جلد 23، شماره 2 - ( 4-1399 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 40-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani M, zandieh M. Key Factors Influencing Lean Thinking Implementation in Health Services (A Study of Isfahan Health Centers). jha. 2020; 23 (2) :40-53
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3285-fa.html
رمضانی مهدی، زندیه مصطفی. عوامل کلیدی موثر بر پیاده سازی تفکر ناب در حوزه خدمات سلامت : مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (2) :40-53

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3285-fa.html


1- کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
2- دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، m_zandieh@sbu.ac.ir
چکیده:   (954 مشاهده)
مقدمه: مراکز بهداشت و درمان در سراسر دنیا با فشارهای قابل توجهی برای افزایش بهره وری روبرو هستند. از این رو به منظور بهبود کیفیت خدمات، نیاز به اجرای اصول ناب بسیار احساس می شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موثر بر پیاده سازی تفکر ناب در حوزه خدمات سلامت است.
روش­ ها: پژوهش حاضر نوعی مطالعه کاربردی-توصیفی است که در سال 1398 انجام شد. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای-میدانی با استفاده از پرسش نامه، مطالعه مقالات و مصاحبه با افراد خبره بود. جامعه آماری پژوهش 15 نفر از متخصصان حوزه سلامت در پنج مرکز درمانی کلانشهر اصفهان بودند. پس از بررسی متون، 16 عامل موثر بر اجرای تفکر ناب در حوزه خدمات سلامت شناسایی و با استفاده از روش دلفی فازی مهم ترین آن ها غربال شد. در ادامه با بکارگیری روش دیمتل رابطه درونی این عوامل بررسی و با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای، مهم ترین آن ها اولویت بندی شدند.
یافته ­ها: یافته های پژوهش نشان داد رهبری فعال، زیرساخت های مراکز درمانی، مقاومت کارکنان، اهداف مشخص، سرمایه گذاری پول و زمان، مشارکت کارکنان، رویکرد گام به گام، آموزش، نظارت و اجرای ممیزی و اهمیت دادن به مفهوم تیم، به ترتیب مهم ترین عوامل موثر بر پیاده سازی تفکر ناب در حوزه خدمات سلامت هستند.
نتیجه‌گیری: سازمان های بهداشت و درمان، در تلاش برای دستیابی به موفقیت در اجرای سیستم ناب، باید رهبری را تقویت، زیرساخت های لازم را فراهم و تخصیص منابع کافی را تضمین کنند. لازم است مدیریت از قبل، اهداف مشخص و روشنی در پیشبرد پروژه ها داشته باشد. رویکرد گام به گام نیز به عنوان یک روش مهم در بهبود اجرای پروژه، می تواند به درک دقیق فرآیند اجرای اصول ناب کمک کند.
متن کامل [PDF 1548 kb]   (593 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1399/1/6 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10

فهرست منابع
1. Kelendar H, Faisal M, Mohammed MA. The Need for Lean Thinking in the Kuwaiti Healthcare System. Health Science Journal. 2020;14(2):1-6. [DOI:10.12968/bjhc.2019.0095]
2. Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America, Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS, eds. To Err is Human: Building a Safer Health System. Washington: The National Academies Press; 1999.
3. Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America. Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century. Washington: The National Academies Press; 2001.
4. Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America. The State of Quality Improvement and Implementation Research: Expert Views. Workshop Summary. Washington: The National Academies Press; 2007.
5. Cheng SY, Bamford D, Papalexi M, Dehe B. Improving access to health services-challenges in Lean application. International Journal of Public Sector Management. 2015;28(2):121-135. [DOI:10.1108/IJPSM-05-2014-0066]
6. Iteng R, Rahim MK, Ahmad MA. Lean Production and Business Performance in Malaysian Manufacturing Industries. International Journal of Supply Chain Management. 2017;6(2):250-5.
7. Jafarnejad A. Modern Operations and Production Management (Cancepts, Systems, Models and Supply Chain). Tehran: University Of Tehran Press; 2015. [In Persian]
8. Kulshreshtha R. Analysis on the implementation of lean tools and techniques in IT engineering service industry in Ireland [PhD thesis]. Dublin: Dublin business school; 2019.
9. Costa LB, Godinho Filho M. Lean healthcare: review, classification and analysis of literature. Production Planning and Control. 2016;26;27(10):823-36. [DOI:10.1080/09537287.2016.1143131]
10. Kovacevic M, Jovicic M, Djapan M, Zivanovic-Macuzic I. Lean thinking in healthcare: review of implementation results. International Journal for Quality Research. 2016;1;10(1):219-230.
11. Poksinska B, Swartling D. From successful to sustainable Lean production-the case of a lean prize award winner. Total Quality Management and Business Excellence. 2018;29(9-10):996-1011. [DOI:10.1080/14783363.2018.1486539]
12. Nitin S, Dinesh K, Paul ST. TQM for manufacturing excellence: Factors critical to success. International Journal of Applied Engineering Research. 2011;2(1):219.
13. Zhang W, Deng Y. Combining conflicting evidence using the DEMATEL method. Soft computing. 2019;23(17):8207-16. [DOI:10.1007/s00500-018-3455-8]
14. Saaty TL. Decision making with dependence and feedback: the analytic network process. Pennsylvania: RWS Publications; 1996.
15. Wu HH, Tsai YN. An integrated approach of AHP and DEMATEL methods in evaluating the criteria of auto spare parts industry. International Journal of Systems Science. 2012;43(11):2114-24. [DOI:10.1080/00207721.2011.564674]
16. Saaty TL. What is the analytic hierarchy process?. In: Mathematical models for decision support. Berlin: Springer; 1988;p.109-121. [DOI:10.1007/978-3-642-83555-1_5]
17. Snyder KD, McDermott M. A rural hospital takes on Lean. Journal for Healthcare Quality. 2009;31(3):23-8. [DOI:10.1111/j.1945-1474.2009.00027.x]
18. Dickson EW, Anguelov Z, Vetterick D, Eller A, Singh S. Use of lean in the emergency department: a case series of 4 hospitals. Annals of emergency medicine. 2009;54(4):504-10. [DOI:10.1016/j.annemergmed.2009.03.024]
19. Naik T, Duroseau Y, Zehtabchi S, Rinnert S, Payne R, McKenzie M, et al. A structured approach to transforming a large public hospital emergency department via lean methodologies. Journal for Healthcare Quality. 2012;34(2):86-97. [DOI:10.1111/j.1945-1474.2011.00181.x]
20. Netland TH. Critical success factors for implementing lean production: the effect of contingencies. International Journal of Production Research. 2016;54(8):2433-48. [DOI:10.1080/00207543.2015.1096976]
21. De Souza LB, Pidd M. Exploring the barriers to lean health care implementation. Public Money and Management. 2011;31(1):59-66. [DOI:10.1080/09540962.2011.545548]
22. Toussaint JS. The framework for a whole-system transformation. Journal of Healthcare Management. 2015;60(6):386-9. [DOI:10.1097/00115514-201511000-00003]
23. Hung D, Martinez M, Yakir M, Gray C. Implementing a lean management system in primary care: facilitators and barriers from the front lines. Quality management in health care. 2015;24(3):103-8. [DOI:10.1097/QMH.0000000000000062]
24. Lorden AL, Lin SH, Cote MJ. Measures of success: The role of human factors in lean implementation in healthcare. Quality control and applied statistics. 2015;60(1):127-30.
25. Karuppusami G, Gandhinathan R. Pareto analysis of critical success factors of total quality management: A literature review and analysis. The TQM magazine. 2006;18(4):372-385. [DOI:10.1108/09544780610671048]
26. Radnor Z, Walley P, Stephens A, Bucci G. Evaluation of the lean approach to business management and its use in the public sector. Scottish Executive Social Research. 2006;20:1-6.
27. Rees GH. Organisational readiness and Lean Thinking implementation: Findings from three emergency department case studies in New Zealand. Health services management research. 2014;27(1-2):1-9. [DOI:10.1177/0951484814532624]
28. Mrugalska B, Wyrwicka MK. Towards lean production in industry 4.0. Procedia engineering. 2017;182:466-73. [DOI:10.1016/j.proeng.2017.03.135]
29. Erskine J, Hunter DJ, Small A, Hicks C, McGovern T, Lugsden E, et al. Leadership and transformational change in healthcare organisations: a qualitative analysis of the North East Transformation System. Health services management research. 2013;26(1):29-37. [DOI:10.1177/0951484813481589]
30. Langabeer JR, DelliFraine JL, Heineke J, Abbass I. Implementation of Lean and Six Sigma quality initiatives in hospitals: A goal theoretic perspective. Operations Management Research. 2009;2(1-4):13-27. [DOI:10.1007/s12063-009-0021-7]
31. Kim CS, Spahlinger DA, Kin JM, Billi JE. Lean health care: what can hospitals learn from a world‐class automaker?. Journal of Hospital Medicine. 2006;1(3):191-9. [DOI:10.1002/jhm.68]
32. Patri R, Suresh M. Factors influencing lean implementation in healthcare organizations: an ISM approach. International Journal of Healthcare Management. 2018;11(1):25-37. [DOI:10.1080/20479700.2017.1300380]
33. LaGanga LR. Lean service operations: Reflections and new directions for capacity expansion in outpatient clinics. Journal of operations management. 2011;29(5):422-33. [DOI:10.1016/j.jom.2010.12.005]
34. Saedi Mehrabad M, Ghousi R, Emami SG. Evaluation of the performance of hospital rapid emergency department based on the lean principles. Health Information Management. 2018;4(62):162-167. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb