جلد 18، شماره 61 - ( 4-1394 )                   جلد 18 شماره 61 صفحات 47-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarmohammadian M, Khosravizadeh O, Alirezaei S, Doosty F. Impact of Business Process Model on Improving the Discharge Process in Teaching Hospital of Ghaem, Mashhad. jha. 2015; 18 (61) :47-56
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1741-fa.html
یارمحمدیان محمد حسین، خسروی زاده امید، علیرضائی سمیرا، دوستی فرزانه. تأثیر به کارگیری مدل فرایند کسب و کار براصلاح فرایند ترخیص بیمارستان قائم (عج) مشهد. فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (61) :47-56

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1741-fa.html


1- استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشجوی دکتری مديريت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری مديريت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، farzanehdoosty@gmail.com
چکیده:   (1000 مشاهده)
مقدمه: نظام‌های یکپارچه اطلاعاتی، رویکردهای نوین میز خدمت ومدیریت ارتباط با مشتریان، همه دارای یک فصل مشترک مدیریتی هستند و پایه موفقیت تمامی این نظام‌ها بر دیدگاه فرایندی استوار است. این مقاله با هدف تأثیر به کارگیری مدل فرایند کسب و کار بر فرایند ترخیص بیمارستان قائم (عج) مشهد نگاشته شده است.
روش کار:
این پژوهش از نوع اقدام پژوهی و بدون گروه کنترل می باشد که در بیمارستان قائم مشهد و در نیمه اول سال 1391 انجام شد و حوزه مطالعه در این پژوهش فرایند ترخیص بیماران بستری بود. روش گرد آوری داده‌ها در فازهای چهارگانه مطالعه، جلسات گروه متمرکز بود که برای الویت بندی فرایندها، مدلسازی، شناخت مشکلات و ارایه راهکار برای آن‌ها، برگزار شد. ابزار گردآوری داده‌ها جداول جریان فرایند، شناسایی فرصت‌های بهبود، شناسایی مشکلات و ارائه راهکار و فرم تحلیل مهندسی و شناسایی فرصت‌های بهبود بود.
یافته‌ها:
در مرحله پایانی و بعد از تکمیل فرم پیشنهادهای بهبود، پژوهشگران به پیاده سازی آن‌ها پرداختند و با استفاده از شاخص‌های موجود، میزان تغییرات را بررسی کردند. تأثیر نهایی به کارگیری مدل فرایند کسب و کار بر اصلاح فرایند ترخیص بیمارستان قائم (عج) مشهد 68 دقیقه صرفه جویی در زمان فرایند ترخیص بیمار بستری بود.
نتیجه گیری:
پژوهشگران با استفاده از این رویکرد، توانستند بعد از مدلسازی فرایندها، شناسایی مشکلات و یا فعالیت‌های بدون ارزش افزوده، راهکارهای پیشنهادی توسط اعضای تیم را به اجرا آوردند و اثرات آن را در قالب تغییر شاخص‌های واحد نشان دهند.
متن کامل [PDF 637 kb]   (799 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۴

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb