جلد 21، شماره 71 - ( 1-1397 )                   جلد 21 شماره 71 صفحات 66-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabi J, Alizade S, Ashoori M. Identifying behavioral patterns in blood donation using K-means algorithm based on recency, frequency and blood value. jha. 2018; 21 (71) :66-78
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2454-fa.html
رجبی جواد، علیزاده سمیه، عاشوری مریم. شناسایی الگوی رفتار مردم در اهدای خون با استفاده از الگوریتم K-Means مبتنی بر تازگی، بسامد و ارزش خون. فصلنامه مدیریت سلامت. 1397; 21 (71) :66-78

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2454-fa.html


1- ، mashoori@Saravan.ac.ir
چکیده:   (477 مشاهده)
مقدمه: اهدای خون در کشورهای توسعه یافته 18 برابر بیشتر از کشورهای در حال توسعه است. اگر تنها  پنج درصد از کل جمعیت جهان به­ طور مستمر خون اهدا کنند، ذخیره کافی برای تامین نیازهای جامعه وجود خواهد داشت. این رقم در کشورهای در حال توسعه کمتر از یک درصد است. هدف مطالعه حاضر شناخت رتبه وفاداری اهداکنندگان خون به­ منظور برنامه ­ریزی مناسب برای گسترش و تقویت رفتار اهدای خون در جامعه است.
روش ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی- مقطعی صورت گرفته و نمونه­ گیری به روش سرشماری بوده است. جامعه­ پژوهش متشکل از داده­ های سازمان انتقال خون تهران از  آبان 1383 تا خرداد 1388 است. برای تحلیل داده­ ها از نرم افزار Clementine12.0 استفاده شده است. برای مدل­سازی الگوریتم K-Means در دو حالت جمعیت شناختی و مبتنی بر مقادیر تازگی، بسامد و ارزش خون (Recency-Frequency- Monetary (RFM)) اجرا گردید تا ارتباط  بین متغییرهای مختلف بدست آید.
یافته ‏ها: مقدار میانگین شاخص ریشه میانگین مربع انحراف از معیار برای خوشه­ بندی مبتنی بر تازگی، بسامد و ارزش خون و جمعیت شناختی 72/10 و 14/11  است و خوشه­ بندی بهتر داده­ ها توسط الگوریتم مبتنی بر تازگی، بسامد و ارزش خون را تایید کرد. این الگوریتم داده­ ها را در چهار خوشه قرار داد که خوشه چهارم شامل مردان مجرد حائز بیشترین رتبه وفاداری اهدای خون و خوشه سه شامل زنان متاهل حائز کمترین رتبه وفاداری گردید.
نتیجه ‏گیری: استفاده از رو­ش­ های نوین داده­ کاوی برای تحلیل و رده بندی اهدا کنندگان خون، شیوه نگرش سازمان­ های انتقال خون را به روند اهدای خون تغییر می­ دهد. بررسی رفتار اهداکنندگان به شناسایی سریع­تر و دقیق­تر وفاداری اهداکنندگان و مدیریت صحیح پایگاه خون کمک می­ کند.
متن کامل [PDF 429 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb