جلد 15، شماره 50 - ( 10-1391 )                   جلد 15 شماره 50 صفحات 18-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ajami S, Hosseini M. A Comparative Study on The Features of Iran Health Population Information Management System with The United Nations Standards . jha. 2013; 15 (50) :18-30
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1186-fa.html
عجمی سیما، حسینی سید محسن. مقایسه ی نظام مدیریت اطلاعات جمعیتی مرتبط با سلامت ایران با استاندارد سازمان ملل . فصلنامه مدیریت سلامت. 1391; 15 (50) :18-30

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1186-fa.html


1- دانشيارگروه مديريت اطلاعات بهداشتی درمانی، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران؛ نويسنده مسئول( aja ، ajami@mng.mui.ac.ir
2- استاديار ، آمار حياتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (4613 مشاهده)

  مقدمه: نقش علم جمعیت شناسی در امر توسعه هر جامعه ای با ارائه و ارزیابی آمار و شاخص‌های جمعیتی، مهم و مؤثر می‌باشد. نظام مدیریت اطلاعات جمعیتی مرتبط با سلامت شامل تمامی این موارد می‌شود: ثبت، جمع آوری و ذخیره داده‌ها، پردازش، بازیابی، تحلیل، توزیع، انتشار و انتقال اطلاعات جمعیتی مربوط به سلامت جهت استفاده از آنها در برنامه ریزی‌های استراتژیک، مدیریت و اطلاع رسانی داده‌ها و اطلاعات سلامت. هدف از این تحقیق مقایسه ویژگی‌های نظام م دیریت اطلاعات جمعیتی مربوط با سلامت در سازمان‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ثبت احوال و مرکز آمار ایران با استانداردهای سازمان ملل متحد بود.

  روش کار: این تحقیق از نوع کاربردی از دسته مطالع ات توصیفی- تطبیقی بوده است. جامعه پژوهش شامل نظام مدیریت اطلاعات جمعیتی مرتبط با سلامت ایران در سازمان‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ثبت احوال کشور، مرکز آمار ایران و سازمان ملل در سال 1389 بود. ابزار جمع آوری شامل چک لیست و فرم‌های جمع آوری اطلاعات بود که پس از سنجش روایی در جامعه مورد مطالعه تکمیل گردید. نحوه تحلیل داده‌ها تکنیک اولویت دهی بر اساس معیار و روش‌های توصیفی- تطبیقی بوده است.

  یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که داد ه‌ها و اطلاعات به موقع، به طور مناسب، کامل و کافی جمع آوری نمی‌شوند و ارائه گزارش‌ها توسط سازمان‌های مختلف گاهی متناقض است. تکنیک اولویت دهی بر اساس معیار نشان داد که در این نظام وضعیت وزارت بهداشت در مرتبه عالی وسایر سازمان‌ها در مرتبه خوب قرار گرفتند.

  بحث: با توجه به نتایج مشخص می‌شود هنگامی یک نظام اطلاعاتی می‌تواند در تصمیم گیری مدیران مورد استفاده قرارگیرد که قابل اعتماد و روا باشد. بنابراین لازم است تمامی سازمان‌های مرتبط در جهت بهبود و کاهش نقاط ضعف این نظام مشارکت نمایند و با مشارکت و تبادل داده‌ها از ارائه اطلاعات متناقض بپرهیزند. پژوهشگران جهت دستیابی به اطلاعات صحیح و به موقع در این نظام مدلی را پیشنهاد نمودند.

متن کامل [PDF 429 kb]   (1339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۳۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb