جلد 16، شماره 54 - ( 10-1392 )                   جلد 16 شماره 54 صفحات 71-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movahedi F, Ashrafirizi H, Sharifmoghadam H. Physicians’ Perception about the Role of Clinical Librarianship at Alzahra Medical Center. jha. 2014; 16 (54) :71-81
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1432-fa.html
موحدی فریده، اشرفی ریزی حسن، شریف مقدم هادی. دیدگاه پزشکان مرکز آموزشی درمانی الزهرا در خصوص ارائه خدمات کتابداری بالینی . فصلنامه مدیریت سلامت. 1392; 16 (54) :71-81

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1432-fa.html


1- کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، faride_movahedi@yahoo.com
2- استاديار کتابداری و اطلاع رسانی، مرکز تحقيقات فن اوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- دانشيار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پيام نور، واحد مشهد، مشهد، ايران دانشگاه پیام نور واحد مشهد
چکیده:   (4831 مشاهده)

 

  مقدمه: پزشکان با رشد فناوری اطلاعات و افزایش نامحدود منابع پزشکی، با مشکلاتی در جستجو و بازیابی اطلاعات روبرو هستند. بنابراین حضور یک فرد متخصص اطلاع یابی، می‌تواند نقش مهمی در تأمین نیازهای اطلاعاتی آن‌ها و در نتیجه ارتقاء کیفیت خدمات پزشکی داشته باشد. هدف این پژوهش، شناسایی و تعیین دیدگاه پزشکان مرکز آموزشی درمانی الزهرا در خصوص ارائه خدمات کتابداری بالینی بود.

  روش کار: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 137 نفر از پزشکان مرکز الزهرا در سال1392 بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه‌ها توسط متخصصان تایید و برای سنجش پایایی از روش ثبات درونی (ضریب آلفای کرونباخ برابر 74/0) استفاده شد. داده‌ها در نرم افزار SPSS 18 تحلیل و در قالب آمار توصیفی با استفاده از جداول و نمودارها و آمار استنباطی با استفاده از آزمون‌های ناپارامتری من یو ویتنی، آنالیز واریانس یک طرفه، کولموگروف- اسمیرنوف و ضریب همبستگی کندال ارائه شد.

  یافته‌ها: در جامعه پزشکان، 3/60 درصد لزوم حضور تمام وقت در بیمارستان و نداشتن وقت کافی را مشکل موجود در دستیابی به اطلاعات جدید دانستند، 5/52 درصد اظهار داشتند که به فرد متخصص جستجوی اطلاعات نیاز دارند، بین جنسیت و سابقه کار پزشکان، میزان آشنایی آن‌ها با پایگاه‌های اطلاعاتی حوزه حرفه ای با احساس نیاز به ارائه خدمات کتابداری رابطه معنادار وجود نداشت.

  نتیجه گیری: با توجه به نبود وقت کافی برای پزشکان جهت رفع نیازهای اطلاعاتی حرفه ای خود و احساس نیاز آن‌ها به کمک شخص جستجوگر اطلاعات روزآمد، بهتر است با آموزش کتابداران متخصص و آشنا با منابع روز پزشکی در جهت اجرای خدمات کتابداری بالینی در بیمارستان تلاش گردد.

متن کامل [PDF 401 kb]   (954 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb