جلد 18، شماره 61 - ( 4-1394 )                   جلد 18 شماره 61 صفحات 92-105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamel Ghalibaf A, Kamel Ghalibaf A, Karimi H, Rastegar Moghadam N, Bahaadinbeigy K. Assessing Satisfaction, Technology Usability, and Therapeutic Alliance in Tele-psychotherapy from Patients’ and Counselor’s Perspective. jha. 2015; 18 (61) :92-105
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1843-fa.html
کامل قالی باف آزاده، کامل قالی باف آتنا، کریمی حسن، رستگار مقدم نرجس، بهاالدین بیگی کامبیز. بررسی رضایتمندی و کارآمدی در روان‌درمانی از راه دور:دیدگاه بیمار و روان درمانگر. فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (61) :92-105

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1843-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی انفورماتيک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ايران
2- دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبايی، تهران، ايران
3- دکتری ازدواج درمانی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه ايالتی پلی تکنيک ويرجينيا، ويرجينيا، امريکا
4- . کارشناس ارشد روانشناسی بالينی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علوم تحقيقات خراسان رضوی، نيشابور، ايران
5- دانشيار، مرکز تحقيقات انفورماتيک پزشکی، پژوهشکده آينده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ايران ، kambizb321@gmail.com
چکیده:   (1446 مشاهده)
مقدمه: یکی از زمینه های پرکاربرد و موفق در سلامت از راه دور، ارائه خدمات سلامت روان و مشاوره است. در این مطالعه کارامدی روان درمانی در ارتباط از راه دور بررسی شده است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی است که با بهره‌گیری از هر دو رویکرد کیفی و کمی، با استفاده از پرسشنامه و انجام مصاحبه صورت پذیرفته است. جمعیت مورد مطالعه شامل 30 نفر، با روش نمونه گیری در دسترس، از میان مراجعین به کلینیک تخصصی خانواده درمانی در شهر مشهد انتخاب شده اند که دربازه زمانی آبان تا دی ماه سال1393جهت دریافت خدمات، از طریق اینترنت با روان‌درمانگر خود در خارج از کشور ارتباط داشته‌اند. روایی محتوای ابزار با استفاده از نظرات سه نفراز متخصصین تأییدگردید و برای سنجش پایایی آزمون، از روش تحلیل ثبات درونی بهره گرفته شد. همچنین به‌منظور بررسی ارتباط متغییرهای زمینه ای و شاخصهای مورد مطالعه از ضریب همبستگی رتبه ایِ اسپرمن استفاده شده است.
یافته‌ها: سه شاخص مورد اندازه گیری در این مطالعه به ترتیب شامل: تعامل بیمار–درمانگر، بارضایت 80 درصدی پاسخگویان، کارامدی ابزار مشاوره با امتیاز 3/73 درصد، و همچنین شاخص رضایتمندی با امتیاز 3/93 بوده است. اطلاعات مربوط به سوالات باز پرسشنامه و نتایج مصاحبه با روان درمانگر پس از تحلیل و بررسی به صورت دسته بندی موضوعی ارائه شده است.
نتیجه گیری:
کشور ایران با وسعت پهناور و تعداد قابل توجه مناطق محروم و دورافتاده، برای استفاده از مزایای تکنولوژی سلامت از راه دور، جهت بهبود دسترسی و توزیع عادلانه خدمات، پتانسیل خوبی دارد.
متن کامل [PDF 731 kb]   (741 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb