080/10548401003744677]
17. Gan L, Frederick JR. Medical tourism facilitators: Patterns of service differentiation. Journal of Vacation Marketing. 2011;17(3):165-183. [DOI:10.1177/1356766711409181]
18. Shafera S, Smitha H, Linder J. The power of business models. Business Horizons,2005;48:199-2007. [DOI:10.1016/j.bushor.2004.10.014]
19. Lunt N, Smith RD, Exworthy M, Green ST, Horsfall DG, Mannion R. Medical Tourism: Treatments, Markets and Health System Implications [internet]. 2010,Available from: http://OECD.Org
20. Sarantopoulos L, Katsoni V , Geitona M. Medical tourism and the role of E-medical tourism intermediaries in Greece. tourismos:An international multidiciplinary journal of tourism,2014;9(2)129-145.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb