جلد 18، شماره 62 - ( 10-1394 )                   جلد 18 شماره 62 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eskrootchi R, zarghani M, Hosseini A. Support from Virtual Libraries For Virtual Education: Opinions from Managers and Students . jha. 2016; 18 (62)
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1533-fa.html
اسکروچی رقیه، زرقانی مریم، حسینی آغافاطمه. پشتیبانی کتابخانه های مجازی ازآموزش مجازی ازدیدگاه مدیران و دانشجویان مراکز آموزش مجازی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (62)

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1533-fa.html


1- دانشيار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ايران، تهران، ايران دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- کارشناس ارشد کتابدرای و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پيراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ايران؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران ، mary.zarghani@gmail.com
3- مربی گروه آمار و رياضی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ايران، تهران، ايران دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (850 مشاهده)

مقدمه:آموزش‌‌‌­‌ مجازی ‌‌با ‌‌استفاده ‌‌از انواع ‌فناوری­‌‌های اطلاعاتی ‌و ارتباطی‌ ‌‌محیط‌ آموزش ‌‌‌سنتی ‌‌را در محیطی مجازی شبیه سازی‌کرده و برچارچوب ‌و‌خدمات ‌پشتیبانی‌از نظام‌های آموزشی تاثیرات زیادی گذاشته است. خدمات کتابخانه‌ای یکی از خدمات پشتیبانی است، که چندان مورد توجه طراحان این نظام آموزشی قرارنگرفته است. هدف پژوهش، بررسی دیدگاه مدیران و دانشجویان مراکز آموزش مجازی، راجع به نقش کتابخانه، انواع و شیوه ارائه منابع در کتابخانه مجازی بوده است.

روش کار: پژوهش ­حاضر، یک مطالعه بنیادی-‌کاربردی ­است‌که در ­سال‌93-1392 با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. برای روایی پرسشنامه‌ها به ده نفر از متخصصین رشته ارسال شد و در نهایت به تایید شش نفر از آن‌ها رسید و پایایی پرسشنامه مدیران با عدد 79/0 و پرسشنامه دانشجویان با عدد 71/0 مورد تائید قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل مدیران و دانشجویان 19مرکز آموزش مجازی دانشگاه‌های شهر تهران بوده است.

یافته‌ها: در ارتباط با نقش کتابخانه، مدیران «توانمندساختن کاربر» ودانشجویان «پژوهش» را در اولویت اول قرارداده اند. دربین منابع ارائه شده، «پایگاه‌هاای اطلاعاتی» و«کتاب‌های درسی» رتبه اول را از دیدگاه هر دو گروه گرفته اند. در ارتباط با شیوه ی ارائه منابع، مدیران «دسترسی به چکیده و اطلاعات کتابشناختی» و دانشجویان « دسترسی به تمام متن منابع» در اولویت اول مورد توجه قرار دادند.

نتیجه گیری: براساس یافته‌ها، از آنجاکه کتابخانه مجازی نقش بسزایی در آموزش مجازی دارد، توجه به اختلاف نظرهای این دو گروه بسیار حائز اهمیت می باشد. لذا، مدیران باید برنامه‌های خدمات کتابخانه ای خود را در جهت نیازهای دانشجویان ارائه دهند تا جایگاه کتابخانه مجازی درپشتیبانی از آموزش و پژوهش به خوبی نمود پیدا کند.

متن کامل [PDF 664 kb]   (448 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb