جلد 16، شماره 52 - ( 4-1392 )                   جلد 16 شماره 52 صفحات 86-94 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimian A, Fakhremovahedi A, Hossain saeidi M. Peer-Centered Retraining Management of the Nurses in Intensive Care Units . jha. 2013; 16 (52) :86-94
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1300-fa.html
ابراهیمیان عباسعلی، فخر موحدی علی، حسین سعیدی مرضیه. مدیریت بازآموزی همتامحور پرستاران شاغل در بخش­های مراقبت ویژه . فصلنامه مدیریت سلامت. 1392; 16 (52) :86-94

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1300-fa.html


1- مربی گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و پيراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ايران دانشگاه علوم پزشکی سمنان
2- استاديار گروه بهداشت، دانشکده پرستاری و پيراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، alimovi@yahoo.com
3- پرستار بخش مراقبت­های ويژه، بيمارستان ولايت دامغان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ايران دانشگاه علوم پزشکی سمنان
چکیده:   (3073 مشاهده)

  

  مقدمه: برنامه­ های بازآموزی پرستاران معمولاً به صورت کارگاه­ های آموزشی و بحث گروهی اجرا می­ شوند که خود دارای چالش ­هایی نظیر محدودیت در تعداد شرکت­ کنندگان، طولانی بودن زمان اجرا و صرف هزینه زیاد می­ باشد. این در حالی است که اکثر این برنامه­ ها توسط مدرسین خارج از محیط بالین برگزار می­ گردند. بنابراین استفاده از روشی که مقرون به صرفه و اثربخش باشد و بتوان با استفاده از آن، در مدت کوتاهی تعداد زیادی از پرستاران را آموزش داد ضرورت پیدا می­ کند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر استفاده از شیوه سخنرانی توسط همکار پرستار بر میزان دانش پرستاران بخش ویژه از تفسیر نوار قلب انجام شد.

  روش­ کار: این پژوهش یک مطالعه ­تجربی بود. دو بخش از بین هفت بخش مراقبت­های ویژه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سمنان به صورت تصادفی، به عنوان گروه­ های آزمون و شاهد انتخاب شدند. در ابتدا میزان دانش پرستاران درباره اصول تفسیر نوار قلب در گروه آزمون (11 نفر) و شاهد (11 نفر) با استفاده از پرسشنامه­ ای شامل 25 سئوال در حیطه­ های عمده تفسیر نوار قلب شامل مبانی نوار قلب، آریتمی های فوق بطنی، آریتمی­ های بطنی، بلوک های دهلیزی بطنی و شاخه­ ای و ریتم­ های جانکشنال و پیس­ میکرها سنجیده شد. سپس یکی از پرستاران گروه آزمایش که نمره مطلوبی از آزمون اولیه کسب کرده بود، انتخاب گردید و پس از دریافت آموزش­ های تکمیلی درباره تفسیر نوار قلب، به عنوان سخنران گروه آزمایش در نظر گرفته شد. وی در طی یک جلسه اصول تفسیر نوار قلب را به پرستاران آموزش می­داد. یک هفته بعد میزان دانش پرستاران از تفسیر نوار قلب هر دو گروه سنجیده شد. در نهایت داده ­ها توسط آمار توصیفی و استنتباطی مورد تحلیل قرار گرفتند.

  یافته ­ها تفاوت معنی­ داری بین نمرات کل و حیطه های تفسیر نوار قلب در قبل و بعد از مداخله در گروه سخنرانی وجود داشت ( P<0.01 ) . همچنین تغییرات میانگین نمرات کل و حیطه های تفسیر نوار قلب در گروه آزمون به صورت معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود ( P< 0.01 ) .

  نتیجه گیری: آموزش به روش سخنرانی توسط یکی از همکاران بخش ویژه می­ تواند به عنوان یک روش مقرون به صرفه و کارآمد جهت آموزش تفسیر نوار قلب مورد استفاده قرار گیرد. لذا مدیران سلامت می­ توانند راه­کارهای لازم به منظور توانمندسازی پرسنل شایسته بخش­ های بالینی و استفاده از آن‌ها به عنوان مدرس در برنامه­ های بازآموزی را مدنظر قرار دهند.

واژه‌های کلیدی: بخش ویژه، بازآموزی، پرستار، همتامحور
متن کامل [PDF 2813 kb]   (906 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb