1- پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران ، Lnemati@yahoo.com
چکیده: (6703 مشاهده)
مقدمه: اشتراکگذاری مؤثر دانش میان اعضای هیأت علمی رشته پزشکی، یکی از پیش نیازهای مهم برای کسب شایستگیهای علمی و پژوهشی است. این مقاله با هدف بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر اشتراک دانش (شامل فرهنگ، ساختار، رهبری و راهبرد) میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی علوم پزشکی ایران انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر به روش پژوهش ترکیبی و کاربردی در سال 1391 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز پژوهشی رشته پزشکی (بالینی و بیومدیکال) بود که از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد و تعداد حجم نمونه 423 نفر می باشد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 و آزمون ضریب همبستگی Pearson انجام شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که حدود 13 درصد اعضای هیأت علمی وضعیت فرهنگ سازمانی، و تنها شش درصد وضعیت ساختار سازمانی را مناسب ارزیابی نمودند. 16 درصد آنها حمایت مدیریت سازمان و حدود 12 درصد راهبردهای سازمان را در به اشتراکگذاری دانش، مناسب ارزیابی نمودند. عوامل سازمانی با اشتراک دانش درون سازمانی (000/0=P value) و برون سازمانی (000/0=P value) رابطه معناداری داشت.
نتیجهگیری: با توجه به نقش و اهمیت عوامل سازمانی در سازمانهای آموزشی و پژوهشی توصیه میشود در استقرار مدیریت دانش به شکل عام و اشتراک دانش به شکل خاص به ابعاد مختلف این عوامل در سازمانها توجه همهجانبهای صورت گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1392/10/29 | پذیرش: 1393/3/13 | انتشار: 1393/3/13