جلد 19، شماره 64 - ( 4-1395 )                   جلد 19 شماره 64 صفحات 73-82 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi S, Zare farashnandi F, Samoui R, Hassanzadeh A. The Effect of Group Bibliotherapy on the Self –Esteem of Girls Living in Dormitory. jha. 2016; 19 (64) :73-82
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2026-fa.html
سلیمی سپیده، زارع فراشبندی فیروزه، سموعی راحله، حسن زاده اکبر. تأثیر کتاب­ درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه . فصلنامه مدیریت سلامت. 1395; 19 (64) :73-82

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2026-fa.html


1- کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران؛ ، f¬_zare@mng.mui.ac.ir
3- کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز تحقیقات شاخص پژوه، اصفهان، ایران
4- مربی گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (689 مشاهده)

مقدمه: کتاب­ درمانی روشی مکمل جهت پیشگیری، درمان و ارتقای رفتارهاست که با همکاری کتابداران وروانشناسان یا پزشکان اجرا می­شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرکتاب­ درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه ‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 است.

روش کار: نیمه تجربی مداخله ­ای- کاربردی است که به صورت طرح دو گروهی با پیش­ آزمون- پس ­آزمون انجام شد. جامعه پژوهش5160دانشجوی دختر ساکن خوابگاه بودند که 64 نفر از آنان به صورت تصادفی در دوگروه شاهد و آزمون قرار گرفتند (هر گروه 32 نفر). داده ­ها از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت در دو نوبت گردآوری شد. برای گروه آزمون هشت جلسه کتاب­درمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد مداخله­ ای صورت نگرفت. بعد از دو ماه آموزش و یک ماه دوره آیش جهت تأثیرگذاری، هر دو گروه دوباره ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل و t زوجی و من ویتنی) در نرم­افزار SPSS20 تحلیل شدند.

یافته ­ها: کتاب­درمانی گروهی بر عزت نقس کلی و مقیاس­های عمومی، خانوادگی و تحصیلی آن در گروه آزمون تأثیر مثبتو معنی­داری داشت اما بر بعد اجتماعی عزت نفس تأثیری نداشت. همچنین تفاوت میانگین نمرات گروه آزمون و شاهد پس از مداخله معنادار بود.

نتیجهگیری: کتاب­درمانی گروهی می­تواند باعث افزایش سطح عزت نفس دانشجویان دختر­ شود. با اجرای مفید آن می­توان به اهداف مختلف پیشگیری و ارتقای سلامت روان دست یافت. پیشنهاد می­شود این روش به دلیل سادگی، ارزانی و دسترس‌پذیری جهت بهبود سایر معضلات روانشناختی به کار گرفته شود.

 

متن کامل [PDF 580 kb]   (536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb