جلد 16، شماره 51 - ( 1-1392 )                   جلد 16 شماره 51 صفحات 84-94 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ajami S, Ketabi S, Bagherian MahmoodAbadi H. Reducing Waiting Time in Emergency Department at Ayatollah-Kashani Hospital Using Simulation . jha. 2013; 16 (51) :84-94
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1288-fa.html
عجمی سیما، کتابی سعیده، باقریان محمود آبادی حسین. کاهش زمان انتظار بیماران در فرآیند اورژانس بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان با استفاده از مدل شبیه سازی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1392; 16 (51) :84-94

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1288-fa.html


1- دانشيار گروه مديريت و فنآوری اطلاعات سلامت، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اصف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2- استاديار گروه مديريت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان ، H_bagherian1924@yahoo.com
چکیده:   (4231 مشاهده)

  مقدمه: در بخش اورژانس دقیقه‌ها و ثانیه‌ها برای بیمار مهم است. مدیریت صحیح زمان انتظار بیماران، نیازمند بهره گیری از یک منطق تصمیم گیری مناسب است. شبیه سازی یکی از تکنیک‌های پشتیبانی از تصمیمات مدیریت و کاهش ریسک فرآیند تصمیم گیری به وسیله ارزیابی و تحلیل استراتژی‌های مختلف می‌باشد. بنابراین هدف از نجام این مطالعه کاهش زمان انتظار بیماران در بخش اورژانس با استفاده از مدل شبیه سازی بود.

  روش کار: پژوهش حاضرکاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان کاشانی اصفهان در خرداد ماه 1387 بود. پس از شناسایی مسیر حرکت بیماران، داده‌های مورد نیاز در زمینۀ زمان ورود و زمان ارائۀ خدمت به بیماران در ایستگاه‌های مختلف طی دو هفته و برای 663 بیمار جمع آوری شد. با بهره گیری از این اطلاعات مدل شبیه سازی به کمک نرم افزار Simul 8 از بخش اورژانس طراحی شد. با مقایسۀ نتایج خروجی حاصل از اجرای مدل و نتایج به دست آمده از سیستم دستی اعتبار مدل تأیید شد و مدل به صورت نهایی درآمد.

  یافته‌ها: نتایج حاصل از اجرای راه حل‌های پیشنهادی و مقایسۀ آن با نتایج مدل مبنا در قالب میانگین کاهش زمان انتظار بیمار در فرآیند دریافت خدمات اورژانس نشان داد که در راه حل‌های 2 ، 9 ، 10 و 12 این زمان افزایش و در سایر راه حل‌ها این زمان کاهش یافته است. در راه حل‌های 6 و 17- 13 زمان انتظار کل بیش از راه حل‌های دیگر کاهش یافت. بیشترین کاهش در راه حل 15 مشاهده شد به گونه ای که زمان انتظار بیمار در فرآیند دریافت خدمات اورژانس از 19.‌112 دقیقه در مدل مبنا به 24.‌99 دقیقه کاهش یافت. در راه حل15 علاوه بر اضافه نمودن یک اینترن به سرویس تخصصی گوش، حلق و بینی، میانگین زمان ارائۀ خدمت توسط اینترن گوش، حلق و بینی از 89.‌38 دقیقه به 54.‌26 دقیقه، اینترن مغز و اعصاب از 31.‌13 دقیقه به 58.‌6 دقیقه و اینترن ارتوپدی از 13.‌12 دقیقه به 98.‌5 دقیقه کاهش یافت.

  نتیجه گیری:‌ از آنجایی که مدیران در مراقبت بهداشتی بخصوص در بخش اورژانس، پزشکانی هستند که متخصص تجزیه و تحلیل امور نیستند، به نظر می‌رسد آن‌ها به ابزاری نیاز دارند که بتوانند از آن به سادگی استفاده کنند و به کمک این ابزار روش‌های علمی را جهت کاهش هزینه‌ها و زمان انتظار بیماران به دست آورند. استفاده از تکنیک‌های مختلف تحقیق در عملیات به ویژه شبیه سازی می‌تواند اهداف فوق را برآورده سازد.

  

2. . مدرس گروه مدیریت و فنآوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
واژه‌های کلیدی: اورژانس، زمان انتظار، شبیه سازی
متن کامل [PDF 364 kb]   (1543 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb