جلد 23، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 44-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azhdari A, Moeinaddin M, Heirani F, Nayebzadeh S. Improving Hospital Financial Performance: Application of Social Responsibility Future Research. jha 2020; 23 (1) :27-44
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3278-fa.html
اژدری علی، معین الدین محمود، حیرانی فروغ، نایب زاده شهناز. ارتقاء عملکرد مالی بیمارستان: کاربرد آینده‌پژوهی مسئولیت اجتماعی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1399; 23 (1) :27-44

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-3278-fa.html


1- دانشجوی دکتری، دانشکده حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد
2- دانشیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد ، mahmoudmoein@iauyazd.ac.ir
3- استادیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد
4- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد
چکیده:   (2657 مشاهده)
مقدمه: امروزه مدیران در حوزه بهداشت و درمان به‌ویژه بیمارستان‌ها برای بهبود عملکرد مالی و افزایش بهره‌وری نه‌تنها باید به مسائل درونی توجه کنند بلکه مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی را نیز باید سرلوحه همه تصمیمات و اقدامات خود قرار دهند. هدف پژوهش حاضر ارتقاء عملکرد مالی بیمارستان‌ها از طریق آینده‌پژوهی مسئولیت اجتماعی است.
روش ها: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی بوده و برحسب روش پژوهش، آمیخته کیفی  و کمی است که در سه‌ مرحله اجرا شد. در مرحله اول با برای استخراج شاخص‌های عملکرد مالی بیمارستان از روش پدیدارشناسی و مصاحبه با خبرگان استفاده گردید. در مرحله دوم  با روش تحلیل محتوا و مرور نظام‌مند بر روی مقالات منتخب، ابعاد و شاخص‌های مسئولیت اجتماعی استخراج شد و در مرحله آخر که به آینده‌پژوهی اختصاص دارد از شیوه دلفی فازی، متغیرهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی استخراج و با بهره‌گیری از مدل ساختاری - تفسیری این متغیرها تحلیل شد.
یافته‌ها: در مرحله اول تعداد ۱۶ شاخص عملکرد مالی استخراج شد. حاصل مرحله دوم، تعداد ۳۵ متغیر و چهار بعد اقتصادی، اجتماعی، کارکنان و محیط‌زیست برای مسئولیت اجتماعی بود و در مرحله آخر تعداد ۲۰ متغیر مرتبط با مسئولیت اجتماعی استخراج و با بهره‌گیری از مدل ساختاری تفسیری،  قدرت نفوذ و میزان وابستگی متغیرها تعیین گردید.
نتیجه‌گیری: تمام متغیرهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی دارای قدرت نفوذ و وابستگی زیادی (بی‌ثباتی) هستند. بدین معنا که تغییر هرکدام، بر آن‌ها و سایر متغیرها نیز اثر می‌گذارد. ازآنجاکه هدف اصلی بیمارستان‌های دولتی ارائه خدمات باکیفیت به تمام اقشار جامعه و جلب رضایت آن‌ها است؛ بنابراین در نظر گرفتن تمام ابعاد و متغیرهای مسئولیت اجتماعی موجب افزایش بهره‌وری و به‌تبع آن بهبود عملکرد مالی بیمارستان‌ها می‌شود.
متن کامل [PDF 1048 kb]   (1214 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد سلامت
دریافت: 1398/10/19 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10

فهرست منابع
1. Asartmar M, Moqtada Mansouri A. The role of social responsibility components on organizational health, a case study of employees of Urmia Health Network. J Healthc Manage and Treat.2019;10)3): 7-21.[In Persian]
2. Taheri Nejadkani N, Tabibi SJ, Haji Nabi K. Relationship between hospital information system requirements and implementation of health system transformation plan in hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Healthc Manage.2019; 8)1): 69-81. [In Persian]
3. Dobrzykowski DD, McFadden KL, Vonderembse MA. Examining pathways to safety and financial performance in hospitals: A study of lean in professional service operations. J Oper Manage. 2016; 1;42:39-51. [DOI:10.1016/j.jom.2016.03.001]
4. Ranjbar M, Bahrami M A, Baghanan N, Izadi R, Eftekhari A, Yousefzadeh S. Causes of selection of educational hospitals in Yazd city for treatment by patients in SL 1395. Health Manage.2019; 8)1):. 81-91.[In Persian]
5. Kurdistani Gh, ghdarzadeh SK,Haghighat H. The effect of revealing social responsibility on accounting, economic and market evaluation criteria of corporate performance. J Account Adv. 2018; 10)1):181-210. [In Persian]
6. Chang YH, Yeh CH. Corporate social responsibility and customer loyalty in intercity bus services. Transport policy. 2017 ;1;59:38-45. [DOI:10.1016/j.tranpol.2017.07.001]
7. Ja'faripuyan A, Pourreza A, Rahimi Forosani A,Maleki R. Assessment of the Importance and Status of Social Responsibility Implementation from the Perspective of Kermanshah University of Medical Sciences Educational Hospitals Management Network. Off J the Organ Hosp the Iran Assoc of Hosp Aff. 2018; 17(1):9-16. [In Persian]
8. Droppert H, Bennett S. Corporate social responsibility in global health: an exploratory study of multinational pharmaceutical firms. Glob Health.2015 ;11(1):15. [DOI:10.1186/s12992-015-0100-5]
9. Ghasemnejad Kh, JaziniA R, Mohammadi Moghaddam Y,Hendiani A.The Model of Corporate Social Responsibility in Social Crime Prevention. J Police Manage Res. 2019; 14 (1):9-32. [In Persian]
10. McDaniel P A, Cadman B, Malone R E. African media coverage of tobacco industry corporate social responsibility initiatives. Glob public health. 2018 ;1;13(2):43-129. [DOI:10.1080/17441692.2016.1149203]
11. Lubis AN. Corporate social responsibility in health sector: a case study in the government hospitals in Medan, Indonesia. Verslas: teorija ir praktika. 2018;19(1):25-36. [DOI:10.3846/btp.2018.04]
12. Pulker CE, Trapp GS, Scott JA, Pollard CM. Global supermarkets' corporate social responsibility commitments to public health: a content analysis. Glob and health. 2018;14(1):121. [DOI:10.1186/s12992-018-0440-z]
13. Tripathi N, Bharadwaja M, Ghosh V, Kataki BB. CSR activities of a hospital: perspectives of stakeholders. Int J Bus Excellence. 2018;15(4):502-19. [DOI:10.1504/IJBEX.2018.093874]
14. Danaeifard H, Valavani S M, Azar A. Quantitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach" by Saffar Publications. 2004. [In Persian]
15. Naderi Bani M, Ebrahimzadeh Pezeshki R, Abolghasemi M, Malekinejad P. Designing a Conceptual Model for Achieving Organizational Entrepreneurship with a Combined Approach to Mikhailov's Fuzzy Hierarchical Analysis and Interpretive Structural Modeling (Case Study: Yazd Sports and Youth Organization). Appl Res in Sports Manage.2018; 23(3):127-139. [In Persian]
16. Cachon G, Swinney R. The value of fast fashion: quick response, enhanced design, and strategic consumer behavior. Manage Science . 2011;57 (4): 778-795. [DOI:10.1287/mnsc.1100.1303]
17. Cekrezi A. Determinants of financial performance of the insurance companies: A case of Albania. Int J Econ Commer and Manage. 2015;3(4):1-0.
18. Fatemi SA, Vahdat Sh, Hesam S .Designing a model for evaluating the performance of outsourcing services of Shahid Dr. Labbafi Nejad Hospital using a balanced evaluation card model. Health Manage. 2019; 10(1): 7-18. [In Persian]
19. Adhami Moghadam F, Saheb Al-Zamani M, Rouhafza M. Investigating the gap between service quality from the perspective of hospitalized patients in hospitals of Islamic Azad University. Tehran Branch of Medical Sciences. 2019; 8(2) :21-32. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb