جلد 18، شماره 59 - ( 1-1394 )                   جلد 18 شماره 59 صفحات 19-28 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abolghasem Gorji H, Raeissi P, Delgoshaei B, Nazari M, Abbasimani Z, mohseni M. A Comparison of Efficiency and Effectiveness of karaj Shahid Rajaie Hospital before and after decentralization: 2012. jha. 2015; 18 (59) :19-28
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1571-fa.html
ابوالقاسم گرجی حسن، رئیسی پوران، دلگشایی بهرام، نظری مرتضی، عباس ایمانی زهرا، محسنی محمد. مقایسه کارایی و اثربخشی بیمارستان شهید رجایی کرج قبل و بعد از واگذاری مدیریتی: 1391. فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (59) :19-28

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1571-fa.html


1- استاديار دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشيار دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران ، m.nazari595@gmail.com
4- کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران
5- دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (1201 مشاهده)
مقدمه: تمرکز زدایی به‌عنوان فرایند مطلوب ارتقاء نظام سلامت و بخش جدایی ناپذیر اصلاحات گسترده جهت ارتقاء برابری، کارایی، کیفیت شناخته شده است. واگذاری مدیریتی یکی از راهکارهای تمرکز‌ زدایی است. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه کارایی و اثربخشی بیمارستان شهید رجایی کرج قبل و بعد از واگذاری انجام گرفت.
 روش‌کار: این پژوهش تحلیلی-مقایسه‌ای بوده که به صورت مقطعی در سال 1392 انجام گرفت. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد و فرم جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. داده‌های قبل (سال1390) و بعد از واگذاری (1391) پس از جمع‌آوری از طریق نرم افزار SPSS 19 و آزمون من- ویتنی تحلیل شد.
یافته‌ها:
بعد از واگذاری مدیریتی، تعداد تخت‌های فعال 8/4 درصد، تخت‌روز اشغالی 6/3 درصد، درصد اشغال تخت 3/0 درصد، تعداد کل ترخیص شدگان 4/3 درصد، چرخش تخت بیمارستانی 3/1درصد، بیماران بستری 3/3 درصد، بیماران سرپایی 5/16 درصد و درآمدهای بیمارستان 5/6 درصد افزایش و هزینه‌های بیمارستان 19 درصدکاهش داشته است. عفونت‌های بیمارستانی 06/0 درصد افزایش یافته است، میزان رضایت‌مندی کارکنان قبل از واگذاری «متوسط» و بعد از آن «زیاد» ارزیابی شد و بین میزان رضایت‌مندی کارکنان قبل و بعد از واگذاری، اختلاف معنی داری وجود داشت (0001/0P<). میزان رضایتمندی بیماران قبل از واگذاری «ضعیف» و بعد از آن «متوسط» ارزیابی شد و بین میزان رضایت‌مندی قبل و بعد از واگذاری اختلاف معنی داری وجود داشت (0001/0P<).
نتیجه‌گیری:
کارایی و اثربخشی بیمارستان شهید رجایی کرج بعد از واگذاری مدیریتی بهبود یافته است. بنابراین، مدیران و سیاست‌گذاران نظام سلامت باید برای استفاده از این مکانیزم به عنوان راهکار اصلاحات در نظام سلامت، خصوصاً در بیمارستان‌های دولتی سطح کشور بسترسازی مناسب را ایجاد نمایند.
متن کامل [PDF 565 kb]   (1154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb