جلد 17، شماره 56 - ( 2-1393 )                   جلد 17 شماره 56 صفحات 56-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajefard G, Vahdat S, Hesam S. Factors Affecting the Success of Knowledge Management in Healthcare Systems In the province of Bushehr 2013. jha. 2014; 17 (56) :56-64
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1501-fa.html
خواجه فرد گلنوش، وحدت شقایق، حسام سمیه. تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش در شبکه‌های بهداشت و درمان استان بوشهر: 1392. فصلنامه مدیریت سلامت. 1393; 17 (56) :56-64

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1501-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت خدمات بهداشتی، دانشکده علوم پايه، دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقيقات فارس، شيراز، ايران دانشگاه علوم وتحقیقات فارس ، golnoosh30@yahoo.com
2- استاديار گروه مديريت خدمات بهداشتی، دانشکده علوم پايه، دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقيقات فارس، شيراز، ايران عمو تحقیقات فارس
3- استاديار گروه مديريت خدمات بهداشتی، دانشکده علوم پايه، دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقيقات فارس، شيراز، ايران علوم تحقیقات فارس
چکیده:   (3211 مشاهده)
مقدمه: سازمان‌های امروزی نیازمند کسب، مدیریت و بهره‌وری از دانش واطلاعات به منظورافزایش کارایی هستند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر برموفقیت مدیریت دانش در شبکه و مراکز بهداشتی درمانی در استان بوشهر در سال 1392 انجام شده است.
روش کار: روش تحقیق توصیفی مقطعی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان بهداشتی و درمانی چهار شبکه و مرکز بهداشت تنگستان، دشتی، بوشهر و دشتستان در استان بوشهر (240 نفر) در سال 1392 بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه 160 نفر به دست آمد و به شکل تصادفی ساده از جامعه مورد نظر انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه عوامل مؤثر بود که ضریب پایایی آن از طریق الفای کرونباخ معادل 89 درصد برآورد گردید. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از تجزیه و تحلیل عاملی و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافته ها: تمام عوامل (آموزش کارکنان، الگوبرداری، سنجش عملکرد، ساختار دانش، زیرساختار سیستم اطلاعاتی، فرهنگ سازمانی، مشارکت کارکنان و توانمندسازی کارکنان، رهبری و تعهد مدیریت ارشد وکارگروهی ارزشمند) با رتبه میانگین بالاتر از سه بر مدیریت دانش در شبکه‌های بهداشت ودرمان استان بوشهر مؤثر بودند. همچنین در رتبه بندی این عوامل بر اساس آزمون فریدمن مشخص شد که عامل مشارکت کارکنان با میانگین رتبه ای 74/6 بیشترین و عامل ساختار دانش با رتبه میانگین 09/4کم‌ترین تأثیر را بر مدیریت دانش دارند.
نتیجه گیری:
تعیین واولویت بندی عوامل مهم مدیریت دانش درمحیط‌های بهداشتی ودرمانی موجبات خدمات رسانی بهتر و تسهیل یادگیری،آموزش و پ‍ ‍ژوهش خواهد شد.
متن کامل [PDF 537 kb]   (1166 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۱۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb