جلد 8، شماره 21 - ( 7-1384 )                   جلد 8 شماره 21 صفحات 117-122 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaboli R, Delgoshaei B, Haghani H. Assessing the Performance Appraisal System at General Hospitals Affiliated with Iran University of Medical Sciences, 2004-2005. jha. 2005; 8 (21) :117-122
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-146-fa.html
زابلی روح اله، دلگشایی بهرام، حقانی حمید. ارزیابی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران. فصلنامه مدیریت سلامت. 1384; 8 (21) :117-122

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-146-fa.html


چکیده:   (9163 مشاهده)

مقدمه: بیمارستان‌ها با بیش از 50درصد از کل کارکنان بخش سلامت، مانند سایر سازمان ها برای بقا و پیشبرد اهداف سازمانی خود در جامعه، نیازمند ارزشیابی عملکرد کارکنان می‌باشند. تعیین اثر بخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش به منظور ارزیابی نظام ارزشیابی عملکرد از دیدگاه کارکنان در بیمارستان‌های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.

 روش بررسی: پژوهش به صورت مقطعی در نیمه اول سال 1383 انجام گرفت. تعداد 106 نفراز کارکنان شاغل در بیمارستان‌های حضرت رسول(ص)، شهدای هفتم تیر و فیروزگر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران نمونه پژوهش را تشکیل دادند.داده ها توسط پرسشنامه‌ای که اعتبار وروایی آن با استفاده از اعتبار محتوا وآزمون‌‌ بازآزمون تعیین شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون‌های Anova، t-test و Tukey HSD به کمک نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید.

 یافته‌ها: یافته‌ها حاکی آن است که نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در بیمارستان‌های مورد پژوهش با کسب میانگین امتیاز 30/54، در حد نامناسب است. نظام ارزشیابی عملکرد با واقعیت‌های نظام اداری در بیمارستان‌های مورد پژوهش (میانگین امتیاز 08/62)، انطباق کمی رانشان داد. از طرف دیگر، با کسب میانگین امتیاز 32/78 مشخص گردید که نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان با اصول علمی مدیریت انطباق دارد. ضمناً یافته‌ها نشان داد بستر سازمانی بیمارستان‌های مورد پژوهش با کسب امتیاز 70/68 مطلوب بوده است.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که علی رغم این که بستر و محیط سازمانی بیمارستان ها از لحاظ میزان پذیرش ارزشیابی توسط کارکنان و الزام و تعهد نسبت به انجام ارزشیابی، مناسب بود اما نظام ارزشیابی عملکرد با واقعیت‌های نظام اداری در بیمارستان‌های مورد پژوهش مطابقت نداشت. ضروری است تا با بازنگری و اصلاحات اساسی در چارچوب نظام ارزشیابی عملکرد، نظامی مبتنی بر ویژگی‌های سازمانی و پرسنلی بخش بهداشت و درمان، به ویژه بیمارستان ها، تدوین گردد.

متن کامل [PDF 241 kb]   (1861 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۸/۱۱

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb