جلد 21، شماره 71 - ( 1-1397 )                   جلد 21 شماره 71 صفحات 65-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarebandi Z, Arta P, Mehdipoor S, Poorsamaei shalmani R, Seyedin S. Optimal Marketing Mix Pattern in Selected Hospitals of Iran University of Medical Sciences: Model of Booms and Bitner 2016-2017. jha 2018; 21 (71) :50-65
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html
سره بندی زهرا، آرتا پریسا، مهدی پور سعیده، پورسمائی شلمانی رضا، سیدین سید حسام. الگوی بهینه بازاریابی آمیخته در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران: الگوی بومز و بیتنر، 1394 تا 1395. فصلنامه مدیریت سلامت. 1397; 21 (71) :50-65

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران ، arta.parisa@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
4- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
چکیده:   (4960 مشاهده)

مقدمه: شناسایی مؤلفه‌های مربوط به آمیخته بازاریابی در بخش خدمات درمانی از موضوعات مهمی است که سازمان‌های ارائه دهنده خدمات درمانی در عصر حاضر به منظور بقا و داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری و درآمد و افزایش کارایی و اثربخشی خدمات خود به آن نیازمندند. هدف از این مقاله ارائه الگوی بهینه بازاریابی آمیخته در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل بومز و بیتنر است.
روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی و تحلیلی است. در این پژوهش از الگوی آمیخته بازاریابی خدمات «بومز و بیتنر» استفاده شده است. با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، متغیرهای مربوط به هر بعد جمع‌آوری و پرسشنامه مربوط به هر بعد به صورت مجزا تنظیم و پس از تأیید روایی و پایایی، توسط پاسخگویان تکمیل گردید. از طریق نرم‌افزارهای SPSS نسخه 22 و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی متغیرهای مربوط به هر بعد، جداگانه شناسایی و متغیرهای نامربوط حذف شدند. سپس از طریق نرم افزار Lisrel و تحلیل عاملی تأییدی، متغیرهایی که بیشترین تأثیر مربوط به هر بعد را داشتند شناسایی شد.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که شاخص‌های برازش نرم‌افزار لیزرل، مدل آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با هفت بعد تأیید کرد و سپس ابعادی که بیشترین تأثیر را داشتند شامل مکان و قیمت شناسایی شد. علاوه بر آن، سایر ابعاد پژوهش به ترتیب میزان تأثیر که شامل نوع خدمت، ترویج، شواهد فیزیکی، کارکنان و فرآیند بودند، شناسایی شدند.
نتیجه گیری: مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی می‌‌توانند الگوی کاربردی آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با هفت بعد و متغیرهای مربوط به آنها را در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند. بیشترین ابعاد مؤثر بر بازاریابی خدمات درمانی بعد «مکان» و بعد «قیمت» است.
 

متن کامل [PDF 371 kb]   (1972 دریافت)    
نوع مقاله: مروری |
دریافت: 1396/3/30 | پذیرش: 1396/10/30 | انتشار: 1396/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb