جلد 9، شماره 24 - ( 4-1385 )                   جلد 9 شماره 24 صفحات 17-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakkoli N, Yarmohammadian M, Ajami S, Hassanzadeh A. Information management on emergency departments at Isfahan University of Medical Sciences . jha. 2006; 9 (24) :17-22
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-308-fa.html
توکلی ناهید، یارمحمدیان محمد حسین، عجمی سیما، حسن زاده اکبر. مدیریت اطلاعات سلامت دربخش های اورژانس بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه مدیریت سلامت. 1385; 9 (24) :17-22

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-308-fa.html


چکیده:   (7274 مشاهده)

مقدمه:در بیماران اورژانسی، کیفیَت درمان مبتنی برشواهد و اطلاعات، عامل تعیین کننده برای حیات یا مرگ یا ازکارافتادگی در طول زندگی می تواند باشد. در همین راستا با توجَه به اهمیَت اطلاعات در تصمیم گیری به موقع و ارائه ی برنامه ی درمانی مناسب برای بیماران این سؤال پیش می آید که آیا در مراکز حسَاسی مانند اورژانس که با زندگی و مرگ افراد سر وکار دارند نظام مدیریَت اطلاعات برای پاسخگویی به موقع و کافی به نیازهای اطلاعاتی متفاوت کادر پزشکی در اورژانس چگونه عمل می کند ؟ این تحقیق به منظور شناسایی نظام مدیریَت اطلاعات سلامت دربخش های اورژانس بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان انجام شد

. روش بررسی :نوع مطالعه مشاهده ای؛ و جمعیَت مورد مطالعه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. ابزار جمع آوری اطلاعات چک وارسی نامه ای ست که بر اساس استانداردهای کمیسیون مشترک اعتباربخشی مؤسسات بهداشتی درمانی(Joint Commission of Accreditation of Healthcare Organization) و سؤالات محقَق ساخته تهیه شد، و پس از سنجش روایی و پایایی آن در شش بیمارستان استان اصفهان تکمیل شد . برای دستیابی به اهداف و پاسخ به سؤالات پژوهشی از توزیع فراوانی و درصد استفاده شد و کلیه تجزیه و تحلیل ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت .

 یافته ها : بیشترین میزان ثبت کامل؛ داده های هویَتی در پرونده ی بیماران اورژانسی (1/98درصد) مربوط به بیمارستان الزهرا(س) و کمترین آن (3/83 درصد) در بیمارستان آیت اله کاشانی بوده است (P<001). داده های آماری در 8/70 درصد اورژانس بیمارستان های مورد مطالعه جمع آوری و ثبت می شود .توزیع فراوانی نحوه ی ذخیره سازی و بازیابی داده های اورژانس در بیمارستان های مورد مطالعه نشان دادکه در 50 درصدموارد ذخیره و بازیابی داده ها به طور مناسب انجام می شود . در 8/64 درصد بیمارستان ها هیچ تحلیلی بر روی داده های اورژانس انجام نمی گیرد و آمار تنها به صورت خام استفاده شده و بر نتایج بازیابی شده تحلیلی صورت نگرفته است . در 6/66 درصد موارد نحوه ی واگذاری داده ها در اورژانس بیمارستان های مورد مطالعه مناسب بود .

نتیجه گیری : در اورژانس بیمارستان های مورد مطالعه مدیریَت بخش مدارک پزشکی مطلوب و کمترین درصد مطلوبیَت مربوط به جمع آوری داده ها ست .نتایج تحقیقی که در اورژانس بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده ، با برخی از نتایج این تحقیق متفاوت است، و میزان ثبت اطلاعات توسط کادر پذیرش در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از وضعیت بهتری نسبت به آنها برخوردار بود.

متن کامل [PDF 245 kb]   (1139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۲/۱۲

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb