جلد 17، شماره 55 - ( 1-1393 )                   جلد 17 شماره 55 صفحات 29-42 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beigzadeh A, Okhovati M, Mehrolhasani M H, Shokoohi M, Bazrafshan A. Challenges of the Bachelor Program of Health Services Management: A Qualitative Study. jha. 2014; 17 (55) :29-42
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1440-fa.html
بیگ زاده امین، اخوتی مریم، مهرالحسنی محمدحسین، شکوهی مصطفی، بذرافشان اعظم. چالش‌های برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1393; 17 (55) :29-42

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1440-fa.html


1- کارشناس ارشد آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
2- دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
3- دکتری مديريت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
4- کارشناس ارشد اپيدميولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
5- کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، bazrafshan.a.83@gmail.com
چکیده:   (3463 مشاهده)
مقدمه: کیفیت برنامه‌های آموزشی در دهه‌های اخیر با چالش‌های متعددی همراه بوده است. شناسایی این چالش‌ها می‌تواند به برنامه ریزان در جهت هر گونه تغییر و بازنگری و بهبود کیفیت برنامه‌های آموزشی کمک نماید. هدف این مطالعه شناسایی مشکلات موجود در برنامه آموزشی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در مقطع کارشناسی بود.
روش کار:
این مطالعه کیفی با مشارکت 27 نفر از اعضای هیات علمی، مربیان و دانش آموختگان انجام گردید. افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، داده‌ها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، جمع آوری شد. کلیه مصاحبه‌های ضبط شده روی کاغذ بازنویسی و مرور شد. سپس به روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها:
پس از تحلیل نتایج، سه طبقه اصلی برنامه درسی، عرصه‌های بالینی و اهداف برنامه به عنوان چالش‌های مهم در برنامه آموزشی کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شناسایی شد. به نظر می‌رسد که سرفصل دروس و اهداف این برنامه آموزشی اثربخشی لازم را ندارند و همچنی مشارکت کنندگان معتقد بودند که عرصه‌های بالینی باید از لحاظ مواردی از قبیل برگزاری کلاس‌های توجیهی، آموزش مهارت‌های مبتنی بر بیمارستان و مربیان توانمند مورد توجه قرار گیرند.
نتیجه گیری:
تصمیم گیرندگان، برنامه ریزان و مدرسان می توانند با استفاده از نتایج این مطالعه، به بازنگری و تدوین برنامه ای متناسب با توجه به نیازهای سیستم بهداشتی درمانی کشور بپردازند تا دانش آموختگان به صلاحیت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز در اداره واحدهای بهداشتی درمانی دست یابند.
متن کامل [PDF 651 kb]   (1242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb