جلد 22، شماره 2 - ( 4-1398 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 9-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokrizadeh Bezenjani K, Rahmatpasand fatideh Z, Movahed Ajirlo S, Dehghani M. Knowledge and practice of coding specialists about ICD-10 changes. jha. 2019; 22 (2) :9-17
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2887-fa.html
شکری زاده بزنجانی کبری، رحمت پسند فتیده زری، موحد اجیرلو سولماز، دهقانی محمد. دانش و عملکرد مسئولین کدگذاری نسبت به تغییرات ICD-10. فصلنامه مدیریت سلامت. 1398; 22 (2) :9-17

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2887-fa.html


1- مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،کرمان
2- مدیریت خدمات سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران
3- فناوری اطلاعات سلامت، بیمارستان تامین اجتماعی ارس - پارس آباد، اردبیل
4- مدیریت اطلاعات سلامت، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ، mdehghani40@yahoo.com
چکیده:   (263 مشاهده)
مقدمه: سازمان جهانی بهداشت، سیستم طبقه‌بندی بین المللی بیماری‌ها را با اهداف گوناگون ایجاد کرده و به منظور افزایش کارآمدی، هر ساله تغییراتی در آن ایجاد می‌کند که وجود آگاهی نسبت به این تغییرات منجر به طبقه بندی دقیق تر بیماری‌ها و دسترسی به اهداف مورد نظر می­ گردد. هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان دانش و عملکرد کدگذاران بیمارستان­ های آموزشی کشور ایران از تغییرات دهمین ویرایش سیستم طبقه‌بندی بین المللی بیماری‌ها بود.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود که در سال 1397 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کدگذاران بیمارستان­ های آموزشی برخی از استان‌های کشور ایران بود. با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری در دسترس 83 نفر انتخاب و پیوند پرسش‌نامه الکترونیک در اختیار آنها قرار گرفت. به منظور تحلیل آماری از نرم افزار   SPSSنسخه 22 استفاده شد. برای بررسی فرضیه‌های مطالعه از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون­ ANOVA استفاده گردید.
یافته‌ها: میزان دانش افراد تحت مطالعه نسبت به تغییرات ICD-10 15±36/27 (ضعیف) بود. میزان دانش افراد شرکت کننده با میزان تحصیلات، سابقه کاری و سابقه کدگذاری رابطه معنا داری داشت (P=.001).
نتیجه گیری: یافته­ های مطالعه حاضر، نشان داد که دانش کدگذاران نسبت به تغییرات ایجاد شده ضعیف می‌باشد.­ لذا، باید با روش ­های گوناگون مانند برگزاری کارگاه ­های آموزشی و ایجاد سایت ­های فارسی آموزش ­های لازم در این زمینه در اختیار کدگذاران قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1147 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb